În urmă cu 20 de ani apărea pe piața de turism din România Agenția de turism Pietricica din Piatra-Neamț, care avea să-și facă, în timp, cu seriozitate și implicare, un nume în rândul firmelor de profil și al micilor turoperatori. A început cu câțiva clienți în 2003 și a reușit, în următorii ani, să-și creeze o bază de clienți pe care a crescut-o cu dedicare, câștigând încredere prin serviciile profesioniste oferite. În același timp a reușit să-și creeze parteneriate durabile cu furnizori serioși care au mers pe reciprocitatea încrederii și nu s-au dezis de la calitate.
“Când începi, este o vorbă la noi în turism, măcar doi ani de zile trebuie să fii pregătit să mergi pe pierdere. Trebuie să ai un capital cu care să te susții, să îți formezi o bază de clienți, din care cel puțin jumătate trebuie să fii sigur că vor reveni la tine. Altfel nu ai nicio șansă! Că vor exista plecări, invariabile, asta este, nu poți mulțumi pe toată lumea, dar important este să îți fidelizezi mare parte din clienți. Ne cunoastem toți concurenții din piață, din oraș și chiar și din țară și ei ne cunosc pe noi! Fiecare cu clientela lui, avem nişte principii şi nu suntem genul să afectăm prin acţiunile noastre activitatea altui participant de pe piaţă. În meseria asta, din ce mi-am dat eu seama în atâția ani de turism, procesul de vindere a vacanțelor este dat de atitudinea pe care o ai. 80% este atitudine, pentru că marfa, în mare parte, este aceeași pe piață”, povestește Cristian Petroșanu.
Indiferent că ai nevoie doar de un zbor cu avionul, un city-break, un pachet charter sau îți dorești o vacanță într-o zonă exotică angajații Agenției Pietricica îți pot oferi acum orice îți dorești în materie de turism, oriunde în lume. Și asta tocmai datorită parteneriatului cu furnizori în servicii de turism cu vechime, cu experiență și a faptului că lucrează inclusiv cu cele mai mari rețele informatizate de rezervări la nivel mondial, așa-zisele GDS-uri, cum sunt Amadeus, Galileo, Sabre, Worldspan.
Foarte important este și site-ul agenției, www.pietricica.ro, foarte bine structurat, plăcut la vedere, în care găsești cu ușurință orice informație îți dorești pentru a-ți planifica o deplasare, un weekend sau o vacanță de durată mai mare. Investiția în tehnologia informației a fost cheia cu care Agenția de turism Pietricica a reușit să ajungă pe poziția din care să ofere posibilitatea cumpărării online a ofertelor Early Booking, Last Minute sau a serviciilor de zboruri, cazare și city break, oricând și oriunde doriți, în timp real.
Nu în ultimul rând, oamenii profesionişti care sunt în spatele acestei agenții vă pot oferi consultanță de calitate, în funcție de ceea ce doriți, de bugetul de care dispuneți și de momentul din an în care doriți să plecați într-o deplasare sau să vă programați o vacanță.
O meserie de suflet, din pasiune
“Toți cei care fac turism o fac din pasiune. Meseria asta chiar nu poți s-o faci dacă nu-ți place. Adică poți să stai o lună, două, trei, dar dacă nu pui suflet, nu faci nimic! Lucrezi cu oameni şi trebuie să te dai, cum se spune, după fiecare. Să asculţi, să înţelegi şi să oferi mereu variante personalizate nevoilor. Și mai trebuie să fii un bun cunoscător al geografiei. Dacă nu ți-a plăcut geografia în școală nu cred că ai vreo șansă să te integrezi. Dacă nu știi unde sunt Maldivele pe hartă cum să faci turism? E greu să găsești Mauritius, Seychelles. Că nu poate să vină cineva la tine să-ți spună: Vreau să merg într-o destinație caldă exotică și tu să te apuci s-o cauți prin nordul Rusiei sau prin Canada. Trebuie să ai o imagine de ansamblu asupra a ceea ce înseamnă turismul. Harta lumii trebuie să o ai în minte. Dar, modul în care relaționezi cu oamenii, felul în care știi să te faci plăcut, să le câștigi încrederea, profesionalismul cu care te prezinți, completează cunoștințele pe care este absolut obligatoriu să le ai. Și, nu în ultimul rând, finețea psihologului din tine. Trebuie să cam știi să citeşti omul din felul în care a deschis ușa, dintr-o privire. Și în final să realizezi o vânzare a unui pachet de turism care să conducă la o vacanță reușită, iar omul respectiv să te țină minte și data viitoare să apeleze tot la tine”, ne mărturisește Cristian Petroșanu, dezvăluindu-ne din secretele meseriei.
Își amintește primii clienți pe care i-a avut și turismul care se făcea în urmă cu 18-20 de ani, când totul era mult mai greoi, se lucra cu o mulțime de formulare de hârtie pe care le trimiteai pe fax. Vă mai amintiți celebra: “Dați-mi, vă rog, un ton de fax!”?… Acum se lucrează mult mai ușor, totul este informatizat, accesul la informații este mult mai facil, practic nu exiști pe piața de turism dacă nu ești racordat la cele mai noi rețele informaționale existente la nivel mondial.
Aplicațiile sociale precum Facebook, WhatsApp, Instagram și motoarele de căutare Google sau Bing fac parte și ele din meseria de agent turism. Cei care nu se adaptează dispar în scurt timp de pe piață.
