– Mai întâi ați practicat medicina de urgență, la jumătatea carierei v-ați schimbat specialitatea și ați devenit medic anestezist, ați coordonat echipa din Neamț de prelevare organe pentru transplant, după incendiul din secția ATI, din 14 noiembrie 2020, ați dat concurs și ați ajuns medic șef al secției ATI. Acum, mai exact din 13 octombrie, sunteți director medical interimar, cum ați acceptat funcția, într-un moment nu prea fericit pentru spital?
Am acceptat această funcție la propunerea doamnei dr. Cristina Iacob-Atănăsoaie și pentru toate problemele stringente din spital. Nu doar pentru reunirea ATI-ului. Dar această secție este una dintre cele mai importante și chestiunea trebuie rezolvată odată cu cea privind secția Oncologie. Trebuie neapărat deblocată situația cu încărcătura de pacienți din pavilionul vechi. Consider că cel mai important este să facem lucrări de reparații, igienizare și la etajul 2, în secția de reanimare care a ars. Luni comisia de preluare a spațiului împreună cu organele de poliție au procedat la desigilare. Apoi, avem pe cineva care s-a oferit să ne ajute cu tot ce înseamnă lucrări de reparație și igienizare a vechiului ATI. Domnul nu dorește să fie făcută publică sponsorizarea dumnealui, doamna dr. Atănăsoaie a reușit să-l găsească și este dispus să ne ajute. După ce se va reface partea de secție, în salonul mic, unde nu a ars, sunt acum vestiarele colegilor noștri și va trebui să găsim un alt spațiu, ceea ce este dificil, după cum bine știți. După ce secția va fi amenajată, sunt două variante pe care le discutăm cu Direcția de Sănătate Publică Neamț. Una este ca activitatea din ATI-ul modular să se mute la etajul 2 în pavilionul chirurgical și secția să funcționeze în două locații, aici și la etajul 4, unde a fost mutată după ce a ars. Este cea mai plauzibilă variantă, noi am mai funcționat acolo și dacă primim avizul DSP-ului, amenajăm secția potrivit normelor, fiindcă nu vom mai putea avea saloane cu 8 paturi, consolele de oxigen trebuie să existe la fiecare pat, prizele trebuie să corespundă standardelor și tot așa.
– Secția ATI va putea fi amenajată în așa fel încât să corespundă și normelor de protecția muncii, și de protecție la incendiu, și la cerințele specifice activității medicale și va mai avea tot 25 de paturi?
Da, pentru că la etajul 4 avem 8 paturi și la etajul 2 mutăm cele 17 paturi din modular. Ne-am consultat cu epidemiologul spitalului, cu dl. dr. Filip Ariciu și el consideră că ATI-ul modular ar încăpea la etajul 2. Sigur că varianta finală va fi cea avizată de DSP, dar în principiu se poate să revină secția, cu respectarea circuitelor. Sunt două saloane mari și cel mic, toate pot fi amenajate cu 6 paturi în fiecare din saloanele mari și 4 paturi în salonul mic.
– Secția se va muta cu tot cu echipamentele și paturile din modular?
Până și echipamentele am înțeles că nu sunt ale noastre, ci ale Departamentului pentru Situații de Urgență, o parte. De la Spitalul mobil Lețcani sunt paturile și injectomatele. Restul, aparatură, monitoare de funcții vitale, sunt ale DSU, deși cred că ar putea fi folosite în continuare.
– Și apoi ce se întâmplă cu modularul?
Acolo ar putea funcționa internarea de zi pentru Oncologie, în ideea în care ATI-ul se mută la etajul 2 în spitalul nou. Spațiul din modular este unul excelent, din toate punctele de vedere, pentru cazarea pacienților oncologi.
– Înțeleg că priorități sunt ATI și Oncologia, dar timpul este scurt, care este termenul de realizare a acestor două situații, având în vedere că la sfârșitul anului spitalul nu mai are autorizația sanitară de funcționare?
Termenul este acesta: decembrie 2023, când expiră autorizația sanitară de funcționare. Noi trebuie să terminăm de amenajat și de mutat cele două secții până la finele anului, restul, ce mai e de făcut, se face. Dar ATI și Oncologia sunt cele două chestiuni fără de care nu ne putem gândi la autorizație.
– Cu personalul cum stau lucrurile?
