Luni, 30 mai, în sala de ședințe a primăriei Târgu Neamț a avut loc lansarea și prezentarea primei etape a proiectului „Bullying de la cauză la efect”, promovat de Asociația de Inițiativă Civică și Dezvoltare Locală. Proiectul a fost depus spre finanțare la Consiliul Județean și în luna aprilie a fost declarat eligibil și admis. De la bun început Ioana Urzică, președintele asociației a anunțat că scopul acestui proiect este de a evalua dimensiunile fenomenului de bullying în instituțiile școlare preuniversitare din orașul Târgu Neamț.
La eveniment au fost prezenți reprezentanți ai asociației, Ioana Urzică (președintele asociației) și Simona Cozma (vicepreședintele asociației), profesori, directori de școli și psihologi școlari de la mai multe instituții de învățământ din oraș, reprezentanți ai Direcției de Asistență Socială, ai Inspectoratului de Poliție Județean, ai Poliției Locale șiai Protopopiatului. În cadrul întâlnirii au avut loc dezbateri pe tema bullying-ului, în care cei prezenți și-au expus punctele de vedere cu privire la cauzele și efectele acestui fenomen.
Ioana Urzică, președintele asociației: „De-a lungul timpului am lucrat pe partea socială alături de 35 de voluntari cu care am organizat foarte multe campanii. Proiectul nostru de astăzi a luat naștere ca urmare a unei realități, și anume că mulți copii vor să renunțe la școală. Și am vrut să știm de unde pornește această problemă. Și ne-am dat seama că este un lanț și există mulți factori care duc la acest fenomen. Acest fenomen începe să se accentueze din ce în ce mai mult și este din ce în ce mai agresiv. Avem bullying psihic, cyberbullying și altele. Poate nu vom rezolva toate problemele dar împreună vom putea diminua acest fenomen și vom găsi soluții. Mulțumesc tuturor celor prezenți și care au dat curs invitației noastre de a avea această dezbatere. Dacă vom lucra împreună sigur vom găsi și soluții. De aceea avem de părerile și soluțiile dumneavoastră”.
Simona Cozma, vicepreședinte: „Suntem cu toții părinți și ne dorim ca ai noștri copii să trăiască în siguranță. Iar siguranța de astăzi depinde de acțiunile sau de inacțiunile noastre. Violența în școli sub toate formele ei reprezintă o încălcare a drepturilor copilului, dreptul la educație, sănătate și o stare de bine. Rolul cel mai important îl au profesorii dar nu în ultimul rând părinții. Relația dintre școală și părinte trebuie să fie mai profundă, deoarece copilul duce la școală ceea ce trăiește acasă. Profesorii completează cei șapte ani de acasă, școala reprezentând a doua casă, a doua familie. Din păcate mulți adulți nu conștientizează pericolele bullying-ului dîn timp. Ne dorim să găsim soluții comune și să ajungem la niște rezultate. Este nevoie să punem lucrurile în mișcare, să găsim o punte de legătură între adulți și copii. Dacă vrem să avem o comunitate sănătoasă trebuie să ne unim forțele”.
După discuții a ieșit în evidență faptul că școala nu poate lupta de una singură cu acest fenomen și că totul pornește de la cei șapte ani de acasă. Totodată, ideea că ”pentru a crește un copil este nevoie de un sat întreg” a fost îmbrățișată de toți cei prezenți, fiind cu toții conștienți că este nevoie de implicarea unei întregi comunități pentru a stopa acest fenomen. În cadrul dezbaterii s-a mai venit cu propunerea ca la următoarele întâlniri să fie invitați și copii. Concluzia finală a dezbaterii a fost unanimă: bullying-ul (violența în școli) începe de acasă și se manifestă la școală.
Obiectivele proiectului sunt: evaluarea dimensiunilor fenomenului de bullying, identificarea situațiilor, a cauzelor generatoare și elaborarea unui set de recomandări, destinat elevilor, cadrelor didactice și părinților, în scopul ameliorării fenomenului.
C.T. STURZU