Din cei 1 milion de lei proveniţi din Fondul de rezervă a Guvernului alocaţi primăriei oraşului Târgu Neamţ, 380 mii lei vor merge către indemnizaţiile destinate persoanelor cu dizabilităţi şi asistenţilor lor personali. Este vorba de 117 persoane cu handicap grav şi 65 de asistenţi personali care vor primi indemnizaţiile ce au întârziat de aproximativ două luni. Totodată, din banii primiţi de la guvern vor fi alocată şi suma de 318 mii lei destinaţi ajutoarelor de încălzire pentru combustibili solizi.
Vlad Angheluţă, directorul Direcţiei de Asistenţă Socială Târgu Neamţ ne explică de ce au fost probleme cu plata indemnizaţiilor persoanelor cu handicap şi a asistenţilor personali: „Asistenţa socială este un mare consumator de fonduri. Niciodata nevoile nu pot fi asigurate în procent de 100%. De aceea noi pe toate categoriile de beneficiari încercăm să-i sprijinim şi prin parteneriate cu asociaţii şi fundaţii, cu şcoala, biserica, alte instituţii partenere. Pe partea de fonduri vă dau exemplu indemnizaţiile pentru persoanele cu handicap. Legea 448 privind protecţia şi promovarea persoanelor cu handicap are norme de aplicare ambigue. Finanţarea în astfel de cazuri ar trebui să fie fără echivoc. Procentul finanţării acestor drepturi ar trebui să fie clar, să nu se lase loc la interpretări. Anul acesta şi anul trecut au fost sincope fără precedent, când bugetul local a fost încărcat cu mult peste ce a fost în trecut, sumele de la bugetul de stat fiind diminuate arbitrar. Menţionez că toate contribuţiile angajatorilor sunt colectate la nivel central exclusiv, ele ar trebui din punctul meu de vedere să acopere 100% nevoile comunităţii în aceste cazuri. De când lucrez în administraţie nu am mai întâlnit aşa ceva. Şi vorbim despre persoane în situaţii extraordinare, care au mare nevoie de aceşti bani şi care nu-şi permit să aştepte amânări şi de două luni la plată. Legislaţia este un alt factor care influenţează negativ funcţionarea. Legea nouă privind ajutorul de încălzire a presupus o muncă de cinci ori mai mare în volum. Digitalizarea vestitelor cereri de 14 pagini pe aplicant se face după ce iniţial formularele sunt completate manual de către fiecare solicitant. Şi apoi introduse în nişte formate digitale care se centralizează la nivel de judeţ şi apoi la Ministerul Muncii. Dar numărul solicitanţilor s-a dublat, numărul documentelor generate este mai mare de cinci ori decât anul trecut iar noi facem treaba cu aceeaşi funcţionari. S-a trâmbiţat mult în ultima perioadă digitalizarea administraţiei, dar nu s-a făcut de la nivel central interconectarea bazelor de date la nivel judeţean, regional sau naţional. Toţi ne dorim cât mai puţină birocraţie la ghişee, dar asta presupune să faci eficientul procesul de muncă al funcţionarului public. Lucru care este departe de a merge bine. De exemplu o simplă interogare cu bazele de date ale Finanţelor, pentru ajutoarele sociale sau cele de încălzire, poate dura şi 20 de minute. Şi cu rezultate incomplete de multe ori. Dar pe măsură ce tehnologia va intra tot mai mult în administraţie sunt convins că procesele se vor optimiza”, ne declară Vlad Angheluţă.
„Din suma alocată de Guvernul României din Fondul de rezervă am asigurat plata la zi a restanţelor indemnizaţiilor persoanelor cu dizabilităţi şi a însoţitorilor acestora. Iar pentru aceştia din urmă am asigurat şi plata concediilor. Diferenţa din acel 1 milion lei vom aloca bani pentru funcţionare până la sfârşitul anului, apă, gaz, curent, iluminat public stradal, materiale antiderapante şi am achitat o parte din datoriile pentru lucrările care sunt deja în derulare. Mă bucur că am rezolvat problema indemnizaţiilor persoanelor cu dizbilităţi şi a asistenţilor personali. Trebuie să ţinem cont că avem un număr mare de dosare pentru aceste indemnizaţii, nu se compară cu numărul lor de la diferite comune”, ne-a spus şi primarul Daniel Harpa.
C.T.S