Este deficit la infirmieri și cadre medii, dar și la medici de anumite specialități. Trebuie deblocate angajările. Nu avem cu cine face gărzile la Pediatrie, la Boli Infecțioase, după cum știți, dar aici sunt speranțe că vin medici. Și la Interne mai e nevoie de medici.
– Pediatria a rămas cu chestiunea urgenței nerezolvată.
Mie mi se pare firesc ca într-un spital județean, unde vin copii din mai bine de jumătate de județ și în week-end din trei sferturi de județ, să existe serviciul medical UPU pediatric. Dar, trebuie să găsim spațiul și medicii de care avem nevoie, deci ne izbim de aceleași probleme. Spațiul trebuie amenajat, fiindcă pentru copii sunt anumite cerințe, trebuie aparatură adaptată acestor pacienți, nu se poate peste noapte realiza acest serviciu.
– De ce pleacă medicii din secția Pediatrie? Spunea recent dr. Ilaș, șefa secției, că sunt 3 medici care și-au dat demisia, plus cei ieșiți la pensie în ultimii ani. Se întâmplă ceva acolo, de pleacă medicii?
Sunt foarte multe cazuri, este foarte aglomerată secția, volumul de muncă este mare, medicii se mai îmbolnăvesc, femeile își fac familii, nasc. Plus că cei care fac doar gărzi oricând pot renunța la contract, din diverse motive, legea nu-i obligă să se țină de contract. Alți medici, dacă vin, trebuie să le asiguri condiții, să le oferi o locuință, că unii vin cu familiile și nu-i poți lăsa să alerge prin oraș sau din afara orașului către școală, serviciu, casă.
– În situație critică este și aprovizionarea cu medicamente și materiale sanitare?
Eu sper să nu mai țin ședințe de Comisie a medicamentului în care să aud că se taie medicamentele din listele de solicitări, fiindcă altfel nu ne încadrăm în buget. Adică degeaba are chirurgul ață și ser fiziologic, dacă anestezistul nu are anestezie. Sunt medicamente care nu pot lipsi niciodată, chiar dacă sunt scumpe. Eu vreau ca în Comisia medicamentului să ne adunăm șefii de secții și să ne sfătuim profesionist pentru a actualiza periodic, împreună cu farmacistul șef, necesarul de medicamente de bază pentru spital.
– Cum vă înțelegi cu directorul economic?
Deocamdată, bine.
– Aveți prieteni în spital?
Da. Eu sunt doctor, în primul rând. Am schimbat raportul de gardă, față de ce se făcea până acum. Acum discutăm ca între doctori, profesionist, despre cazuri, despre boli, despre soluții, despre consultări inter-specialități. Vorbim despre bolnavi, urmărim cazurile deosebite. Avem destule cazuri grave, ATI-ul este plin. Și în restul spitalului la fel. De aceea îndemn la colaborare pe toți colegii, tot personalul medical și nemedical, să fim profesioniști, să ne facem treaba fiecare în dreptul lui, pentru că eu cred că fiecare știe ce are de făcut și dacă nu să întrebe. Vreau să lucrăm profesionist, să ne comportăm profesionist!
– Se spunea în alte vremuri despre orgoliile din anumite zone, mai există?
Pentru mine nu există! Lucrăm cu bolnavul, el trebuie să fie singura zonă de interes și de orgoliu profesional dacă vreți, în sensul în care să ne străduim să rezolvăm fiecare caz. Lucrăm cu bolnavul și trebuie să avem empatie față de bolnav, în același timp trebuie să vorbim cu aparținătorii decent și la subiect. Atât cer.
– Prima decizie luată ca director medical?
Nu e una scrisă, dar este cea privind raportul de gardă, care nu mi se părea profesionist. Eu fiind doctor anestezist, cred că orice medic de orice specialitate poate discuta cu mine, inclusiv pediatria, eu în tinerețe fiind urgentist și având tot felul de urgențe, nemaivorbind că dau anestezie și la copii. Raportul de gardă este extrem de important, acolo afli despre cazurile deosebite, acolo te poți consulta cu alți colegi de specialități diferite. Mie îmi place să discut fiecare caz în parte și invit colegii să abordeze raportul de gardă ca o oportunitate, așa cum meseria ne-o cere. Pe mine mă interesează doar ca activitatea medicală să fie una profesionistă, atât!
A consemnat Cristina IORDACHE