Semnalam în episodul precedent cum în actul de renunţare la mandatul de manager, înregistrat pe 10 aprilie, Gianina Cărbunariu invoca un proiect internaţional de maximă importanţă (teoretică şi practică) în care teatrul este angajat şi faptul că ea face parte din „consiliul ştiinţific şi artistic al proiectului” pentru a justifica zăbovirea în funcţie până pe 7 iulie. Conform aşteptărilor, nu am primit semnale dinspre Pădurea Tutelară a TT (aka CJ Neamţ) că ar fi simţit un minim disconfort descoperind că în proiectul finanţat prin programul Creative Europe participă… Teatrul Tineretului din Bucureşti.
Cum proiectului-minune, având în vedere gravele defecţiuni de expunere, i se cuvine un „tratament” distinct, încheiem serialul cu alte câteva chestiuni dure semnalate în acel memoriu interceptat, memoriu cu origine certă în Teatrul Tineretului. Selecţia începe cu festivalul de teatru, dacă tot a uitat Gianina Cărbunariu să invoce ediţia 2024 în acel act de renunţare.
Confiscarea Festivalului de Teatru Piatra Neamț
Ce trebuie să fie un festival de teatru pentru judeţul lui şi nu numai? O selecţie a celor mai bune/valoroase spectacole din stagiunile recente ale teatrelor din ţară sau spectacole de marcă, premiate şi apreciate, care din varii motive nu au putut ajunge în Neamţ. Festivalul ar trebui să fie în primul rând pentru locuitorii judeţului. Oricât de valoroşi ar fi unii dintre actorii TT, oamenii vor să vadă spectacole de valoare din toată ţara, nu să asiste la nişte experimente performative, neconvingătoare, care promovează convingerile managerului. Încadrarea unui întreg festival într-o temă socială precum zona de siguranţă în 2023 (şi alte teme în ediţiile precedente), restrânge semnificativ calitatea spectacolelor prezentate. Sub umbrela dinamicii “tendinţelor şi direcţiilor fenomenului teatral”, Festivalul de Teatru Piatra-Neamţ a ajuns să servească obsesiilor/dorinţelor curatorilor. Astfel, timp de 12 zile suntem obligaţi să vizionăm spectacole multe şi asemănătoare, datorită temei tratate. Nici nu mai contează calitatea, valoarea spectacolului, atât timp cât el se încadrează în tema aleasă pentru ediţia respectivă.
Festivalul de Teatru Piatra-Neamţ a fost de-a lungul timpului cadrul propice al întâlnirilor culturale: cu teatrul, muzica, dansul și cartea. (Era) o radiografie a fenomenului teatral contemporan, ce încerca să aducă în atenţia publicului spectacole de marcă ale peisajului naţional, realizate cu şi de către tineri artişti, dar și artiști de renume. (Era) un prilej de bucurie pentru spectatori și participanți deopotrivă.
Edițiile cu numărul 32, 33 şi 34 au avut numeroase evenimente plătite din bani publici, dar care nu s-au bucurat de vizibilitate pentru că publicul prezent în săli a fost format exclusiv din angajații teatrului şi voluntari (TT Talks, proiecțiile de film Ieșirea trenurilor din gară, Justiție nevăzută etc), multe spectacole din cadrul festivalului s-au jucat pentru 20-30 de persoane, semn că publicul spectator nu este interesat de actualele tematici ale festivalului. Putem vorbi deja despre un festival de nișă, cu spectatori puțini.
În cazul invitaților în festival, există favoriți. Rugăm a se vedea programul festivalului – atât al ediției de anul acesta (2023 – n.red), cât și edițiile trecute, dar și lista colaboratorilor Gianinei Cărbunariu. Veți regăsi nume care se repetă, fie ca invitați în festival, fie colaboratori pe plan artistic ai TT-ului, fie angajați, fie colaboratori pe parte independentă ai managerului. Acești colaboratori-prieteni ai managerului nu sunt personalități artistice prea chemate în alte teatre. ŞI TOTUL PE BANI PUBLICI.
Pentru că este managerul Teatrului Tineretului şi curatorul principal al festivalului, doamna manager aduce pe bani publici în festivalul din Piatra Neamţ toate spectacolele pe care dumneaei le montează în ţară, sau spectacole ale căror texte dramaturgice îi aparţin. Şi aici, domnul Daniel Chirilă este prezent cu tot ceea ce face în afara Teatrului Tineretului, cu companiile proprii, adică platformele CEVA şi Frilensăr. Este prea mult de detaliat, dar totul poate fi găsit pe site-ul TT, la secţiunea Festival şi Arhivă festival.