Trăim într-o lume dinamică, iar ofertele turistice sunt la rândul lor foarte dinamice. Totul este bazat pe cerere şi ofertă, inclusiv tarifele.
Pasul de la business la prieten
Latura umană a meseriei oferă și altfel de satisfacții dincolo de cele obișnuite.
“Poate să pară o exagerare, dar mulți dintre clienții fideli pe care-i ai într-o agenție de turism constați, în timp, că-ți devin prieteni”, spune zâmbind cu satisfacție, Cristian Petroșanu. “Lucrând cu atât de mulți oameni, la un moment dat nivelul de fidelizare depășește granițele obișnuite, avem clienți care vin de 4-5 ori pe an pentru vacanțe, își permit acest lucru. Te întâlnești cu ei pe stradă, în supermarket și se crează o legătură umană frumoasă. Nu vorbim doar de business, poate ajungi să ieși la un suc, la o bere cu unii dintre ei. Nu am ajuns încă să ne înrudim, dar suntem în stadiul în care râdem pe tema asta. Avem clienți de 15, 18, de 20 de ani. Ne-am văzut copiii crescând, de la an la an. Știindu-ne de atâta timp, eu am acum fată de aproape 20 de ani, are și el băiat matur de-acum. Și râdem: Măi, nu se știe, de-acum încep să se lege… Da, asta a fost așa o paranteză, dar unii clienți ajung să-ți devină prieteni și în adevăratul sens al cuvântului”, spune Cristian Petroșanu.
Relațiile de business stabilite cu turoperatorii, marile agenții de turism, aproximativ 20 în România, care încheie contractele mari, iar celelalte agenții revând de la ei, în baza unor contracte cu acești mari furnizori, au și ele greutatea lor. Sunt coloana vertebrală a acestei afaceri.
Putem vorbi și despre o anumită maturitate sau chiar înțelepciune în branșă, cu cât ești mai vechi în domeniu cu atât îți selectezi cu mai mare atenție furnizorii. Se întâmplă și falimente, unele chiar răsunătoare, cum a fost anul acesta, în iulie, cel al Agenției de turism Kusadasi, care oferea sejururi în special în Turcia și Egipt. Anul acesta au fost doar două, dar mai în fiecare an sunt turoperatori și agenții de turism care depun steagurile.
“Eu întotdeauna am zis că dacă ești un bun manager de agenție şi un bun administrator, exiști de ani buni pe piață şi ai o bază solidă de clienti, nu ai cum să dai faliment! Doar dacă ești animat de rele intenții ori un furnizor important de-al tău nu îşi onorează angajamentele şi te trage în jos, altfel nu ai cum!”, spune cu convingere șeful Agenției Pietricica. “Trebuie să ai și simț olfactiv dezvoltat, să-ți dai seama, să vezi dacă unul a făcut niște gafe în trecut, atunci nici tu ca revânzător nu poți să mai ai încredere, pentru că-ți revine și ție o responsabilitate. Marii turoperatori încă se mai decantează în sistem. Ține și de fler, repet, cu cât ești mai vechi în branșă știi să-ți selectezi furnizorii. Nu mai mergi pe… a intrat cutare pe piață și, vai, trebuie să ai încredere orbeşte! Vă dau un exemplu, cea mai mare agenție de turism din Ucraina a intrat pe piața din România. Pentru că nu a mai putut să lucreze în Ucraina și-a mutat efectiv baza operațională în România. Eu îl cunosc de mulţi ani pe cel care a devenit CEO pe România, este un prieten şi un om căruia îi cunosc parcursul profesional și, prin prisma acestui fapt, lucrez cu această agenție. Că ştiu ce are în spate partenerul şi ce poate omul care e la conducere. Dar, poți să fii și reticent! Adică să te gândești, intru eu și încep să vând de la cel care abia a intrat pe piața din țară…de nişte zeci de mii de euro și, la un moment dat, firma respectivă clachează. Poţi să ai o mare problemă, te aruncă şi pe tine în haos. E complicat, aici lucrezi pe bază de contract, există niște termeni pe care trebui să îi respecți. Surprize pot apărea însă si de la consacraţi, lucrezi cu oameni, pe unii îi și cunoști, pe alții nu… îi poți verifica ca stabilitate financiară, dar atât”, spune Cristian Petroșanu.
Au existat cazuri, când unele agenții au lucrat cu turoperatori nou intrați în business fără să aibă curiozitatea de a le verifica soliditatea financiară și au pierdut sume cu mai multe zerouri în euro pentru că au mizat greșit, fără a-și lua o plasă de siguranță.
“La noi este ca la mall, asta le explic și clienților. Din toți acești zeci de turoperatori pe care-i avem, noi selectăm ceea ce este mai avantajos pentru client. Noi avem posibilitatea să vindem un pachet cu avion pentru Antalya și de la Karpaten, Prestige Tours, de la Cocktail Holidays și de la mulți alții! Căutăm ce este mai bine pentru turist și ca tarif, orar de zbor, dată de plecare sau ca și condiții de plata. Noi putem să vindem de la oricare pentru că avem contracte cu mai mulți, ceea ce este un avantaj!”, spune managerul Agenției de turism Pietricica.
Este până la urmă ceea ce face diferența între Agenția Pietricica din Piatra-Neamț și alte agenții. Prin multitudinea de furnizori pe care-i are, cu ajutorul softului dedicat, găsesc cea mai bună variantă calitate/preț personalizată pe cerințele fiecărui client și oferă siguranța dată de experiența profesională căpătată în mulţi ani de activitate.
Angela CROITORU