Primii 15 copii refugiați din Ucraina, care au solicitat să ia parte la ore în școlile din Neamț, au primit aprobarea inspectoratului școlar. Zeci de familii de ucraineni au tranzitat județul nostru, dar abia la o lună de la începerea conflictului câteva au decis să rămână aici, cel puțin temporar.
Mihai Obreja, șeful Inspectoratului Școlar Neamț, a detaliat la emisiunea „Cafeaua de dimineață”, ce au de făcut refugiații care vor să-și dea copiii la școală și cum funcționează mecanismul. „Există ordinul de ministru privind înscrierea copiilor ucraineni la școală. La nivelul inspectoratului școlar este o comisie condusă de inspectorul școlar general, din care fac parte doi inspectori și un psiholog. Această comisie primește cererile de la părinții copiilor ucraineni, le analizează și decide de la o zi la alta. Avem 15 copii înscriși, preșcolari și liceeni. Acești copii au statut de audient – merg la cursuri, dar nu sunt înscriși în catalog, nu sunt evaluați, nu sunt notați. Sau participă la activitățile extracurriculare – aici sunt cei mai mulți înscriși. Sunt și care cunosc limba română, deci nu vor fi probleme în astfel de cazuri. Pentru noi este important ca acești copii să fie integrați într-o formă sau alta în școli, nu doar să aibă un acoperiș și cele necesare traiului zilnic. Avem și elevi din Republica Moldova în liceele din județ și atunci este mai ușor să-i integrăm pe copiii ucraineni, pe parte de comunicare și socializare”, a declarat Mihai Obreja.
Tinerii care ajung aici singuri, fără părinți sau vreun alt adult, sunt luați în evidența Direcției Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului Neamț. Cererile de școlarizare sunt rezolvate de o altă comisie, înființată la această instituție special pentru refugiații minori singuri, potrivit inspectorului școlar general Mihai Obreja. Acesta a mai precizat că, cel puțin în acest moment, în Neamț nu se pune problema formării unor clase distincte pentru copiii refugiați. Sunt puțini, acum și în plus nu există un cadru legal în acest sens. „Nu se pune în discuție formarea unor clase pentru copii ucraineni, nici la nivel național, nici local. Nu avem profesori de limbă ucraineană, cum este la Botoșani sau Suceava. Dar se analizează cum pot fi integrați pentru a învăța limba română și cum li se pot echivala studiile și ce documente pot aduce. Dar încă nu este un act normativ”, a adăugat șeful IȘJ Neamț.
C.I.