Interviu cu directorul Eugen Pintrijel
– Este un an deosebit pentru Școala Gimnazială Domnească, vă rog faceți un scurt istoric.
Școala Gimnazială Domnească este o școală de tradiție. Anul acesta s-au împlinit 170 de ani de existență. Ca dată de înființare este consemnată data de 1 iulie 1853, când unul dintre foștii profesori frumos spunea că „s-a aprins lumina în Tîrgu de sub Cetate”. Calitatea actului educațional a fost de la început la standarde înalte, dovadă fiind tocmai personalitățile marcante care au ieșit de pe băncile acestei școli, între care patriarhul Nicodim Munteanu, filosoful Vasile Conta, scriitorul Ion Creangă, lingvistul și folcloristul Lambrior Alexandru, învățătorul de la Pașcani al lui Mihail Sadoveanu – domnul Mihai Busuioc, rămas în eternitate ca „domnu‘ Trandafir” și chiar și Mihai Eminescu a fost într-o inspecție de grad în această școală. În prezent, calitatea actului educațional este dată de rezultatele de la examenele naționale, olimpiadele și concursurile naționale din ultimii 12-15 ani. În această perioadă școala noastră s-a clasat frumos la evaluarea națională în clasamentele pe județ, de două ori situându-ne între primele 10 școli din județ și am avut elevi care s-au clasat între primii 10 pe județ de-a lungul mai multor ani. Acestea sunt reperele unui învățământ de calitate.
– Despre oamenii școlii ce ne puteți spune?
Avem un corp profesoral bine pregătit, pe 50,84 norme didactice. Colegii mei sunt – peste 90% – titularii acestei școli. Vorbesc și de cadrele didactice din grădiniță, toți sunt titulari. Ce vreau să remarc este faptul că nu avem nici un cadru didactic necalificat, ceea ce este o dovadă pentru calitatea actului educațional din școala noastră. Dintre colegi, sunt și câțiva în curs de a-și susține gradele didactice. Sunt angajați 8 în categoria personal didactic auxiliar și 19 personal nedidactic, toți cu atribuțiile specifice și contribuția lor la bunul mers al activității. Cu toții ne concentrăm și ne dedicăm păstrării imaginii școlii noastre, menținerii standardului înalt de performanță și calității profesionale a personalului angajat.
Corpul principal se renovează
– Care sunt condițiile oferite de școală?
Să știți că un proces instructiv-educativ de calitate nu poate fi atins ușor fără anumite condiții. Practic, ne simțim obligați, având aceste rezultate care fac cinste școlii, să asigurăm condiții corespunzătoare. Poate la Școala Gimnazială Domnească nu reușim întru totul, pentru că este nevoie de investiții și asta înseamnă bani, dar ne străduim să rezolvăm problemele urgente. În momentul de față, corpul principal este într-un amplu proces de reabilitare și modernizare, inclusiv cu panouri fotovoltaice, pentru prima oară în 50 de ani de la înființare. Din acest motiv n-am mai sărbătorit cei 170 de ani de existență, știind că avem acest proiect în derulare, care e ca și un cadou. Sperăm să fie gata anul viitor și atunci să ne bucurăm cu toții. Atât elevii noștri, cât și colegii mei merită această investiție, într-un corp cu 13 săli de clasă de învățământ primar și gimnazial. Provizoriu a trebuit să relocăm elevii în celelalte corpuri și am reușit să ne organizăm în așa fel încât să învățăm în doar două schimburi, fiindcă se punea problema să învățăm în trei schimburi. Trebuie spus că elevii noștri au înțeles foarte bine cerințele noastre pentru securitatea lor cerute de șantierul din curtea școlii, le mulțumim părinților că au înțeles responsabilitatea sporită pe care o avem în această situație care, repet, este temporară și la final, când școala va fi fost reabilitată și dotată, ne vom putea reîntoarce într-un spațiu adecvat, modern, la standardele vremurilor din prezent. Le mulțumesc îndeosebi părinților care ne-au sprijinit și celor care au ales să colaboreze cu noi în această chestiune, foarte puțini părinți au fost nemulțumiți, dar este lucru știut că nu ai cum vreodată să mulțumești pe toată lumea. Pentru ca să existe și siguranță, dar și acces facil în școală, de curând am deschis și intrarea dinspre piață, descongestionând astfel intrarea principală, de vizavi de Policlinică, unde existau anumite riscuri la orele de vârf, fiind foarte aproape de stradă. Consider că am gestionat foarte bine condițiile din școală pe timpul șantierului, am relocat și o centrală termică și asigurăm căldura și în corpul C.
– Spuneați și de alte investiții ample.
O altă investiție este amenjarea unui nou teren de sport, suprafața vechiului teren fiind deteriorată complet și nu se puteau susține orele de educație fizică în deplină siguranță pentru elevi. Noul teren de sport va fi împrejmuit, suprafața va fi din material cauciucat adecvat și care va permite desfășurarea mai multor sporturi individuale și de echipă. Nu în ultimul rând, va avea și instalație de nocturnă. Această investiție nu este doar în baza materială a școlii, ci și în sănătatea elevilor, care trebuie încurajați și sprijiniți să facă sport pentru a trăi sănătos.
Dotări și rezultate
– În ce constă preocuparea pentru ca învățarea să se desfășoare adecvat în fiecare zi?
Avem un laborator de fizică-chimie dotat la standarde corespunzătoare, pe care l-am relocat acolo unde învață elevii. Prin laboratorul de informatică am reușit să asigurăm la fiecare din cei 656 de elevi câte un laptop, ca să se poată lucra optim. Suntem o școală mare, dacă adăugăm și pe cei 330 de copii din grădiniță! Noi vrem să rămânem cu maxim 1.000 de elevi, fiindcă spațiul nu ne permite mai mult, sălile de clasă deja sunt un pic cam aglomerate. Renumele bun căpătat de școală în timp a adus și acest inconvenient, dar ne străduim să nu scădem calitatea actului educațional. Știu că s-ar putea spune că finanțarea școlii depinde de numărul de copii, dar vreau să păstrăm un echilibru și să nu uităm că în școala noastră se face carte și copiii vin aici tocmai pentru asta. Chiar dacă sunt copii din comunele alăturate, vreau să-i asigur pe cei care sunt nemulțumiți că nici conducerea școlii, nici consiliul de administrație nu poate să bată în poarta cuiva ca să verifice dacă un copil chiar locuiește acolo. Au fost astfel de situații din 2012, de când sunt director, până în prezent, pe care le-am rezolvat așa cum prevede legea. Să nu uităm că nici nu putem încălca dreptul la educație al fiecărui copil. Le transmit colegilor mei directori de la celelalte școli că orice situație se poate rezolva prin comunicare, competiție între școli e bine să existe, dar nu trebuie să sufere copiii. Eu mă bucur că orice caz a fost soluționat în interesul elevilor și le mulțumesc colegilor mei, părinților, pentru colaborare și pentru înțelegere.
– Ce proiecte se derulează?
Peste 100 de elevi ai școlii noastre, adică peste 10% dintre ei au obținut premii și mențiuni la concursurile și olimpiadele județene și naționale. De asemenea, la nivelul școlii se derulează un proiect cu activități sportive la care doritorii participă în timpul liber și le mulțumim părinților pentru că ne-au fost parteneri, ca de obicei. Un alt capitol frumos al școlii noastre este cel al proiectelor europene. Școala Gimnazială Domnească a reușit, în perioada 2016-2018, să fie implicată într-un proiect Comenius GPS alături de școli din Germania, Spania, Polonia și Ungaria. Printr-o mobilizare exemplară a colegilor mei, în cadrul etapelor de mobilitate derulate, școala noastră s-a prezentat excelent. În perioada 2021-2022 am accesat al doilea proiect european ”Innovative school”, prin care colegii mei au învățat cum să susțină lecțiile prin intermediul mijloacelor IT, în mobilități din Atena și Madrid. În prezent încercăm să accesăm un alt proiect european. Nu în ultimul rând, vreau să remarc activitățile didactice deosebit de atractive derulate în cadrul unui parteneriat încheiat între grădinița noastră, o grădiniță din Republica Moldova și o alta din Argeș, intitulat ”România – Moldova într-o singură inimă”. Grădiniţa nr. 2 este o grădiniţă de referinţă în comunitate, unde copii fericiţi sunt încurajaţi să exploreze, să descopere într-un mediu echilibrat ce le va asigura starea de bine în cea mai importantă etapă de dezvoltare. Grădinița a derulat și derulează multe proiecte: ”Micul Isteț”, ”Amintiri din copilărie”, ”Pupăza din tei”, ”Micul povestitor”, ”Aventuri în Lumea Științei”, ”Bucuria de a fi copil” – proiect cu titlu inspirat de revista grădiniței, care apare de doua ori pe an. Vreau să mai menționez că revista școlii, care se numește ”Revista noastră”, a participat și în acest an la Concursul național de reviste școlare, etapa județeană, unde a fost foarte apreciată. Avem activități multiple și nu pot decât să le mulțumesc tuturor celor care sunt alături de noi și se implică în bunul mers al educației în Școala Gimnazială Domnească. Îi felicit pe părinți și le mulțumesc în mod deosebit, le mulțumesc partenerilor noștri, colegilor mei le mulțumesc fiindcă îi învață pe copii deprinderea de a învăța, una din cele mai importante abilități, de ajutor în viață.
Cristina IORDACHE