Modificări majore sunt propuse în educație, după ce liderii actualei guvernări au reluat discuțiile pe proiectul „România educată”. Una vizează accederea elevilor la liceu, cu organizarea examenului doar la liceele cele mai căutate, probele fiind susținute înainte de evaluarea națională, potrivit vicepremierului Dan Barna citat de g4media. Dacă rămân locuri libere, acestea vor fi ocupate prin repartizarea elevilor în ordinea descrescătoare a mediilor la evaluarea națională. În același timp se dorește clarificarea celor trei variante educaționale – teoretic, profesional și vocațional. „Odată cu implementarea acestui sistem, elevii vor putea să aleagă ce tip de liceu urmează, dar vor putea mai facil sa se reorienteze în timpul ciclului educațional. Este ca un sistem de vase comunicante, elevii se vor putea muta între ele, va exista flexibilitate pentru copii. Toate cele trei rute se încheie cu optiunea examenului de bacalaureat și toți elevii de la oricare dintre rute pot merge la facultate dacă au trecut bacalaureatul. Însă elevii de pe ruta profesională au și posibilitatea obținerii unei certificări profesionale după clasa XI, care le permite să urmeze un colegiu tehnic”, a declarat Dan Barna.
Vizate de reformă vor fi și inspectoratele școlare, discuțiile purtate vizând reorganizarea acestora și împărțirea atribuțiilor între centrele județene pentru formare continuă, asistență și resurse educaționale și centrele județene pentru învățământ universitar. Inspectoratele școlare ar urma să fie „structuri care să verifice calitatea actului de învățământ și nu partea aceasta de gospodărire sau de numiri, aceasta trebuie să meargă spre administrația locală. Sunt elemente care vor mai fi, tot așa, dezbătute”, a mai spus Dan Barna după consultările de ieri, 5 iulie, de la Palatul Cotroceni și a adăugat că modificările vor fi aprobate de guvern printr-un memorandum în perioada următoare.
Prof. Mihai Obreja, șeful Inspectoratului Școlar Județean Neamț este unul dintre cei care susține de mult timp ideea restructurării acestei instituții. „Este necesară reorganizarea inspectoratelor, în sensul redefinirii prin lege a relațiilor cu Ministerul Eduației, cu școlile și cu autoritățile locale. În al doilea rând, această reorganizare trebuie să țină cont și de rolul instituției în verificarea calității actului educativ-instructiv în școli, inclusiv prin clarificarea criteriilor de performanță pentru unitățile de învățământ”.
C.I.