O afacere cunoscută și consolidată din satul Dănești, comuna Girov, a impus în ultimii ani marca Răsaduri și Legume Mihăilă. Din acest an s-au adăugat și florile. Denumirea spune totul. În spate sunt anii de trudă și pasiune ai familiei Mihăilă, în prim-plan fiind Liviu Mihăilă. Legumele cultivate de ei nu mai au nevoie de reclamă. S-au promovat și s-au impus singure. Faima a mers din om în om, cu sau fără suportul unei rețele sociale. A contribuit din plin expunerea prin dichisitul magazin AER din Piatra-Neamț, după cum și acțiunile din seria Oamenii de pe Hogaș.
Duminica viitoare, pe 3 septembrie, începând cu ora 10:30, familia Mihăilă a lansat o invitație nemaivăzută pe la noi: brunch în curtea producătorului. Cuvântul „brunch” rezultă din combinarea „breakfast” (mic dejun în limba engleză) cu „lunch” (prânz), descriind o masă luată între cele două și care le poate înlocui pe ambele. Mâncare consumată este este ceva mai consistentă decât la micul dejun și mai ușoară decât un prânz. Un brunch, mai ales la sfârșit de săptămână, este perfect ca eveniment de afaceri sau de socializare. Spre socializare, cu accent pe fidelizare, se îndreaptă premiera de duminică, eveniment la care cel mai probabil locurile sunt deja epuizate. S-a început cu 30, s-au găsit resurse pentru 50. Prețul unui bilet (120 lei/persoană) devine un simplu detaliu din moment ce meniul oferit este unul de senzație, conceput de Chef Giovanni by Il Viaggio de Piatra-Neamț.
Portret de afacere
Povestea a început în 2013, când toată familia Mihăilă era în Italia și au decis ca părinții să se întoarcă acasă și să dezvolte ceea ce au învățat acolo prin muncă în sectorul de cultivare intensivă a legumelor. Prima oară au plantat niște roșii și ardei în câmp. După primul an au ridicat un solar. E o mare diferență când cultivi în spațiu protejat, începând de la producție, cu mai puține riscuri de boli ale culturilor, cu diferențe mai mici de temperatură între zi și noapte, fără expunere la precipitații.
Acum cultivă și legume deosebite, multe în premieră în județ și printre puținele din țară. Au culturi de sparanghel, anghinare, fenicul, toate tipurile de broccoli, conopidă albă și violet, vinete de 3-4 culori. Se adaugă felurite soiuri de roșii în culori și dimensiuni variate, de la chery la inimă de bou și gigantul de grădină. Vin la rând andivele, care la noi se cultivă foarte rar și apreciații dovlecei zucchini. Au încercat să aducă ce le-a plăcut foarte mult în Italia pe partea lor foarte bogată și sănătoasă de legume.
Liviu Mihăilă, după întoarcerea părinților, a rămas încă 7 ani în Italia, împreună cu soția. Cu totul, a stat acolo 14 ani. Odată revenit în țară, în 2020 au început să schimbe modul de comercializare. Părinții întâmpinau probleme la partea de desfacere. Încercaseră să intre pe piața de engros, dar au fost tare descurajați. S-au adaptat încet-încet, au perfecționat comenzile și livrările directe și au ajuns la partea de procesare, pe care o fac mai degrabă în mod artizanal. Repere sunt zacusca și sucul de roșii pentru uz casnic. Vor fi prezentate duminică, la brunch, inclusiv ca demonstrație de preparare.
„Noi încercăm să închidem inelul, de la sămânță până la următoarea sămânță. Ce prelucrăm e numai din produsele noastre. Ce nu vindem în varianta de legumă devine materie primă pentru procesare”, a subliniat Liviu Mihăilă.
În prezent, abia reușesc să facă față comenzilor. Multe le refuză. Pentru că, de exemplu, nu pot renunța la zacusca lor după ce au obișnuit lumea cu ea. Puțin, dar autentic. Totul e gătit pe foc de lemne. Clienții au prins încredere. Contează foarte mult și faptul că, de regulă, cei care produc zacuscă nu-s și producătorii legumelor folosite.
Inițial, grădina era sălbatică, plină de arbori inutili și buruieni. Acum au aproximativ 10.000 mp pe care cultivă în jurul casei, atât în spațiu dechis, cât și în câteva solarii. În câmp, în câteva locuri, cultivă cereale pentru păsări și animale. Vor trece și la partea de carne pentru că o cer clienții. Din ideea de diversificare, au adăugat florile în acest an. Dar, dincolo, de diversificare, pe viitor nu îi interesează extinderea. Vor să rămână pe calitate superioară, însă cantitativ nu vor crește, mărturisește Liviu Mihăilă. De asemenea, separat de partea de cultivare a legumelor, vor trage foarte tare pe partea de răsaduri, unde au o creștere exponențială, de la an la an.
Cât privește brunch-ul oferit în premieră la noi, inspirația vine din Italia. Acolo se organizau astfel de evenimente la firma pentru care lucra, una axată pe partea de răsaduri. Primul brunch l-a prins când firma avea 60 de angajați. La ferma de la Dănești, greul e dus de 5 membri ai familiei Mihăilă, cărora li se adaugă zilerii, în funcție de nevoi.
„Vrem să aducem clienții lângă noi, să stăm la discuții, să îi ținem aproape. Spargem gheața. Vrem să arătăm că ținem la produsele noastre. Poate așa dispar și samsarii de pe piață”, a adăugat liderul fermei de la Dănești.
Cine știe, poate vor deveni și o atracție turistică, dacă organizează asemenea întâlniri periodic. Partea de gastronomie ca partea de gastronomie, dar nu asiști în fiecare zi la o demonstrație de gătit zacuscă. Iar ca să vedeți cum vine socoteala cu samsarii, imaginați-vă că numai prin magazinul AER au reșit să vândă o tonă de broccoli.
Viorel COSMA
Un comentariu
Unde este poziționat magazinul AER