„Prima oară când s-au publicat notele la ora 10:15 am pus codul pe site și am văzut 10. Mi-am zis că ceva nu-i bine. Am întrebat o colegă, apoi s-a spus pe grup că e cineva cu 10, dar nu-mi venea să cred. Și l-am sunat pe fratele meu, el mi-a spus că a primit mesaj și atunci am fost sigur că nu e nici o greșeală!”, relatează Gabriel Dancă, absolventul care a spart barierele rezultatelor obișnuite de la liceele tehnologice.
„Nu mă așteptam să iau 10. Subiectele au fost acceptabile, dar depinde cât de bine ești pregătit. Am avut două doamne profesoare de matematică și de română foarte bune, care chiar s-au implicat și ne-au pregătit suplimentar pentru bacalaureat. Este doamna Daniela Mariana Prepeliță, profesoara de română și doamna Claudia Denisa Otea, profesoara de matematică”.
A dat proba la alegere la biologie vegetală și animală, o materie pe care mulți elevi o învață pe de rost. „Eu am ales să nu tocesc. Am făcut mai mult teste, am învățat logic. Am ales această materie pentru examen undeva prin toamnă-iarnă, fiindcă mi-era mai ușor”.
Gabriel se dovedește a fi altfel decât majoritatea elevilor performanți. În prima sa declarație pe care ne-a acordat-o chiar în ziua afișării notelor, Gabriel ne-a mărturisit că „nu m-am omorât cu învățatul”. Ulterior, când am stat de vorbă cu el, a precizat că meditații a făcut abia din luna mai la biologie, iar la română trei ședințe pentru o ultimă verificare. Cât despre concursuri, a participat doar în clasa a XII-a și a obținut mențiune la etapa județeană a Concursului de matematică aplicată „Adolf Haimovici” organizat de Facultatea de Construcții de Mașini și Management Industrial Iași.
Media maximă la bacalaureat nu a venit, însă, întâmplător. A absolvit liceul tehnologic cu medii anuale de la 7,70 și până la 9, într-un ritm crescător care l-a adus la performanță. La admiterea de acum patru ani a avut media 7,49 – cu media 7,25 la evaluare și 8,46 media de gimnaziu. Gabriel a absolvit Școala Gimnazială Gherăiești și spune că a mai făcut un pic de pregătire și pentru evaluarea națională, fiindcă a vrut să fie admis la un liceu din Roman, chiar dacă îl așteptau 4 ani de navetă.
„În anii de liceu m-am maturizat, am învățat să fiu om. Eu aveam tendința să mă enervez rapid. Și am reușit să învăț să am răbdare, să fiu mai calm, să fac parte dintr-o colectivitate. Am făcut naveta zilnic, mă trezeam la ora 6 ca să prind autobuzul de 6:40, ajungeam la liceu pe la 7:20-7:30. Aveam imediat după ore autobuz, la ora 14:30 și dacă mai rămâneam la școală sau cu ce treburi mai aveam în oraș, mai aveam mașină la 15:30, după care ultimele două curse la două ore. Acest program mi-a prins bine, pe de o parte, că mi-am făcut un ritm, m-am obișnuit să mă trezesc devreme. Dar pierdeam vreo trei ore cu naveta. Din punctul ăsta de vedere, perioada online m-a scutit de navetă. Însă, vă dați seama, au fost aproape doi ani în care noi nu am putut merge fizic la școală, nu am putut interacționa între noi. Mi-a lipsit acea atmosferă vie. Acum, dacă mă gândesc la media de admitere și la cea de la bacalaureat, la tot ce a însemnat liceul pentru mine, este clar un progres. Profesorii pe care i-am avut în gimnaziu și-au făcut treaba, pentru admitere am făcut un pic de pregătire, că mie nu prea mi-a plăcut româna, e mai mult pentru cei care au un anumit har. Sunt un elev normal”.
Este pasionat de citit și de șah – sportul minții pe care tatăl său l-a învățat și și-a amintit de concursul de șah organizat de profesorul său de sport, într-a IX-a, când a ocupat locul 6 pe județ. „N-am mai participat la alte concursuri, a venit pandemia. Mai practic înot și alergare, dar doar pentru relaxare”.
Nota maximă la bac este o șansă pentru facultate, Gabriel având de ales între cele două variante pentru care s-a pregătit. „Vreau să urmez Academia de Tehnică Militară București, specializarea construcții și fortificații, pentru a deveni ofițer inginer. Am fost admis la proba sportivă. Vreau o carieră în armată, sper să intru! Dacă nu, Facultatea de Construcții este a doua opțiune, doar că acolo contează doar nota de la bacalaureat. La academie este examen la matematică și informatică”.
Gabriel are un mesaj care îndeamnă la reflecție: „Eu nu cred că este importantă școala unde înveți, ci mai degrabă cred că cine vrea, învață oriunde ar fi. Învățământul românesc este gratuit, relativ – este un lucru pozitiv. Notele sunt necesare, pentru că reflectă ceea ce știi. Nu m-a deranjat ceva în mod deosebit în cei 12 ani de școală și cred că sistemul nostru de învățământ, așa cum e, este format din oameni – contează și modul de predare al profesorului, dar și interesul elevului, sprijinul părinților. Sunt diferențe mari între școli, între oraș și rural, dar se pare că sistemul se va schimba în curând. Însă, rezultatele se vor vedea peste câțiva ani”. (C. IORDACHE)
*Material apărut în paginile ziarului Mesagerul de Neamț, nr. 543, săptămâna 7 – 13 iulie.