Service-ul Autovest Piatra-Neamț împlinește 16 ani de la înființare, perioadă în care s-a dezvoltat și a devenit cunoscut pentru calitatea serviciilor oferite, dedicarea pentru clienți, dotările de excepție și raportul convenabil între preț și calitate. Constantin Iacoban, managerul societății, om cu un CV și o carieră de invidiat, s-a dedicat în tot acest timp transformării acestei afaceri într-una de succes/care să poată oferi absolut toate categoriile de servicii necesare autovehiculelor, inclusiv ITP și vânzare de mașini second-hand. Într-o zonă cu concurență acerbă, loială sau neloială, acesta este garantat de service-ul profesionist pentru toate mărcile, inspecţii conform cerinţelor producătorilor, atenția la detalii și, nu în ultimul rând, de o echipă unită, care periodic participă la cursuri de formare la „Automeister”, sub franciza căruia lucrează ca atelier independent. Rețeta succesului este explicată Constantin Iacoban într-un scurt interviu.
– Dacă ne raportăm la anii de activitate Autovest putem spune că este o afacere aflată la vârsta adolescentei care se pregătește de majorat?
Se poate spune și așa, împlinim 16 ani de activitate, mai durează puțin până îi facem majoratul! Suntem printre societățile de profil aflate permanent în Topul firmelor, la ultimul eveniment am obținut Locul I, iar în ultimii ani ne-am clasat mereu pe unul din primele trei locuri. O societate ca a noastră are toate acreditările, avem softuri specializate pentru diagnosticarea problemelor pe toate tipurile de mașini, până la capacitatea de 3,5 tone, astfel încât am câștigat, în timp încrederea tuturor. De aici și contractele de amploare pe care le avem cu SAJ Neamț, cu ADR-ul și cu alte firme cunoscute. Oferim absolut toată gama de servicii în domeniu, începând de la mecanică, tinichigerie, vopsitorie, ITP, electricitate, direcție-suspensie, transmisie, tobe de eșapament, până la vulcanizare, remorcare-depanare și vânzări auto second-hand. Ne bazăm pe o echipă de 20 de profesioniști, pe diferite specialități, avem doi ingineri coordonatori, pe tinichigerie și mecanică, un alt coleg inginer mecanic răspunde de stația ITP, un alt coleg subinginer care coordonează partea de direcție și ITP. Ca să revin la întrebare, ne-am maturizat destul de repede, chiar dacă suntem tineri.
– Apropo de clienți mari, la un moment dat, când ați câștigat contractul cu Ambulanța, aveai impresia că s-a mutat sediul lor în curtea Autovest? Ce s-a întâmplat și cum ați trecut spre o activitate normală?
În primul rând flota este destul de învechită, cu 900.000 – 1 milion de km la bord. Ne-am propus din prima clipă, mai ales știind în ce domeniu de activitate sensibil lucrează aceste mașini, să iasă de la noi, din punct de vedere tehnic, impecabil. Am stabilit ca atunci când ajung la noi să facem toate reparațiile necesare, pe baza comenzii către noi de la Direcția Tehnică SAJ Neamț. O schimbare de mentalitate a fost necesară la oamenii care le deservesc, să fie mai responsabili în colaborarea cu noi, în sensul de a ne spune toate defecțiunile care sunt, să fie responsabili când apare ceva, să putem să intervenim la timp și să le rezolvăm, astfel încât salvările să nu mai stea prin curtea noastră, cum s-a întâmplat la început când aveam curtea plină, stăteau la coadă, efectiv. În decurs de două luni am reușit să le reparăm pe toate și ne-am propus să facem în așa fel încât, dacă se poate, să nu se mai întoarcă decât pentru chestiuni minore, uzuale – ulei, cauciucuri. De când ne ocupăm de flota SAJ, permanent au avut autospeciale de rezervă suficiente, indiferent de perioada anului. Am avut această discuție chiar de la început, am înțeles că, în trecut, aveau mari probleme cu rezervele, acum sunt minim 3-4 mașini, permanent, de rezervă.
