Fundamentarea planului de școlarizare al județului Neamț pentru anul şcolar 2023-2024 s-a realizat conform prevederilor Metodologiei privind fundamentarea cifrei de școlarizare pentru învățământul preuniversitar de stat, evidența efectivelor de preșcolari și elevi școlarizați în unitățile de învățământ particular, precum și emiterea avizului conform în vederea organizării rețelei unităților de învățământ preuniversitar, aprobată prin OME nr. 6217/09.11.2022.
Proiectul planului de școlarizare al județului Neamț pentru anul şcolar 2023-2024 a fost aprobat în Consiliul de Administrație al Inspectoratului Școlar Județean Neamț și înaintat spre aprobare Ministerului Educației, în data de 20 ianuarie 2023.
Criteriile aplicate pe parcursul realizării proiectului planului de școlarizare sunt: criteriul legislativ, criteriul economic, criteriul demografic, criteriul geografic, criteriul socio-economic și criteriul relevanței.
În cadrul criteriului legislativ s-a urmărit:
- respectarea legislației în vigoare privind organizarea și funcționarea învățământului preuniversitar;
- încadrarea strictă în numărul de posturi aprobat de Ministerul Educației, corelarea, la nivelul unităților de învățământ, a numărului de posturi cu numărul de elevi/preșcolari/antepreșcolari și încadrarea în bugetul aprobat pe baza costului standard per elev/preșcolar/antepreșcolar;
- respectarea standardelor naționale și europene din domeniul educației privind resursele umane calificate necesare desfășurării unui proces educațional eficient;
- respectarea prevederilor documentelor care stau la baza elaborării proiectului planului de școlarizare prin învățământul profesional și tehnic, respectiv: Planul regional de acțiune pentru învățământ (PRAI), Planul local de acțiune pentru învățământ (PLAI), Planul de acțiune al școlii (PAS).
În cadrul criteriului economic s-au luat în considerare următoarele aspecte:
- situația claselor paralele despre care se estimează că la sfârșitul anului școlar au efective sub limita minimă stabilită prin lege;
- situația claselor din unitățile de învățământ din mediul urban, astfel încât acestea să funcționeze cel puțin cu efectivele medii prevăzute la 63 alin. (1) din Legea educației naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare.
În cadrul criteriului demografic s-a ţinut seama de:
- analiza datelor statistice furnizate de Institutul Național de Statistică privind evoluția demografică a populației cu vârsta cuprinsă în intervalul 0—18 ani, a densității acesteia, a componenței etnice;
- analiza fenomenului de migrare internă și externă a populației de vârstă școlară, preșcolară și antepreșcolară;
- asigurarea cuprinderii populației de vârstă preșcolară și școlară, în raport cu opțiunile exprimate, într-o formă organizată de învățământ.
Pentru fundamentarea proiectului planului de şcolarizare în cadrul criteriului geografic s-a urmărit:
- 1. promovarea unor măsuri dinamice pentru accesul la educație al tuturor copiilor și elevilor, care să permită acoperirea echitabilă a tuturor zonelor din mediul urban și din mediul rural; prezentarea ofertei de formare profesională prin învățământ profesional și tehnic;
- 2. dezvoltarea calificărilor profesionale care valorifică tradiția locală și potențialul de dezvoltare socioeconomică, corelate cu posibilitățile de inserție socioprofesională.
În cadrul criteriului relevanței – conform căruia educația răspunde nevoilor de dezvoltare socio-economică, s-a urmărit:
- investigarea necesarului de specializări solicitat pentru școlarizare în învățământul liceal, filiera teoretică, care să ofere acces pe piața muncii sau în învățământul superior;
- analiza solicitărilor exprimate de operatorii economici pentru școlarizarea în învățământul profesional și dual;
- satisfacerea integrală a solicitărilor operatorilor economici pentru școlarizarea în învățământul profesional și dual;
- includerea cu prioritate în proiectul planului de școlarizare a solicitărilor operatorilor economici pentru școlarizarea în învățământul dual.
