Pe vremea primarului Dragoș Chitic eram anunțați, cu surle și trâmbițe electorale, că vom avea culoare de mobilitate urbană, pe bani europeni, ca să reducem noxele și să devenim un oraș (mai) curat din acest punct de vedere.
Doar că un proiect pe bani europeni nu poate fi depus oricum. Dacă zici că vrei să reduci noxele, trebuie să demonstrezi că ele există. Dacă nu, înseamnă că minți sau induci în eroare Comisia Europeană. Așa că cel mai simplu este să întrebi pe cei care monitorizează calitatea aerului, Agenția pentru Protecția Mediului Neamț.. “Mesagerul de Neamț” a întrebat și am primit un răspuns bulversant.
În primul rând ne-au informat că în municipiul Piatra Neamț funcționează o stație automată de monitorizare a calității aerului de tip urban, amplasat în strada Valea Albă. Acest tip de stație evaluează influența activităților umane asupra calității aerului, având aria de reprezentativitate de până la 5 kilometri. Aceste stații sunt dotate cu analizoare automate ce monitorizează calitatea aerului online, din valorile măsurate în continuare sunt calculate automat medii orare, zilnice și anuale. Mediile orare sunt transmise de la stații la serverul instalat la sediul Agenției pentru Protecția Mediului Neamț, la centrul de evaluare a calității aerului din cadrul Agenției Naționale pentru Protecția Mediului București și pe site-ul calitateaer.ro, unde pot fi văzute de oricine.
Datele obținute din monitorizare se validează zilnic de operatorul local din cadrul “Apelor Române” Neamț (având la bază procedura de sistem elaborată de ANM) și stau la baza buletinelor zilnice, săptămânale lunare și anuale privind starea mediului care sunt puse la dispoziția publicului pe site.
Depășirile concentrației maxime admisibile la indicatorul pulberi în suspensie sunt confirmate doar după efectuarea măsurătorilor gravometrice prin metoda de referință, în cadrul stațiilor.
“În perioada 2017-2021, în municipiul Piatra Neamț au fost înregistrate următoarele depășiri ale valorii limită admise pentru acest indicator: în 2017 – 8 depășiri; în 2018 – 6 depășiri; în 2019 – 7 depășiri; în anul 2020 – 3 depășiri; în anul 2021 – o depășire. Legea 104 din 2011 privind calitatea aerului ambiental permite, pentru acest indicator pulberi în suspensie, un număr maxim de 35 de depășiri pe an. La solicitarea dumneavoastră, vă informăm că Primăria Municipiului Piatra Neamț nu a solicitat Agenției pentru Protecția Mediului Neamț informații privind calitatea aerului în intervalul 2017-2021”, se precizează în răspunsul APM Neamţ.
Acestea fiind zise, este foarte clar că reducerea noxelor a fost doar un simplu pretext pentru înaintarea unui proiect european, cât mai rapid, doar pentru a prinde o finanțare. Că proiectele au fost făcute repede și prost, deja este foarte clar.
Dacă nu există noxe, măcar putem spera la o fluidizare a circulației? Dacă da, sigur ar trebui să existe un studiu din care să rezulte asta. Iar specialiștii în domeniu au dat undă verde proiectului măcar din acest punct de vedere. Întrebare: există? V.B.
Text apărut în ediția scrisă a săptămânalului Mesagerul de Neamț, nr. 485, la rubrica ”Mesagerul de la o săptămâna la alta”.
Un comentariu
Era de asteptat ca totul sa se bazeze pe o minciuna. Fara să jignesc, tot mandatul fostului primar Chitic a fost o minciuna, totul. Cu sustinerea direct interesata a specialistului Gavrilescu. Amintiti-va dispenserele, verificati achizitiile aparatelor de sport de prin parcuri(!) Si multe altele. A depus proiecte de realizare a unor parcuri in Valeni si Speranta, acolo unde sunt necesare containere de gunoi si multe altele, pana la parcuri.
Legat de acest proiect intens discutat si inceput gresit de aceeasi administratie paguboasa Chitic, mai sunt cateva aspecte care ar trebui sa nu-l faca eligibil. E vorba despre avizul dat de politia rutiera, despre care se spune ca nu este favorabil. Si l-as mai ruga pe dl Asandei, indiferent de relatia cu actualul primar, sa se gandeasca daca este legal sa finantezi in acest proiect niste piste de bicicleta care incep si se termina…nicaieri,. este exact precum acel drum de pe Pietricica, devenit cunoscut pe mapamond, care se termina cu o trecere de pietoni catre nicaieri. Inteleg sa faca piste de biciclete prin oras, care sa iti ofere posibilitatea sa faci un circuit, sau prin zonele de agrement, nu sa urci ditamai panta pe bicicleta. Sunt curios cate persoane pot urca pe bicicleta toata panta de pe Mihai Viteazu. Si sa verifice dl Asandei cu atentie toate documentele emise de administratia Chitic pentru acest proiect. Cu mare atentie. Repet, vi se pare ca pe str. Mihai Viteazu este oportuna amenajarea unei piste de bicicleta pe o asemenea pantă?? Pista care duce…unde?