Un tânăr entuziast, care se pregătește de bacalaureat și facultate, Flavius Cristian Bârsan s-a remarcat prin interesul deosebit pentru voluntariat și pentru viața școlii. Este elev în ultimul an la Colegiul Național „Gheorghe Asachi” și printre ultimele activități în care s-a implicat direct este prima ediție a concursului de filme Vicebusters, la care echipa colegiului a câștigat premiul pentru regie cu pelicula „Oameni și vicii”. În interviul acordat, Flavius vorbește deja cu nostalgie despre propria experiență ca elev.
– Flavius, ai foarte multe activități legate de viața de elev, ce te-a făcut să te implici?
Da, foarte pe scurt, pot enumera funcțiile de președinte al Consiliului Școlar al Colegiului Național „Gheorghe Asachi”, unul din fondatorii concursului de scurtmetraje Vicebusters Piatra-Neamț ediția I, care a avut gala de premiere la finele lunii noiembrie, concurs la care am fost una din imaginile care apar pe pliante, afișe. Sunt secretar la Interact Piatra-Neamț Camena, am fost vicepreședinte al Consiliului Județean al Elevilor Neamț și recent am predat mandatul fiindcă mă pregătesc de bacalaureat și admitere. Nu în ultimul rând am fost și coordonator județean în Parlamentul European al Tinerilor din România. Aceste activități m-au ajutat foarte mult și pe partea personală, pentru că am îmbinat curiozitatea și calitățile umane, unele pe care mi le-am dezvoltat, altele pe care le-am dobândit. De pildă, din adunările generale ale Consiliului Elevilor și deplasările în țară care am fost pentru discuții pe tema legislației pentru elevi, din conferințe și sesiunile de formare la care am participat în perioada liceului am învățat să negociez. Activitatea din Parlamentul European al Tinerilor din România a fost practic o promovare pe județ a ceea ce înseamnă Uniunea Europeană, Comisia Europeană și așa mai departe, ceea ce m-a adus aproape de termenii juridici și înțelesul acestora. La început a fost curiozitatea, mi-a plăcut, am continuat, am acumulat experiență, am întâlnit noi oameni, am păstrat sute de legături.
– Când ai început ca voluntar?
Prima mea activitate a fost cea de la Biblioteca Județeană „G.T. Kirileanu”, eram în primul an de liceu, în proiectul Atelierele lui Moș Crăciun, ediția 2019. Mi-a plăcut ideea de voluntariat și din primăvara lui 2021 sunt membru activ la Interact Piatra-Neamț Camena. Organizația desfășoară diverse proiecte, de caritate în special, tocmai urmează activitatea de Crăciun. Ce m-a atras la această organizație este spiritul de echipă, suntem ca o familie unită, fiindcă sunt și copii din afara municipiului Piatra-Neamț. Acum, ca secretar, mă ocup mai mult de hârtii, am și experiența termenilor juridici din Consiliul Județean al Elevilor, fiindcă aveam multe adrese și documente oficiale de întocmit și transmis. Și cred că îmi și place acest gen de activitate, mă definește oarecum, fiindcă eu întâi analizez, apoi acționez.
– Ce ți s-a părut cel mai interesant din activitatea în cadrul Consiliului Județean al Elevilor?
Raportul privind implementarea statutului elevului la nivelul județean, care practic este un formular în care elevii și cadrele didactice oferă feed-back, iar aceste informații sunt prezentate mai târziu Consiliului Național, apoi în Senat. Am vrut să aflăm cum se desfășoară orele, cum li se par elevilor, cum le este lor viața în liceu, dacă și ce probleme au. Au răspuns cadre didactice și din urban, și din rural, iar informațiile au fost echilibrate, cu aspecte pozitive și negative. Toate aceste informații au fost analizate împreună cu reprezentanții Consiliul Național al Elevilor și apoi cu ministrul Educației și echipa. Dacă vreți un exemplu, gratuitatea la călătoria cu trenul pentru elevi a fost propunerea noastră, asumată ulterior de guvern. Din problemele semnalate de elevii din Neamț o rețin pe cea care se referă la modul de acordare a notelor de către profesori, nu întotdeauna pe merit, cu anumite favoritisme, așa după cum au recepționat cei care au răspuns.
– Nu ți-a fost greu să ai atâtea funcții?
Dificultatea apare atunci când vrei să conduci, nu să fii lider. Consider că am reușit să fiu ceea ce mi-am dorit, un lider. Adică un om cu carismă, capabil să-i asculte pe ceilalți, să ajute la cristalizarea ideilor, să facă el însuși ceea ce așteaptă de la alții, respectabil și respectuos, un om de încredere, așa cum este un lider.
– Mai ai un pic și pui punct vieții de licean, este ceva ce-ți reproșezi, ce regreți, ai o experiență de neuitat?
O să-mi fie dor de colegi, de cadrele didactice, pentru că în dezvoltarea mea profesorii de la „Asachi” au avut un rol foarte important, ei fiind pregătiți să te învețe să înveți și le mulțumesc. Părinții și bunicii mei au fost mereu lângă mine, eu am fost mai impulsiv, mai motivat, perfecționist. Pe de o parte, asta m-a și ajutat în cei 12 ani de școală, iar liceul a fost și este o perioadă minunată din viața mea. Am profitat din plin, am adunat cunoștințe, am învățat, mi-am făcut prieteni. Nu am participat la olimpiade, dar am învățat cu drag, iar în timpul liber am făcut dans sportiv. Toate experiențele m-au format și am devenit mai îndrăzneț, curajos, ambițios, dar și organizat, capabil să coordonez, să vorbesc în public, să argumentez. O experiență memorabilă este cea din vară, când mi-am propus să fac o mică excursie prin țară, singur, să văd dacă mă descurc în situații limită. Am călătorit cu trenul și am vizitat 6 orașe unde am prieteni: București, Brașov, Sibiu, Cluj, Oradea, Timișoara, înapoi la București și apoi la Piatra-Neamț. Am stat o zi în fiecare oraș, am vizitat diverse obiective, dar am mers pe jos ca să pot vedea cât mai mult din aceste locuri, având la îndemână telefonul și harta. Bugetul pentru excursie n-a fost mare, pentru că am călătorit gratuit cu trenul, am locuit la prieteni, iar banii pe care i-am avut au fost din economii, dar nu m-am privat de la nimic. Mereu am pus deoparte din alocație, din bursa de merit, însă suma pe care mi-am propus să o cheltui în această excursie chiar a fost modică. Ei, vreau să spun că a fost o experiență nemaipomenită, să mă bazez pe forțele proprii! Și am reușit! Mie îmi place foarte mult să călătoresc, să descopăr, îmi plac limbile și culturile străine, cele exotice mai ales. Poate profesia îmi va permite să călătoresc prin lume.
– Te-ai decis ce vrei să urmezi?
Academia de Studii Economice București, cred că la Relații Economice Internaționale. Știu că sună într-un fel, eu fiind în curând absolvent de Pedagogic. Îmi place să predau, mi-au plăcut mult copiii de la grădiniță și cei de clasă pregătitoare, poate și pentru că am reușit să-i atrag prin maniera de predare, cu joculețe, interactiv. Copiii mă îmbrățișează și acum, când ne întâlnim pe holurile școlii. Dar, nu mă atrage o carieră în educație, deși mama mea este educatoare, la Bicazu Ardelean. Mai degrabă politician, om de afaceri.
– Totuși, în ce context ai ajuns la colegiul „Gheorghe Asachi”?
Eu vroiam la Informatică, dar prietena mea cea mai bună – Delia, suntem prieteni de pe la 2-3 ani, am fost colegi de la grădiniță, mi-a propus să merg cu ea la Pedagogic. Am dat probele de aptitudini, am susținut evaluarea națională și am fost admis printre primii.
– Cum te-a marcat această prietenie îndelungată?
Pot spune că m-a ajutat la propria dezvoltare, pentru că am avut parte de înțelegere, de susținere, de sprijin. Prietenia este o relație specială și mă bucur să spun că am parte de un astfel de privilegiu, chiar dacă eu și Delia vom avea drumuri diferite peste puțin timp.
A consemnat Cristina IORDACHE