Într-o perioadă accentuată de călduri caniculare și secetă, într-o zonă foarte aproape de municipiul reședință de județ, în colonia Săvinești, mocnește un conflict care are la bază ingredientele clasice: o asociație condusă discreționar, datorii acumulate la furnizorul de apă, o lipsă totală de organizare și transparență chiar față de membrii asociației, o lipsă de colaborare între asociație și compania Apa Serv, chiar dacă președintele asociației este și angajatul companiei de apă. Culmea, personajul respectiv este unul dintre datornicii importanți, ceea ce reprezintă o performanță greu de atins.
Premisele unei stări conflictuale
Totul a început în februarie 2008, când soții Vasile și Mariana Vasiliu, ”cu de la sine putere, fără a fi propuși sau aleși de cineva”, spun contestatarii lor de acum, au preluat conducerea Asociației de Proprietari nr. 1 din colonia Săvinești. Nimeni nu s-a arătat deranjat de faptul că pare un pic pe lângă lege ca o familie să ocupe funcțiile de conducere ale unei asociații, așa că soțul a devenit președinte, soția – administrator. În momentul preluării conducerii, asociația număra 300 de membri și dispunea de un fond de rulment de 4300 lei și numerar în valoare de 2500 lei. Bani cu care, spun cei care acum încearcă să facă lumină în documente, nu se știe ce s-a întâmplat! La vremea aceea, președintele Vasile Vasiliu semna un proces verbal prin care fosta conducere garanta că asociația nu are nici un fel de datorii, lucru foarte important pentru cele ce urmează.
Când locatarii au realizat că nu au apă la robinete și mulți dintre ei știau că au plătit facturile, au încercat afle ce se întâmplă și cifrele arătau extrem de rău: din momentul preluării asociației de către familia Vasiliu și până în aprilie 2022, s-au adunat datorii de peste 147.000 de lei la compania Apa Serv și 111.000 lei la ANAF. Cum s-a ajuns la asemenea datorii la ANAF? Simplu, toate obligațiile financiare pe care asociația trebuia să le achite pentru contractele de muncă ale președintelui și administratorului s-au acumulat în timp și în acest moment grefează pe noua conducere. Potrivit informațiilor furnizate de ITM actualei conduceri, Mariana Vasiliu a primit în perioada 2008-2022, o remunerație care totalizează 139.813 lei, ca salariu, iar președintele – soțul, 26.238 lei.
Scandalul debranșărilor de la apă, etapa I
În luna mai a acestui an, ca urmare a datoriilor acumulate în timp, compania Apa Serv face o serie de debranșări la vile din colonia Săvinești.
Oamenii ies în stradă, protestează verbal, iese scandal, unul dintre cei debranșați își iese din fire și sare să-l brutalizeze pe directorul tehnic al Apa Serv, Andrei Păvăleanu, victimă colaterală. Evident că cei care știau că au achitat facturile se simțeau nedreptățiți. Evident, nu cunoșteau realitățile din propria lor asociație.
Decisivă, pentru oamenii din colonie, a fost intervenția directoarei Școlii Gimnaziale Săvinești, Ana Vasiliu, care, într-o primă fază reușește ca, în urma discuțiilor purtate cu conducerea companiei de apă, să obțină o reeșalonare a datoriei și promisiunea că vor fi rebranșați cei care nu au datorii.
Din acest moment începe nebunia! I se cere echipei administrator – președinte să facă o listă a celor care au datorii mari la apă pentru a fi convinși să plătească. Lista întârzie să apară, familia Vasiliu motivând că are lucruri mult mai importante de făcut. Și aveau, cel puțin președintele Vasile Vasiliu, care din 2021, se angajase ca instalator chiar la compania căreia nu i-a plătit facturile, în calitate de președinte de asociație, adică Apa Serv. Nici ei și nici Mariana Vasiliu nu au vorbit despre harababura din acte, despre lipsa evidențelor, chiar a unor documente indispensabile pentru legalitate unei asemenea activități, vorbim aici despre chitanțe, de exemplu. De aici imposibilitatea de a ști exact cine și cât a contribuit, cine și cât a plătit și de a defalca pe familii datoria.
Vasile Vasiliu s-a eschivat cât a putut și, în final, a dat o listă scrisă de mână (!!!) unde se regăseau persoane care fie au plecat în străinătate, fie au decedat, listă care nu folosea în nici un fel celor care și-au asumat misiunea, de a face ordine în documente, pentru a putea rezolva problema cu cei de la Apa Serv.
