Ministerul Sănătății propune ca testarea și vaccinarea să devină obligatorii pentru angajații din sistem

Actualizare: Federația Sanitas anunță că va lupta pe toate căile împotriva proiectului de lege. Sindicatul afirmă că după publicarea legii „probabil că aproape jumătate dintre angajații din sănătate, oameni care țin să le fie respectat dreptul constituțional de decizie asupra propriei persoane, vor avea contractul de muncă desfăcut.

Știre inițială: Astăzi, 27 septembrie, a fost pus în dezbatere publică proiectul de lege prin care se propune certificatul digital obligatoriu pentru angajații din sistemul sanitar public și privat, din sistemul Situațiilor de Urgență, Aviație al MAI și din laboratoarele de analize.

Documentul este elaborat de Ministerul Sănătății și prevede ca personalul din cadrul acestor unități este obligat să prezinte în vederea desfășurării activității un certificat digital al UE privind COVID-19, care să ateste îndeplinirea uneia din următoarele condiții:

a) vaccinare împotriva virusului SARS-CoV-2 şi pentru care au trecut 10 zile de la finalizarea schemei complete;

b) se află în perioada cuprinsă între a 15-a zi şi a 180-a zi ulterioară confirmării infectării cu virusul SARS-CoV-2;

c) rezultat negativ certificat al unui test RT-PCR sau al unui test antigen rapid, pentru infecţia cu virusul SARS-CoV-2, efectuat în condițiile stabilite prin ordin al ministrului sănătății.

Costurile testării sunt suportate de angajații din unitățile publice, cu excepția celor care au contraindicație medicală la vaccinare. Cadrele medicale care nu vor prezenta certificatul verde vor avea contractul de muncă suspendat pentru 30 de zile. În cazul unităților medicale private, costurile testării angajaților „sunt suportate conform procedurilor stabilite la nivelul acestora”.

Nerespectarea acestor reguli este contravenție, caz în care conducătorul unității medicale va fi amendat cu sume cuprinse între 50.000 lei și 100.000 lei. „Vrem să promovăm actul normativ în regim de urgență. Aceste măsuri sunt necesare în contextul epidemiologic actual, cu o creștere importantă a numărului de cazuri, când trebuie asigurată siguranța pacienților, dar și a personalului medical”, a declarat Cseke Attila, ministrul interimar al Sănătății. Proiectul de lege ce va fi aprobat de guvern, va trebui să treacă și prin Parlament.

Normativul propus stabilește că „în situația în care personalul din unitățile publice cumulează 30 de zile de suspendare, contractul în baza căruia își desfășoară activitatea încetează de drept”. În unitățile publice „măsura încetării contractului în baza cărora își desfășoară activitatea personalul este necesară pentru a crea posibilitatea încadrării pe acele posturi a altor persoane, în vederea asigurării continuității activității, ținând cont de faptul că în unitățile respective numărul total al posturilor este limitat prin acte normative”.

În cazul unităților private, după cele 30 de zile de suspendare a contractului, angajatorul poate decide prelungirea suspendării sau încetarea contractului.

C.I.

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *