Cum s-a ajuns la această situație? Federația Operatorilor Români de Transport dă vina pe Guvern și pe 19 Consilii Județene care nu au încheiate contracte pentru servicii de transport public județean.
Guvernul a emis o Hotărâre (1337/29 decembrie 2023) care în loc să lămurească lucrurile, mai mult le încurcă. Potrivit art. 2 , alin. 2 din HG „începând cu data de 1 februarie 2024, în județele în care nu sunt încheiate contracte de servicii publice de transport județean de persoane, potrivit Regulamentului (CE) nr. 1370/2007 cu modificările și completările ulterioare, Inspectoratul Școlar Județean nu mai poate efectua plăți către operatorii de transport rutier județean”.
În Neamț, Consiliul Județean nu a reușit să organizeze licitații pentru atribuirea prin contracte a traseelor și funcționează acum pe baza unor contracte, mai mult pe baza unor acte adiționale, până la organizarea unor licitații pentru trasee. Rămâne în discuție dacă aceste acte adiționale sunt luate în calcul de ANRSC (Autoritatea Națională de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilități Publice) atunci când vine vorba despre decontare.
Cert este că transportul public de călători se efectuează în Neamț în întreg județul, există contracte între transportatori și Consiliul Județean, pe care ambii le consideră legale, dar (nota bene), aceste contracte nu prevăd obligativitatea de a încheia abonamente pentru elevii navetiști! De ce? Simplu, banii pentru naveta elevilor nu-i dă Consiliul Județean, ca să poată impune asta, îi dă Ministerul Educației, prin Inspectoratele Școlare. Care însă acum nu pot face mare lucru, după apariția HG-ului.
În urma acestei bolmojeli legislative cei care vor suferi vor fi părinții elevilor, care vor trebui să scoată din buzunar banii pentru transport, fără a avea garanția că îi vor recupera, așa cum ar fi normal în țara cu o reformă a învățământului numită „România educată”.
Electoral, brambureala pică de minune opoziției, care are din nou prilejul să atace pe un motiv social sensibil.
V.B.