– O întrebare dureroasă nu numai pentru dvs, dar și pentru ceilalți colegi care au toate acreditările la zi: cât de tare vă afectează concurența neloială din partea acelor mici ateliere care lucrează, la negru, fără autorizații?
Ne afectează destul de tare și nu numai pe noi, pe toți din domeniul de activitate. Noi avem costuri destul de ridicate cu toate aceste autorizații și acreditări. Sunt autorizații începând de la mediu, inspecția muncii, ne autorizăm pe partea mecanică pentru care, anual, ne face audit RAR-ul, iar ei ne-au spus că suntem service-ul cu cele mai multe operațiuni pe care le executăm. În funcție de ce operațiuni faci se plătește o sumă. Avem fel de fel de revizii, începând de la elevatoare, sistemele de ridicare, anual, pe care vin și le controlează, ca și compresorul mare. Toate acestea costă și atunci trebuie să și produci. Ori, pentru ei, care nu plătesc pentru aceste lucruri, sigur că banii vin mult mai ușor. Avem firmă care se ocupă de protecția muncii la oameni, avem contract cu Antares-ul pentru sănătate, li se fac tot felul de teste. Și în perioada pandemiei, pe lângă cheltuielile uzuale, am achiziționat măști, dezinfectanți, inclusiv pentru cei care veneau în atelier, pentru că o firmă cu atâția clienți și care se respectă trebuie să se ocupe de toate aceste detalii. Cei care au doar așa un garaj de cartier, nu sunt preocupați de toate aceste lucruri și nu cheltuie. Sigur că sunt foarte mulți clienți care zic: „Pentru un schimb de ulei sau pentru niște plăcuțe mă duc la ăsta că ies mai ieftin!”. Nu ies mai ieftin! Și o să vedeți de ce. Am avut un client, un domn cu un Logan, care de trei ori schimbase rulmentul la o roată și nu înțelegea de ce nu funcționează și trebuie să-l schimbe atât de des. Mergea la un astfel de mic atelier, îi puneau un rulment de la semănători, de la IM Ceahlăul, că se potrivesc și, acela, bineînțeles nu avea cum să țină: ce turație are o semănătoare și cât are un Logan? Într-o lună trecea prin el! Și i-am explicat: Domnule, cât merge o semănătoare în doi ani, dumneata faci cu Loganul în trei zile! Am mai auzit că au fost controale pe la unii pe la Bicaz care funcționau de vreo trei ani de zile și habar nu aveau că trebuie să aibă RAR-ul!
– Un asemenea tip de afacere nu ar trebui să aibă probleme, cel puțin teoretic. Care sunt, în acest moment lucrurile care vă stânjenesc activitatea normală?
În general problemele pleacă de la prețurile de pe piață, cheltuielile de întreținere care ajung destul de mari, energie, tot ce ține de utilități, încălzirea iarna, care este pe lemne și este foarte costisitoare, peste 500 de lei/mc și ne trebuie un minim de 60 de mc. Cel mai mult ne afectează fluctuația prețurilor la piesele de schimb. Datorită crizei metalului, compozitelor pe piață, noi am fost avertizați de un an și ceva de marii furnizori că la aceste componente, piese de mașini metalice, discuri, vom avea întârzieri și de o lună-două la livrare. Prețurile sigur că diferă de la firmă la firmă și în funcție de calitate, de cantitate, origine ș.a.m.d. Iar asta ne creează anumite greutăți, câteodată clientul nu înțelege. Azi vorbești cu el și îi spui că primești discul cu 100 de lei să zic și peste o săptămână jumătate, la livrare este 120 de lei. Furnizorul și-a aliniat prețurile și sănătate, nu ai ce face! A fost întâlnirea anuală Automeister la Cluj și ni s-a spus: au fost cazuri în care venea transportul din China care era normal 1.500-1.600 de euro iar acum este 2.600-3.000 de euro. Nu putem să controlăm și să dăm clienților prețurile cum se întâmpla într-o perioadă de stabilitate.
A consemnat Angela CROITORU