Protecția Consumatorilor iese din preistorie și decide să facă publice numele firmelor la care constată nereguli ce atentează la viața, sănătatea și buzunarul românilor. La modul concret, președintele Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor a dat recent un ordin pentru instituțiile din teritoriu, prin care atunci când constată cu probe – fotografii, imagini, documente – că la firmele controlate sunt abateri grave, să facă publice numele acestora. „Îmi asum decizia de a comunica numele operatorilor economici sancţionaţi. Consumatorii au dreptul să ştie, iar noi avem obligaţia să le transmitem exact ce abateri şi unde au constatat colegii noştri. Pe cei ce se consideră vătămaţi de acest ordin şi mai ales de transparenţa comunicatelor Autorităţii, îi rog, îi sfătuiesc sau, mai bine chiar, îi somez să se pună în ordine! Nu noi suntem obligaţi să îi ascundem ochilor presei, ci ei au datoria să nu aibă abateri”, a argumentat Horia Constantinescu, preşedintele ANPC. Este prima instituție de control din România care decide transparență în chestiunea aceasta, numele firmelor amendate nefiind făcute publice pe considerentul că instituțiile puteau fi date în judecată pentru prejudicierea imaginii de cei sancționați.
Vlad Ciurea, șeful Comisariatului pentru Protecția Consumatorilor Neamț precizează că ordinul se aplică deja în județ și explică mecanismul. „Orice comunicat de presă pe care noi îl întocmim este trimis la București pentru aprobare, apoi îl transmitem mass-mediei. Deja am făcut publice numele firmelor sanționate la ultimele două acțiuni de control din august și septembrie”.
Acest considerabil pas înainte ar trebui completat și cu o mai rapidă informare a opiniei publice, pentru că de regulă trece timp prețios de la controale și până la comunicarea propriu-zisă. Ultimul exemplu este acțiunea de verificare a magazinelor Lidl: controalele s-au derulat în luna august și informarea a fost transmisă opiniei publice în 8 septembrie (detalii aici).
Cristina Iordache