Ieri, 30 martie, ministrul Sorin Cîmpeanu a susținut o declarație de presă în care a prezentat noutățile pentru elevi și profesori începând chiar cu următorul an școlar. În primul rând, ministrul Educației a spus că s-a convenit astăzi cu partenerii de dialog – elevi, părinți – asupra eliminării tezelor semestriale și înlocuirea cu evaluări la final și la început de an școlar. Dispar semestrele, iar structura va fi împărțită în module de învățare, de 6-8 săptămâni, urmate de vacanțe. Eliminarea tezelor și înlocuirea cu evaluări standardizate a fost cerută de Consiliul Național al Elevilor încă de anul trecut. Asociațiile reprezentative de părinți susțin, la rândul lor, noile modificări.
„Corectarea acestor teste standardizate se va face de alți profesori decât cei de la clasă, lucrarea să fie distribuită electronic către doi evaluatori care nu se cunosc între ei. Având în vedere și această structură a anului școlar, care se bazează pe cele cinci modele de învățare alternate cu module de repaus, intenționam să revizuim regulamentul de organizare și funcționare din învățământul preuniversitar, în sensul renunțării la obligativitatea acestor teze semestriale”, a precizat Sorin Cîmpeanu.
S-a convenit și asupra începerii anului școlar din 5 septembrie, cu un prin modul de învățare, urmat de vacanța din 24-30 octombrie pentru toți elevii. Apoi modulul doi de învățare până la vacanța de iarnă, în perioada 23 decembrie – 8 ianuarie, modulul trei de învățare până în februarie, când ar urma o altă vacanță de o săptămână – data va fi stabilită de inspectoratul școlar după consultarea cu profesorii și elevii. Urmează modului patru de învățare până la vacanța de primăvară în perioada 8-23 aprilie și apoi ultimul modul până la data de 16 iunie, când se intră în vacanța de vară.
„Avem o altă noutate: alături de săptămâna Școala altfel avem și Săptămâna verde. Această săptămână va putea fi introdusă și am agreat că va fi introdusă în structura anului școlar 2022-2023 în modulele patru și cinci de învățare. Școlile vor avea libertatea să-și aleagă, în funcție și de condițiile meteo și de alte specificități locale, să fie Săptămâna verde în modulul patru și Școala altfel în modulul cinci sau Săptămâna altfel în modul patru și Săptămâna verde în modul cinci. Am pus la punct împreună cu domnul ministru al mediului încă de anul acesta, când, deși nu există în săptămâna anului școlar o Săptămâna verde, împreună vom avea o mobilizare a elevilor în jurul activităților de mediu. În acest sens vom avea o conferință cu toți inspectorii școlari vineri la 10:00. Vom introduce în acest fel prezentări făcute de către personalul care este abilitat să prezinte aceste elemente, îmi place să cred într-o manieră foarte atractivă, de mediu”, a adăugat ministrul Educației.
De asemenea, recent adoptata zi de 11 aprilie dedicată educației financiare va beneficia de activități în școli pentru care „avem în plan și alte acțiuni pentru introducerea unor specialiști în școli”, a punctat Sorin Cîmpeanu. Noile modificări ce vor fi adoptate inclusiv vor fi introduse și în noul regulament de organizare și funcționare a învățământului preuniversitar. Cât despre modul cum se vor desfășura activitățile didactice în cele 5 module și evaluările, ministrul Educației a precizat că „sunt convins că fiecare profesor știe bine, uneori știe foarte bine, când să-și planifice aceste evaluări pe parcurs, de-a lungul anului școlar, coroborat și cu această structură pe cinci module. De asemenea, am luat act și de solicitarea elevilor, pe care o susțin, aceea a unei evaluări standardizate, sumative, la final de an școlar și solicită elevii și eu evaluarea standardizată predictivă la început de an școlar. Este un model pedagogic pe care îl avem în atenție și împreună cu specialiștii în științele Educației îl vom analiza și îl vom implementa încă din anul școlar 2022-2023 prin modificarea ROFUIP”, a mai spus Sorin Cîmpeanu, care a vorbit și de o ordonanță de urgență ce stă să apară pentru reglementarea școlii digitale. (C.I.)