Primirea de către consumatorii casnici a seriei noi de facturi la energie (electricitate și gaze naturale), respectiv cele ajustate de plafonări și compensări, a generat neînțelegeri pe măsura halului în care guvernanții nu au explicat măsurile luate pe înțelesul omului. Evoluând preponderent pe Facebook sau la televizuini convenabile și avându-l ca îmbârligător-șef pe inamovibilul și indestructibilul ministru Virgil Popescu, nu e de mirare. De mirare ar fi să mai apere cineva Siguranța energetică a României, componentă fundamentală a Siguranței Naționale.
Cum județul Neamț a nimerit la E.ON la împărțirea prăzii cu rețelele de distribuție a gazelor naturale și a energiei electrice, de pe la anul de grație 2005, devine natural să cauți lămuriri la furnizor. Prima surpiză, una de proporții în aceste vremuri, vine de pe site-ul oficial al companiei (www.eon.ro). Acolo există o secțiune dedicată traducerii în limba română pentru toți a ce înseamnă în ansamblu compensarea facturii de energie în perioada 1 noiembrie 2021 – 31 martie 2022.
Dicționar român-român pentru uzul consumatorilor casnici
Dat fiind faptul că ne aflăm în fața unui neverosimil exemplu de bune practici și respect, explicațiile următoare sunt preluate cuvânt cu cuvânt. În plus, lămuresc ce este acela consum zilnic de referință:
■ Compensarea facturii de energie este un mecanism de ajutor a consumatorilor casnici de energie (electricitate și gaze naturale) pentru ca aceștia să fie protejați de creșterile de preț, cauzate în principal de majorarea prețurilor cu care furnizorii achiziționează energia electrică și gazele naturale ca marfă de pe piețele angro de tranzacționare.
Concret, statul român acordă lunar consumatorilor o compensație, ce reprezintă o cotă parte din valoarea consumului de energie electrică și gaze naturale, după cum urmează: cel mult 0,291 lei/kWh în cazul energiei electrice și cel mult 33% din valoarea componentei prețului gazului natural din contractul de furnizare al clientului beneficiar. Prin urmare, prețul de furnizare plătit de casnic scade, dar nu sub valoarea prețului de referință, respectiv de 0.68 lei/kWh la energie electrică (cu TVA și toate tarifele reglementate incluse) și 0,125 lei/kWh la gaz (fără TVA și tarife reglementate incluse).
■ Plafonarea vine în sprijinul consumatorilor casnici de energie și vizează prețul final la energie electrică și gaze naturale facturat acestora, preț care nu poate depăși următoarele valori:
- la energie electrică: 1 leu/kWh (care include componenta de preț a energiei electrice, acciza, tarifele reglementate de transport și distribuție, servicii de sistem, certificatele verzi, contribuția de cogenerare de înaltă eficiență energetică, TVA);
►Valoarea consumului zilnic de referință se calculează ca raport între consumul maxim acceptat pentru schema de încadrare din perioada aferentă (1.500 kWh + o abatere maximă acceptabilă de 10% în favoarea beneficiarului schemei de compensare) şi numărul de zile din perioada respectivă (151 de zile).
- la gaze naturale: 0,37 lei/kWh (care include prețul de vânzare al gazelor naturale, costul de transport, acciza tariful de distribuție, TVA).
►Valoarea consumului zilnic de referință se calculează ca raport între consumul mediu lunar (calculat din consumul maxim de referință al perioadei de 1.000 m3, adică 10.6 MWh, plus o abatere maximă acceptabilă de 10% în favoarea beneficiarului pentru un total de 1.100 m3, adică 11.66 MWh) şi numărul de zile din perioada respectivă.
Faza tare cu ghișeul
În funcție de contract și felul citirii și transmiterii datelor de consum, pot apărea alte nelămuriri, pornind și de la faptul că fiecare consumator e cu perioada lui de facturare. Mai clar, aceasta nu e obligatoriu să se suprapună peste luna calendaristică.
O soluție de avarie este să te adresezi – direct, pe viu! – Centrului oficial de relații clienți. Cel de pe str. Alecu Russo din Piatra-Neamț e binecunoscut. Civilizat și corect, trebuie să îți faci programare. Doar și în alte părți te înscrii în audiență, nu dai buzna ca activistul de partid. Dacă nu te descurci on-line (https://www.eon.ro/programare-online), merge și telefonic. După ce ai ales ziua și ora, primești un cod personal. Când îți vine rândul, te duci cu inima strânsă la ghișeul repartizat.
Încă o dată neverosimil, însă ca probă a verității, la Piatra-Neamț s-a întâmplat ca un „simplu” client să primească explicații detaliate dublate de îndrumări, susținute pe verificarea conturilor de consum. Crezuse că a greșit țara, județul, nu alta.
Viorel COSMA
Sursă foto: alfaenergetic.ro
4 comentarii
Am primit factura pe30.12.2021 invaloare de 2096.62lei dar nu apare nici o compensare.Vorbe goale cu compensarea.
ÎN CE LUME TRĂIM? Persoana care se ocupă de citirea contoarelor de energie electrică E.ON solicită clienților un scaun pentru a putea ajunge să citească indexul. Angajata SC MSC OPERATIONAL SA, având maxim 1,60 înălțime se suie încălțată pe scaunele clienților și citește contorul. Niciodată nu respectă programul afișat, vine cu o intârziere chiar și de 2 ore – nici macar nu are bunul simt să își ceară scuze, dimpotrivă are impresia că este ceva normal.
Este publicitate , reclamă , promovare sau cum vreți să înțelegeți .
Autorul , (dacă articolul se vrea sau este real)
este căzut din cer , nu prea a fost sau este prima dată când merge la ghișeul EON !
Toati marii distribuitori au servicii de relații cu publicul pe sisteme moderne de contact cu cetateanul, politica fiind de încasare a banului.
Mai mergeți și la alti mari distribuitori !
Vă rog să luați legătura cu redacția, dacă identitatea dv este reală. Lăsați un număr de telefon pentru a stabili o întâlnire. Ca să vedem pe viu cine e căzut din Cer.