Inspectorul șef de poliție Mihai Osoianu a fost titularizat pe postul de adjunct al inspectorului șef în urma unui concurs finalizat în luna iunie 2023. După puțin timp, peste o lună, a preluat prerogativele funcției de inspector șef, pe care le exercită și acum, fără a avea încă ajutoare la comandă. Nu poate spune că era nefamiliarizat cu funcția și răspunderile acesteia deoarece fusese desemnat la conducerea inspectoratului și în perioada 2021-2023, până la începutul anului. Înainte a activat în cadrul Serviciului de Investigare a Fraudelor, ulterior Serviciul de Investigare a Criminalității, în perioada 2007-2020, în diferite funcții, pornind de la funcții de execuție până la funcția de șef serviciu. Un dialog despre starea de lucruri din Neamț din perspectiva funcției sale și a instituției pe care o conduce ni s-a părut un demers de maxim interes public.
Sediu reabilitat la Piatra Neamț, probleme încă în teritoriu
– Ce a însemnat anul 2023 pentru Inspectoratul Județean de Poliție Neamț, care au fost cele mai mari provocări? Mă gândesc la faptul că acum discutăm într-o sală complet reabilitată, ca și întreaga clădire.
Da, într-adevăr, principala provocare din punctul de vedere al anului 2023 a constituit-o necesitatea finalizării proiectului de reabilitare a sediului IPJ, fapt concretizat și realizat începând cu luna noiembrie. Am ținut și o conferință de presă pe tema asta, în care am prezentat datele proiectului. Ne bucurăm că am reușit să-l concretizăm și să-l finalizăm la timp, împreună cu toți cei implicați. Am discutat și cu colegii mei, acest proiect ne ambiționează și ne aduce un suflu pentru a continua ceea ce am început și să inițiem și alte proiecte. Ne dorim ca și colegii noștri din celelalte subunități să poată beneficia de condițiile pe care le avem în momentul de față la reședință. De asemenea, două preocupări permanente sunt legate de problematica drogurilor, conform competențelor pe care le avem, precum și de cea a grupărilor infracționale.
– Care este situația din punct de vedere al dotărilor materiale în zona rurală, dar și în celelalte orașe?
Este clar că este necesară o îmbunătățire a condițiilor, în special în mediul rural. Vorbim aici de posturile de poliție și secțiile de poliție rurală. S-au făcut pași în fiecare an și aceste lucruri se văd. Au fost executate lucrări de reparații curente la posturile de poliție, acoperișuri, lucrări interioare, totul în limita bugetului alocat de la bugetul de stat. Dar într-adevăr, mai sunt multe de îmbunătățit pe componenta aceasta.
– La nivelul dotărilor, să le zicem profesionale, mașini, dotări personale, care este situația?
În ultimii ani, toți colegii, dar și cetățenii pot observa o îmbunătățire a dotărilor pornind de la parcul auto și celelalte mijloace de protecție individuală, mijloace de intervenție care se află în dotarea polițiștilor. Aș putea enumera o serie întreagă de categorii: materiale de protecție individuală, bastoane telescopice, autospeciale, armament, dispozitive de ochire, combinezoane de protecție, diverse produse specifice muncii de criminalistică, aparate foto, cinemometre, radiometre și multe alte dispozitive. Să mai spunem că județul Neamț face parte din cele 20 de județe care au intrat în proiectul sistemului informatic de monitorizare electronică. E vorba de acele brățări care se montează agresorilor în cazurile de violență domestică. Proiectul legislativ prevede extinderea și pentru alte categorii. În momentul de față vorbim doar de agresorii, repet, în cazurile de violență domestică și se încearcă asigurarea protecției persoanei supravegheate, o protecție suplimentară prin folosirea acestor dispozitive. Este evident că acest lucru ne ajută foarte mult în activitate.
Un deficit de cadre de 29%
– În momentul când enumerați toate aceste lucruri îmi aduc aminte de predicția unui om din Piatra Neamț în momentul în care începea să construiască sala de sport de la ieșirea din oraș, actuala polivalentă. Spunea: o să avem o polivalentă așa de mare, dar să vedem cine o să mai joace în ea. Acum vă întreb pe dvs. aveți dotare tot mai bună, aveți un sediu nou, modern, cine mai joacă în el?
Într-adevăr, ne confruntăm cu o problemă de personal și asta e realitatea, astea sunt cifrele pe care le avem în momentul de față, avem un grad de ocupare de 71%, deci vorbim despre un deficit consistent.
– Raportat la media națională unde ne situăm?
Suntem undeva în media națională. Vestea bună este că a fost aprobată redimensionarea schemei de personal și sperăm ca într-un viitor cât mai apropiaț să reușim să ocupăm și acele locuri. Se preconizează unele concursuri pentru ocuparea posturilor vacante, mă refer la cele de execuție.
– Unde se simte lipsa de personal mai mult?
Sunt anumite structuri unde, într-adevăr, se resimte o lipsă ceva mai consistentă, în special în mediul rural, la secțiile de poliție, la posturile de poliție. Acolo nu avem cumva o stabilitate pe care o aveam sau care exista anterior, există fluctuații de personal, există atracția spre zona urbană a noilor colegi care sunt încadrați, toate aceste elemente fac ca mișcările de personal în zona aceasta să fie unele destul de însemnate.
– Aceasta are, cred, implicații asupra situației operative. Un om care lucrează într-o localitate ani de zile acolo cunoaște familiile, relațiile din zonă, acționează mai eficient în cazul unei crize decât un nou venit care stă puțin.
Da, într-adevăr. Dar vreau să vă prezint niște cifre, dacă e să luăm după vechimea încadrării, avem un număr de 241 de cadre care au mai puțin de 5 ani vechime. Avem și 75 de polițiști care au o vechime mai mare de 25 de ani, chiar avem și un veteran de vârstă, ca să zic așa, cu o vechime de 37 de ani. Sunt și colegi cu 33-34 de ani și încercăm ca ei să-și împărtășească cunoștințele celor tineri, să împrumute din experiența lor și colegilor mai tineri.
– Deci, pe de o parte, dotarea se diversifică și e mai bună, există un deficit de personal, iar pe de altă parte se pare că sunt tot mai puțini tineri care-și doresc să devină polițiști.
La prima vedere se poate spune și așa, că se poate vedea o scădere a atractivității pentru școlile de poliție. Eu spun că lucrurile trebuie nuanțate. Există multe opțiuni pe piața muncii, una tot mai diversificată, e firesc ca o primă opțiune să fie spre domeniile care par că oferă avantaje imediat. Dar meseria de polițist încă atrage. Vedem asta în întâlnirile pe care le avem cu tineri, pentru că am încercat să promovăm fiecare campanie de recrutare. Și rezultate se văd, poate nu la nivel numeric, dar vă spun că mare parte din colegii care vin, colegii tineri, vin cu inițiativă și cu dorință de a face. Într-adevăr, e necesar un timp de pregătire și adaptare atât pentru cei recrutați din surse externe cât și pentru tinerii absolvenți. De aceea am insistat foarte mult pe componenta de pregătire profesională, pe toate palierele. Vin într-un stadiu preliminar și încercăm să-i integrăm, pregătirea profesională se face cu toate componentele, inclusiv pregătirea de specialitate, pregătirea teoretică și cea practică, conducere defensivă, tot ce trebuie să știe ca să-și poată desfășura activitatea. Și sunt anumite module pornind, la instrucția tragerii, pregătire fizică și tactică și restul componentelor specifice.
Infracțiuni silvice în zona Bicaz, fapte cu violență în zona Roman
– Dacă ar fi să enumerăm care sunt principalele probleme cu care se confruntă poliția în Neamț, pornind de la specificul județului?
Nu poți face abstracție de acest specific. Și aici defalcăm, putem să intrăm mai multă profunzime. Să luăm zona Bicaz. Clar că delincvența silvică are o importanță aparte în zona respectivă. Din acest motiv încercăm să intervenim pro-activ în primă fază, dar și combativ, cu aplicarea legii, nu prin alte mecanisme. Și să știți că se simte în ultima perioadă faptul că cei care încalcă legea se simt deranjați de activitatea noastră. Dacă vorbim despre zona Romanului se observă o mai mare pondere a faptelor cu violență comise, chiar unele cu mare violență. Am înregistrat anul trecut inclusiv infracțiuni de omor sau tentative de omor. Un fenomen care se manifestă pe raza întregului județ este cel al violenței domestice. Avem destul de multe sesizări cu privire la conflicte care au loc între membrii de familie, așa cum sunt definiți și prin legea 217/2003. E o sferă mai largă a membrului de familie decât cea de soție și copii. Sunt prevăzute și alte categorii, inclusiv persoanele care au o relație de concubinaj, copiii. Cam acestea ar fi principalele probleme vizibile și pe care cetățeanul le percepe în mod direct. Dacă vorbim de zona infracțiunilor economice, includem și domeniul silvic. De aici se dezvoltă și infracționalitate economică. Evaziunea fiscală, infracțiunile în materia achizițiilor publice au și ele o pondere.
– Recent ați repurtat un succes în domeniul infracțiunilor informatice.
Dacă vorbim pe zona judiciară, într-adevăr, asistăm la o amplificare a fenomenului în acest domeniu. Numărul sesizărilor primite de la cetățeni este în creștere și de aceea am derulat niște campanii de prevenire pe prioritățile naționale, așa cum au fost stabilite și una dintre aceste campanii se referă tocmai la prevenirea criminalității informatice: modalitatea de efectuare a plăților în momentul de față, folosirea sistemului online aduce multe beneficii, dar sunt și multe breșe care sunt speculate de către persoanele cu preocupări în zona aceasta. În consecință, numărul sesizărilor în acest domeniu este într-o creștere semnificativă. Probarea unor astfel de fapte necesită timp, necesită implicare. Sunt colegii din compartimentul specializat care își dau interesul și încep să apară și rezultatele. O parte din ele vor fi mediatizate la momentul oportun. Dacă continuăm discuția cu privire la alte priorități pe care se axează munca noastră, ajungem la victimizarea minorilor. Colegii de la Biroul de Siguranță Școlară împreună cu colegii de la compartimentul de prevenire a criminalității își aduc aportul împreună cu ceilalți colegi din cadrul structurilor de ordine publică și de poliție rutieră, în special pentru a asigura un climat cât mai sigur pentru elevii, copiii care merg la unități de învățământ din întreg județul.
O prioritate – siguranța școlară
– Domnule comisar șef, apropo de siguranța școlară, în ultima perioadă în Roman am avut mai multe cazuri: fata aceea care încerca să plece din internat și a căzut, copilul lovit de tren, încăierarea dintre doi elevi Am mai avut un atac cu cuțitul în parc, doi elevi… Există foarte multă violență între copii și există și fenomenul acela al taxei de protecție.
Cazuri punctuale, izolate, sunt aduse și la cunoștința noastră, dar de aceea este foarte important, pe lângă capacitatea informativă, ca să folosesc un termen tehnic al polițiștilor, de a aduna date, de a culege date despre ceea ce se întâmplă, este vital și aportul adus de profesori, de familie, de persoane care conviețuiesc împreună cu acești copii și care percep în mod direct ceea ce se întâmplă. O neanunțare sau o anunțare tardivă clar întârzie și intervenția în anumite situații. Asta nu înseamnă că noi nu încercăm, folosind toate capabilitățile pe care le avem la dispoziție, să intervenim pro-activ și să cunoaștem fenomenele care se întâmplă din fașă, cum s-ar spune. Componenta reactivă, de a de a acționa ulterior există și da, se aplică procedurile, se aplică reglementările procesual penale și se concretizează întocmirea unor dosare în aplicarea prevederilor legale. Dar mai important este componenta preventivă, repet, de cunoaștere, de a anticipa, de a veni cu măsuri în faza preliminară. De aceea am solicitat colegilor o vizibilitate, o prezență sporită în zona unităților de învățământ, pentru că, fiind vizibili, descurajăm aceste comportamente, dar oferim și posibilitatea de a se apela la noi. Exact despre asta este vorba.
Pietonii și bicicliștii pe primul loc în privința cauzelor accidentelor mortale
– Mult timp am ocupat poziții fruntașe când a venit vorba despre accidente rutiere mortale. Cum stau lucrurile în acest moment?
Dacă mă întrebați pe zona de poliție rutieră, anul trecut am înregistrat din nefericire 39 de persoane decedate în accidente, strict pe cifre am înregistrat un progres, avem cu 13 persoane decedate mai puțin, dar am înregistrat o creștere la persoanele rănite grav de la 100 la 124. Într-adevăr, și pe această zonă o să facem o analiză și să vedem și pe începutul de an cum stăm, depunem toate eforturile, sunt multe dotări venite pe poliția rutieră și îndemnul nostru către colegi este să le folosească, să aplice legea în mod corect, proporțional, echilibrat, echidistant. Obiectivul nostru comun și cred că de fapt este și un obiectiv strategic, este de a reduce numărul persoanelor decedate în accidente rutiere. Este și o strategie națională prin care se dorește, nu aș vrea să greșesc, până în 2028 sau 2029 reducerea cu 50% a persoanelor decedate.
– Care ar fi cauzele aici?
Cauzele sunt multiple și sper să nu greșesc ordinea lor: abateri ale pietonilor și bicicliștilor, neacordare de prioritate și viteza neadaptată sau neregulamentară. Deci abateri de la regulile de circulație. Dacă este să vorbim despre cazurile cu persoane decedate, în 10 cazuri anul trecut abaterile pietonilor au constituit cauza. A fost o perioadă, mi-aduc aminte, aproximativ o lună de zile, a fost o cascadă de accidente, foarte grave, cu persoane decedate. Am acționat pe zonele respective ulterior producerii primului accident, dar noi acționam într-o zonă și se înregistrau tragedii în alta.
– Sunt suficienți oameni la rutieră?
Acum, dacă ne raportăm la schema existentă, e clar că cu toții ne-am dori să avem mult mai multă resursă disponibilă. Sunt și aici suficiente goluri de personal, dar încercăm și acoperim tronsoanele principale, rutele principale de circulație, atât pe zona urbană, cât și pe drumurile naționale.
– Cum funcționează, la nivelul județului Neamț colaborarea cu restul autorităților?
De aici aș vrea să plecăm, este important să avem dialog cu toți partenerii instituționali și cu toate structurile cu care intrăm în contact și colaborăm, dar este important ca fiecare să înțeleagă competența pe care are, limitele în care trebuie să acționeze și treaba pe care trebuie să și-o facă. E valabil începând cu IPJ. IPJ trebuie să-și cunoască și să-și îndeplinească atribuțiile, la fel trebuie să facă și celelalte instituții. Am încercat, repet, să avem un dialog cu conducătorii entităților respective, să găsim soluția și dumnealor să înțeleagă fiecare pe speța respectivă, că problematica are și o componentă care îi vizează. Poliția, vedeți, are o gamă diversificată de competențe, dar specializarea pe o anumită chestiune poate se regăsește în cadrul altei instituții și atunci nici nu trebuie amestecate, nici nu trebuie disociate și nici nu trebuie fugit de răspundere, indiferent despre ce parte vorbim.
– Cum colaborați sau cum se colaborează cu polițiile locale?
Au existat unele reglementări care la un moment dat permiteau un parteneriat mult mai strâns și pe timpul pandemiei a existat o formă de coabitare instituțională. Dumnealor au cadru specific reglementat de legea 155, au atribuțiile care sunt prevăzute acolo. Pe zona de manifestări publice se apelează împreună cu colegii de la jandarmi și cu dumnealor se efectuează anumite activități comune. Nu am avut, cum să zic, cu dumnealor anumite clinciuri, pentru că fiecare are exact ce vă spuneam, competența sa și atunci trebuie să se raporteze la competența pe care o are.
– Ne așteaptă un an greu, unul dominat de alegeri, în mai multe runde și nu par să fie unele liniștite. Cum îl vede șeful Inspectoratului Județean de Poliție Neamț?
Mesajul pe care l-am transmis și colegilor mei și pe care îl știu fiecare dintre ei este că avem niște obligații statutare prevăzute de statutul polițistului, niște limitări și atunci trebuie să le respectăm și să asigurăm o echidistanță și un echilibru, în tot ceea ce înseamnă activitate în acest an.
”Amenințări? Niște glumițe, așa, prin oraș, am mai primit!”
– Dacă ar fi acum să luați de la capăt, ați intra din nou în Poliție?
Vă spun sincer că aș face același lucru. Chiar m-am întâlnit în ultima perioadă cu colegi de-ai mei de academie. Marea majoritate au optat către alte domenii, unele care au legătură cu sistemul judiciar, alte nu. Și mă întrebam dacă aș fi optat și eu pentru o altă cale. Am făcut o retrospectivă și mi-am dat seama că mi-am dorit meseria asta. Am făcut-o cu pasiune și cu siguranță aș face aceeași opțiune. Cu toate dificultățile și cu toate situațiile plăcute, cu situațiile neplăcute, dar cele plăcute le compensează.
– Ați lucrat și lucrați în domeniul acesta al criminalității economice, chiar dacă acuma sunteți în postura de coordonator. Sigur vă amintiți câteva cazuri deosebite.
Primul caz care îmi vine în minte a fost unul de evaziune fiscală întâmplat cred că în anii 2011-2012. Era o reticență pe luarea măsurilor preventive în perioada respectivă, mai ales pe cazuri de evaziune fiscală. Ne referim la reținere și măsuri asiguratorii, la cele de recuperare a prejudiciului. Cu sprijinul colegilor mei din cadrul biroului de atunci am organizat o acțiune, 33 de percheziții în șase județe, cu persoane suspectate de comiterea acelor fapte aduse din zonele respective. Și a fost într-adevăr o situație foarte strânsă, timpii foarte strânși în care trebuiau corelați și adunate toate datele, transpuse și întocmite și hârtiile, mai multe ordonanțe de reținere ș.a.m.d. A fost un efort susținut, dar, repet, împreună cu colegii de atunci am reușit. A mai fost un dosar, de fapt două dosare cu aceleași părți pe care le-am avut în instrumentare. Țin minte că unii dintre colegi cumva oscilau dacă să-l preia sau nu. Și atunci eram șef birou și mi-am asumat responsabilitatea și l-am rezolvat. Era în zona de închiriere spații comerciale, tot de evaziune fiscală, fără înregistrare a documentelor pe o perioadă foarte îndelungată.
– La final, vă rog să ne spuneți dacă ați fost vreodată amenințat în timpul derulării anchetelor?
Nu neapărat pe perioada anchetelor. Dar niște glumițe, așa, prin oraș, am mai primit. Dar am reacționat cu aceeași măsură.
A consemnat Valentin BĂLĂNESCU