Nemulțumit de calitatea îndoielnică a serviciilor livrate de unele societăți subordonate Consiliului Local Piatra Neamț, executivul primăriei a decis creșterea numărul de posturi din organigrama instituției pentru a asigura cu forțe proprii o parte din aceste servicii. Astfel, de la 238 de posturi existente acum în organigrama primăriei se va ajunge la 277! Evident, vor fi concursuri corecte, foarte corecte, pe modelul celui de la Salubritas, apropo de cauzele calitatății îndoielnice a serviciilor iar primarul consideră că această creștere este “complet justificată pentru că a fost gândită pentru a avea flexibilitate în funcție de nivelul de complexitate al lucrărilor”. O frază frumoasă, care, ca de obicei nu spune nimic clar, în care flexibilitatea și complexitatea se îmbină armonios cu nimicul administrativ.
Concret, ar fi vorba despre înființarea unui Compartiment de Supraveghere a modului în care se implementează proiectele și investițiile publice și despre suplimentarea numărului de posturi la Direcția de Implementare Proiecte cu scopul de a accelera ritmul proiectelor cu finanțare europeană și pentru a realiza proiecte noi. Altfel spus, îmbunătățirea sectorului care tocmai a generat un împrumut de 16 milioane lei deoarece a supervizat proiecte care necesită cheltuieli neeligibile imense.
De asemenea, va fi înființată o Direcție Tehnică în cadrul primăriei care va coordona implementarea proiectelor și investițiilor, dar și a serviciilor furnizate de alte societăți. Că ea în acest moment există sub denumirea de ”guvernanță corporativă” și se ocupă, teoretic, cam cu același lucruri, nu mai contează decât că trebuie schimbări pentru a promova acolo oameni mai competenți și atent selectați.
Prima știre pozitivă din acest amalgam de informații se referă la administrarea fondului locativ, care va fi preluată de la Locativ Serv, unde la fiecare 6 angajați există câte 1 director și care produce pierderi. “Vorbim despre o societate condusă de 4 directori care au un în subordine 28 de angajați, deci câte 1 director la fiecare 6 angajați ceea ce este o absurditate și o anomalie. Societatea Locativ Serv generează lunar pierderi de 43.000 de lei. Calculele ne-au arătat că putem gestiona mult mai bine fondul locativ și să putem întreține sute de locuințe sociale cu numai 3 persoane pe partea de coordonare a activității și cu 20 de muncitori la partea de întreținere care să se ocupe nu numai de fondul locativ, ci și de școli, de ștrand și de spațiile de joacă. Internalizând aceste servicii nu numai că nu vor mai fi acele pierderi de 43.000 de lei, dar vom face economii de 81.000 de lei”, a precizat primarul Andrei Carabelea în conferința de presă susținută astăzi, 27 mai.
Cât privește activitatea Locativ Serv după internalizarea acestor servicii, primarul afirmă că aceasta se poate concentra mai mult pe partea de activități de societate comercială și să se confrunte cu provocările mediului privat.
De la Parking, angajații primăriei vor prelua, pentru început, cel puțin partea de administrare a parcărilor și de încasare a taxelor pentru acestea. Construirea de parcări noi și întreținerea celor existente rămâne în grija societății subordonate. Deocamdată, primarul Carabelea nu știe exact cum se va întâmpla acest lucru, urmând ca o strategie prin care să se rezolve toate aceste lucruri legate de parcările din oraș să fie pregătită în viitorul apropiat.
În primărie va exista și un Birou de Administrare a Piețelor, ceea ce înseamnă că teoretic, Urban va rămâne fără această activitate. Va fi interesant de văzut cum va evolua contractul câștigat la licitație publică pentru Piața Centrală. În cazul pieței Mărăței, închisă și abandonată, este luată în calcul varianta scoaterii la licitație. Cât privește societatea CMI Urban, care acum administrează piețele orașului, aceasta ar urma să se ocupe în principal de activitatea de amenajare și întreținere spații verzi.
În paralel, se discută despre cu digitalizarea serviciilor oferite populației, pe fiecare palier în parte, urmând ca un expert să se ocupe de modalitatea de transpunere în tehnologie informatică a serviciilor.
Primarul Andrei Carabelea a vorbit și despre faptul că în spațiul public s-a încetățenit ideea existenței unei bariere, a unei rupturi între societate și funcționarii publici și a accentuat ideea că toate aceste modificări se fac tocmai pentru a aduce oameni competenți în primărie care să poată oferi servicii corecte și în timp util populației și nu pentru a crea locuri călduțe pentru diferite persoane.
Angela Croitoru