Competențele pe care viitorii absolvenți de liceu ar trebui să le dobândească după studiul matematicii țin de dezvoltarea capacității de a utiliza și a se raporta critic la moduri de gândire și forme de prezentare specifice matematicii „(de exemplu, formule, modele, constructe, grafice), inclusiv în relație cu întrebări relevante pentru viața reală și pentru diferite contexte profesionale”. Descrierea este cuprinsă în proiectul privind profilul de formare al absolventului, pus în dezbatere publică de Ministerul Educației. În descrierea conceptului se specifică faptul că „profilul de formare al absolventului descrie așteptările exprimate față de absolvenții diferitelor niveluri de studiu ale învățământului preșcolar, primar, gimnazial și liceal, prin raportare la cerințe sociale exprimate în legi, în alte documente de politică educațională și în studii de specialitate, finalitățile generale ale învățământului, precum și la caracteristicile de dezvoltare a elevilor”.
O gândire critică este doar una din cele 6 competențe ce trebuie atinse la matematică și la științe, tehnologie, inginerie, la finalul liceului, de absolventul propus prin noua lege a Educației. Teoretic, se tinde spre a aduce în concret, în experiențele de zi cu zi această materie. Se mai propune ca prima generație de elevi care să învețe după noua programă să fie cea care va intra în clasa a IX-a în toamna anului 2025.
Varianta pusă în dezbatere poate fi studiată mai jos.
oct Proiect_Profil_absolvent_2023C.I.