Planul de școlarizare, pentru unitățile de învățământ preuniversitar de stat, s-a realizat pe baza criteriilor specifice obligatorii și având în vedere dinamica populației școlare a județului nostru, astfel:
Învățământul antepreșcolar
În anul 2023-2024 vor funcționa cu finanțare de la Ministerul Educației următoarele unități:
- Creșa Mărceni, Oraș Bicaz – 3 grupe cu 44 locuri;
- Creșa, Piatra Neamț cu structurile:
- Creșa, Piatra Neamț – 2 grupe cu 35 locuri;
- Creșa Nr. 1 „Prichindel” Piatra Neamț – 4 grupe cu 70 locuri;
- Creșa Nr. 3 „Voinicel” Piatra Neamț – 2 grupe cu 35 locuri;
- Creșa Nr. 4 „Micul Prinț” Piatra Neamț – 2 grupe cu 35 locuri;
- Liceul “Vasile Conta”, Oraș Târgu Neamț – Creșa Nr.1 Târgu Neamț – 4 grupe cu 90
Învățământ preșcolar
- La învățământul preșcolar cu program normal vor funcționa 354 de grupe cu 7051 de preșcolari. S-au înființat două grupe noi la Școala Gimnazială, Comuna Boghicea și Școala Gimnazială, Comuna Răucești.
- La învățământul preșcolar cu program prelungit vor funcționa 146 de grupe cu 3478 de preșcolari. S-au înființat două grupe noi la Școala Gimnazială, Comuna Boghicea și Școala Gimnazială Nr. 1, Comuna Răucești. S-a înființat o grupă nouă la Școala Gimnazială “Ioan Grigore Teodorescu”, Sat Ruseni, Comuna Borlești, iar două grupe cu program normal de la Școala Gimnazială Nr. 5 Piatra-Neamț, repectiv, Școala Gimnazială ”Daniela Cuciuc” Piatra-Neamț s-au transformat din grupe cu program normal în grupe cu program prelungit.
Învățământ primar
La nivelul județului Neamț, în anul școlar 2023-2024, s-a propus organizarea unui număr de 970 de clase cu 19654 de elevi, cu 10 clase în plus față de anul școlar curent, evoluția pe clase fiind următoarea:
- numărul de clase pregătitoare a crescut cu 3;
- numărul de clase I a scăzut cu 9;
- numărul de clase a II-a a crescut cu 3;
- numărul de clase a III-a a crescut cu 9;
- numărul de clase a IV-a a crescut cu 3.
Învățământ gimnazial
Pentru anul școlar 2023 – 2024 sunt propuse la nivelul întregului ciclu un număr de 771 de clase cu 16048 de locuri, numărul de clase fiind mai mic cu 17.
Pentru fiecare an de studiu situația este următoarea:
- numărul de clase a V-a a crescut cu 3,5;
- numărul de clase a VI-a a scăzut cu 15;
- numărul de clase a VII-a a crescut cu 6;
- numărul de clase a VIII-a a scăzut cu 11,5.
În școlile în care numărul de clase/ formațiuni de studiu este mai mic față de anul trecut, nu s-a impus comasarea unor clase, acest fapt fiind determinat de numărul scăzut de elevi cu vârsta corespunzătoare clasei respective.
Pentru a veni în sprijinul persoanelor care nu au finalizat învățământul gimnazial, la nivelul județului nostru au fost propuse 7 clase de nivel primar la programul “A doua șansă” și 11 clase de nivel secundar.
La învățământul de artă, pentru nivelurile primar și gimnazial s-au propus 20 de clase de învățământ integrat și 4 clase de învățământ suplimentar, având în total 483 de locuri.
Pentru învățământul sportiv, la nivelul gimnazial, s-au propus în planul de școlarizare 12 clase cu 288 locuri.
Învățământul liceal
Planul de școlarizare se realizează anual pentru clasa a IX-a zi/ seral/ frecvență redusă, și pentru clasa a XI-a seral – clasă de început.
La nivelul județului Neamț, au fost propuse un număr de 130 clase a IX-a nivel liceal cu 3242 de locuri, cu 5 mai multe decât în anul școlar anterior. Creșterea numărului de clase are în vedere faptul că numărul de absolvenți ai clasei a VIII-a este într-o ușoară creștere față de anul precedent, iar în anul școlar curent, ca urmare a includerii locurilor pentru candidații de etnie romă, a celor cu cerințe speciale, a tinerilor de origine română din Republica Moldova, țări învecinate și diasporă, dar și a elevilor repetenți, în unele școli numărul de elevi cuprinși în clasa a IX-a a depășit limita maximă admisă de legea 1/2011.
Cele 5 clase suplimentare au fost distribuite astfel:
- liceal teoretic 1,5 clase: o clasă de matematică – informatică la Colegiul Național de Informatică Piatra-Neamț și 0,5 clase de științe sociale la Liceul Teologic Romano-Catolic “Sfântul Francisc de Assisi”, Roman;
- liceal vocațional 1,5 clase: o clasă de pedagogic la Liceul “Vasile Conta”, Târgu-Neamț și 0,5 clase de teologie la Liceul Teologic Romano-Catolic “Sfântul Francisc de Assisi”, Roman;
- liceal tehnologic 2 clase: o clasă de turism și alimentație la Liceul Economic “Alexandru Ioan Cuza” Piatra-Neamț și o clasă de agricultură la Liceul Tehnologic “Ion Ionescu de la Brad”, Comuna Horia.
Propunerile privind cifra de școlarizare pentru clasa a IX-a, cu frecvență, zi, învățământ liceal, corespunzătoare filierei/profilului/specializării/calificării profesionale/programului de studii pentru care s-a obținut autorizarea de funcționare provizorie/acreditarea, s-au făcut numai de către unitățile de învățământ în care, în sesiunile cumulate din anul 2022 ale examenului de bacalaureat, nu s-a înregistrat procent de promovabilitate de 0% sau în care acest examen a fost promovat de un singur absolvent.
Colegiul Național Pedagogic “Gheorghe Asachi” Piatra-Neamț și Liceul “Vasile Conta”, Târgu-Neamț au propus clase pentru calificarea profesională educator-puericultor, conform prevederilor metodologiei.
La nivelul județului Neamț s-au propus 10 clase a XI-a liceal seral – clasă de început, cu 280 de locuri.
Învățământul profesional
Au fost propuse 49 de clase, din care o clasă de învățământ dual. La nivel județean numărul de clase, la învățământul profesional, a crescut cu o clasă, după cum urmează:
-
- o clasă în plus la Liceul Tehnologic “Dimitrie Leonida” Piatra-Neamț;
- o clasă în plus la Liceul Tehnologic “Vasile Sav”, Roman;
- o clasă mai puțin la Liceul Economic “Alexandru Ioan Cuza” Piatra-Neamț – transformată în clasă de nivel liceal.
Pentru învăţământul liceal și profesional, de stat și particular, proiectul planului de şcolarizare a fost avizat de CLDPS, în ședința din 19.01.2023.
Învățământul postliceal
Au fost propuse, la buget, 15 de clase cu 420 de locuri, din care o clasă de maiștri, iar la taxă, o clasă.
Învățământul special
Proiectul planului de școlarizare cuprinde 4 grupe de educație timpurie, 47 de clase de nivel primar și gimnazial (o clasă în plus la Centrul Școlar Pentru Educație Incluzivă “Alexandru Roșca” Piatra-Neamț) și 3 clase de nivel profesional.
Propunerile privind numărul de locuri pentru palat și cluburile copiilor sunt cele din anul școlar anterior, iar la cluburile sportive școlare vom avea 85 de formațiuni cu 1462 de elevi.
Învățământul particular
La nivelul județului Neamț au fost propuse:
- la învățământul preșcolar 30 de grupe, din care 14 grupe cu program normal și 16 grupe cu program prelungit.
- pentru învățământul primar 16 clase cu 255 de locuri;
- pentru învățământul gimnazial 4 clase cu 60 de locuri;
- la învățământul liceal 7 clase a IX-a zi și o clasă a IX-a frecvență redusă;
- la învățământul postliceal 19 clase cu 532 de locuri.
Inspector Şcolar General,
Prof. Florentina LUCA-MOISE