În august 2021, primarul Andrei Carabelea declara că își propune ca până la finalul anului să înceapă lucrările de reabilitare a drumului de pe Cozla (amănunte aici) . Nu știm dacă dorința îi va fi îndeplinită deoarece în ședința din 17 decembrie a Consiliului Local Piatra-Neamț abia va fi supus votului consilierilor devizul general al proiectului „Lucrări de antieroziune drumuri și corectare torenți ce afectează siguranța circulației”. În documentele din spatele proiectului apar și cifre și date..
Conform referatului de aprobare pentru reabilitarea și modernizarea drumului sunt necesari 4.188.666,41 lei fără T.V.A., din care 3.708.220,99 lei reprezintă construcții și montaj. Cât despre perioada de implementare a proiectului, lucrările sunt împărțite în 3 etape și vor începe în anul 2022, pentru o perioadă de 24 luni. „Lucrările de amenajare pentru combaterea eroziunii și amenjarea propriu-zisă a drumului de acces încep de la km 0 + 780 (Punctul Belvedere) și continuă până la capătul Aleii Trei Căldări și, în continuare, pe Aleea Prof. Dumitru Almaș până la Stația Telegondola (cu o lungime totală de 1,816 km)”. În total, trebuie reabilitați aproximativ 2,156 km. Cum este împărțită lucrarea pe etape și va începe în amonte.
Soluțiile pentru remedierea cauzelor care duceau la producerea aluviunilor de pe Cozla sunt și ele identificate în aceleași documente: „amplasarea a patru podețe tubulare noi pentru dirijarea apelor din șanțuri din amonte pe Platoul Cercul Gospodinelor pe versantul vestic; pereerea șanțurilor din beton implicând tranzitarea rapidă a excesului pluvo-nival provenind de pe platforma drumului, diminuare, și chiar eliminarea potențialului de obturare a secțiunilor prin colmatare; realizarea unui baraj de retenție a excesului de precipitații pe ravena din zona km 0+240 cu rol de capturare a aluviunilor deversate prin sistemul de șanțuri; pereerea taluzelor debleu ale drumului cu pereu de zidărie de piatră cu mortar pentru taluzele cu fenomene de eroziune cu înălțimi de până la 2 m; ziduri de căptușeală din beton la debleele abrupte, cu înălțimi între 2 și 5 m și fenomene de dezagregare accentuată; lucrări de refacere a profilului transversal al drumului pe toată lungimea sa pentru a asigura scurgerea apelor de pe platformă în șanțuri sau, după caz, pe versant; reabilitarea și/sau modernizarea sistemului rutier cu rol de creștere a rezistenței la eroziune, dar și de creștere a siguranței circulației”.
Până la finalul lucrărilor este bine de știut că o parte a taximetriștilor refuză comenzile spre Terasa Gospodinelor din cauza calității drumului spre unul dintre locurile embleematice ale orașului.
Inna Teodorescu