Firesc, membrii asociației decid ca Vasile și Mariana Vasiliu să fie demiși, li se cere să predea documentele și Ana Vasiliu preia calitatea de președinte, o altă persoană ocupând funcția de administrator. Noua echipă reușește ce nimeni nu mai credea. A convins oamenii să facă plăți, a achitat o parte din datorie, a ajuns cu ea la jumătate, a urmat o reconectare pe timp limitat, după care Apa Serv a trimis o nouă notificare. Urmează alte negocieri și, surpriză neplăcută pentru rău-platnici, conducerea asociației cere companiei de apă să-i debranșeze doar pe datornici.
Alte debranșări ale rău platnicilor, faza a II-a, la cererea asociației
Joi, 21 iulie, o echipă de la Apa Serv, împreună cu Ana Vasiliu, noul președinte de asociație, iau la rând vilele cu datorii. Și surprizele neplăcute nu întârzie să apară.
Primii candidați la debranșare: chiar fosta conducere a asociației, Vasile și Mariana Vasiliu, care nu au putut să dovedească că și-au plătit facturile la apă pentru apartamentul lor, în discuție intrând și familia fiului, care locuiește într-o altă vilă. Într-o discuție telefonică cu Ana Vasiliu, pe speaker, de față cu reprezentanții Apa Serv, Vasile Vasiliu recunoaște: “Eu știu că am datorii, sunt ceva chitanțe, dar nu am plătit tot. Au fost domnii de la Apa Serv și mi-au citit apometrul”. Precizează că va plăti tot, cu tot cu penalități, dar așa se află că respectivii primeau facturi nominale, nefiind prinși în factura generală, deoarece și-au instalat apometru personal.
Un alt caz, o nedreptate strigătoare la cer, familia Mihaelei Bodoc, nu are de 8 săptămâni apă, deși au achitat toate facturile! N-au făcut-o vecinii care au datorii de câte 10.000 -20.000 de lei. Pentru această familie, Ana Vasiliu cere ajutorul echipei tehnice a companiei de apă să găsească o soluție astfel încât oamenii să primească apă.
“Vă dați seama, cărăm apă de cine știe unde, că ne este rușine să apelăm la vecini. Dacă vrem să facem o baie trebuie să apelăm la prieteni, pentru rufe la fel. Este strigător la cer, nu se mai poate așa ceva. Să te speli la lighean, cât reziști așa, pe căldurile astea?“, ne spune Mihaela Bodoc.
Între timp, echipa tehnică a și găsit o soluție, vor fi racordați pe o conducta nouă, iar restul apartamentelor din vila 28, care nu și-au plătit facturile, rămân pe conducta veche, care este debranșată. La fel se va întâmpla și la celelalte vile, în măsura în care există o asemenea posibilitate.
Concluzii și lecții învățate
Din toată această poveste membrii asociației care au înțeles că pentru un serviciu trebuie să achiți costurile au tras niște învățăminte, general valabile și pentru situații similare din alte părți.
Prima, că trebuie verificări periodice când vine vorba de cei care gestionează banii. A doua, că datornicii cu ștate vechi, obișnuiți să aștepte ca cineva să le achite datoriile sau să fie șterse, nu reacționează decât la acțiuni radicale. Un exemplu pro domo: o familie care mai avea de achitat 5600 de lei a venit cu banii imediat ce a aflat că rămâne fără apă. De ce nu a plătit înainte? Pentru că nimănui nu i-a păsat.
A treia, este nevoie de organizare, cu, foarte important, comisie de cenzori.
A patra, că în momentul în care se dovedește că administratorul și președintele au acționat cu rea credință împotriva intereselor membrilor asociației, trebuie făcute demersuri pentru recuperarea pagubelor. În acest caz datoria către ANAF, pe care soții Vasiliu refuză să o plătească, deși au încasat salariile, va fi plătită tot din banii oamenilor din asociație, dar noua conducere se va îndrepta în instanță împotriva soților Vasiliu. Motive sunt suficiente, având în vedere situația financiară și modul în care au gestionat financiar asociația.
Legea nr. 196/2018, cea privind organizarea asociațiilor de proprietari, este de partea lor, are un capitol întreg dedicat contravențiilor și sancțiunilor. La fel de adevărat este că abia când lucrurile au luat-o razna și au început debranșările s-a trezit și lumea că nu știu nimic despre asociație, că nu s-au făcut adunări generale, că cineva și-a bătut joc de banii lor și că, practic, au contribuit la dezastru prin neimplicare. Fenomen larg răspândit în zona asociațiilor de locatari.
Angela Croitoru