Pe site-ul Consiliului Concurenței a fost publicat un proiect privind procedura de înregistrare, investigare și soluționare a sesizărilor ce vizează practicile comerciale neloiale dintre întreprinderi în lanțul de aprovizionare agricol și alimentar. Acest proiect vrea să reglementeze relațiile dintre producătorii români și marii comercianți, cu cifre de afaceri între 2 milioane de euro și 350 milioane euro.
Conform documentului, cumpărătorul – super sau hipermerketul – nu poate aplica reduceri altele decât remize și risturne ce nu pot depăși 20% din valoarea produselor agricole sau alimentare facturate între cumpărător și furnizor. Prin lege, cumpărătorului îi este interzis să ceară furnizorului plata pentru publicitatea produselor, servicii de marketing, pentru personalul care se ocupă de amenajarea spațiilor ori pentru plasarea secundară a produselor.
Totuși, dacă furnizorul solicită, valoarea tuturor serviciilor efectute nu poate trece de 5% din valoarea încasată de furnizor în baza contractului dintre părți. Marilor lanțuri de magazine le este interzis ca pe o anumită categorie de produse alimentare să ofere doar marca lor proprie, iar consumatorii trebuie să mai aibă cel puțin o marcă privată, a unui producător, produs care este în concurență cu marca propie a cumpărătorului.
Producătorii care au nemulțumiri trebuie să depună sesizări la Ministerul Agriculturii sau la Consiliul Concurenței. Hipermarketurile pot fi sancționate dacă depășesc termenul de plată cu mai mult de 14 zile calendaristice de la scadența din contract în cazul produselor perisabile și mai mult de 30 de zile, în cazul produselor alimentare.
Sunt sancțiuni și dacă hipermarketurile stabilesc un preaviz mai mic de 30 de zile lucrătoare pentru anularea comenzilor de produse agricole și/sau alimentare perisabile sau nu, fapt ce pune furnizorul în imposibilitatea de a comercializa sau de a utiliza produsele respective, precum și dacă modifică unilateral clauzele referitoare la frecvența, metoda, locul, calendarul sau volumul furnizării sau livrării produselor agricole și alimentare, standardele de calitate, condițiile de plată, prețurile sau furnizarea de servicii.
(G. S.)