Spectacolul Va urma. Pe planeta Oglindă, regia Gianina Cărbunariu s-a jucat în ediţiile 33 şi 34. Singura piesă de teatru produsă de TT care are două reprezentații în festival, la un an distanță. De obicei, teatrul gazdă prezintă în cadrul festivalului cele mai noi producții, sau cele mai valoroase producţii – iubite de public şi/sau apreciate de marea majoritate a criticilor de teatru, nicidecum spectacole banale, care nu au avut recunoaştere nici la nivelul publicului şi nici (nu sunt) la nivelul celor ce și-au avut premierele în anii trecuți.
Frecvență redusă a spectacolelor TT la festivalurile de profil din țară, comparativ cu anii anteriori
Aceasta este o consecință ce derivă din politica repertorială. În afara câtorva festivaluri independente-private, dar şi publice, axate pe o temă clară, precum: dramaturgie românească, teatru nou etc, TT nu mai este la fel de prezent în festivaluri cum era înainte de a veni doamna Cărbunariu în funcţia de manager. Acest aspect se poate verifica pe site-ul TT, la secţiunea Turnee.
Veţi observa că pe durata celor două mandate ale Gianinei Cărbunariu, cele două spectacole ale Adei Milea sunt cele care au fost prezente în cele mai multe festivaluri din ţară, dar şi cele care au ajuns la un număr foarte mare de reprezentaţii şi la sediu. Altfel spus, un management “eficient” care s-a bazat pe reuşita a două/trei spectacole de teatru, din 34. În rest…
Manager prin corespondență… ocazională
Ședințele cu compartimentul artistic sunt foarte rare (două pe an), iar comunicarea se realizează preponderent pe e-mail și whatsapp, prin departamentul literar. Doamna Gianina Cărbunariu nu este prezentă nici la premierele teatrului pe care îl conduce. Teatrul este condus practic de un director fără experiență în domeniu. Doamna director adjunct, Anca Plugaru, nu are experiență și nici studiile necesare domeniului și cu toate acestea este lăsată să conducă un teatru cu 85 de angajați.
Fluctuația forței de muncă şi angajările pe „ochi frumoşi”
Departamentul Literar/Marketing/PR
Încă de la venirea la conducere a doamnei Gianina Cărbunariu, din Departamentul Literar au demisionat nu mai puțin de 10 angajați (consultanți artistici, secretari PR și șefi de departament), având în vedere că departamentul în sine are între 2-4 angajați. Un număr foarte mare comparativ cu anii anteriori. Ulterior, demisiile din cadrul acestui departament au dus la externalizarea unor sarcini din cadrul departamentului, deci costuri mai mari. Acum se încearcă repopularea cu angajați a acestui compartiment, vom vedea și cât vor staționa. Majoritatea angajaților care au plecat au susținut comunicarea deficitară cu actuala conducere. Dacă despre prietenii, acoliţii doamnei din departamentul artistic am prezentat mai sus, şi la departamentul literar treaba stă la fel, spre exemplu, ultimul consultant artistic, domnişoara Balaci, a fost angajată după ce a realizat un interviu laudativ cu doamna manager. Evident, interviul şi revista respectivă au fost lansate în premieră, la Festivalul de Teatru Piatra-Neamţ. După lansare, la aproximativ două luni de zile, a fost angajată. Aceste date sunt publice, pe site-ul TT.
Departamentul Tehnic de Scenă
Situația este extrem de gravă, pentru că toate aceste demisii din cadrul departamentului tehnic duc la imposibilitatea jucării unor spectacole până când acestea nu sunt preluate de noii angajați, de la care se cere, uneori, să intre la pupitrul de lumini sau sunet în timp extrem de scurt, fără a participa la repetiții, doar observând colegul de dinainte, ori acest lucru nu duce decât la rateuri, pentru că timpul de repetiție la o piesă de teatru al unui sound sau light designer este de cel puțin două săptămâni. Ca și în cazul departamentului Literar, externalizarea serviciului înseamnă aducerea de colaboratori pe proiect, pe domeniile sunet și lumini. Deci, costuri mult mai mari.
Tot în compartimentul Tehnic de Scenă, programul de lucru depăşeşte prevederile legale, iar de multe ori în deplasări (în festivaluri) se montează noaptea, nu se acordă spor de noapte, iar dimineața se lucrează de la prima oră.
Demisiile prezentate mai sus sunt doar din cele două compartimente. Lor li se adaugă cele din sectorul contabil-financiar și artistic. Toată această fluctuație de personal a dus la instabilitate, la blocarea anumitor spectacole de teatru, acestea nemaiputând fi jucate.
Abuz de putere și utilizarea resurselor teatrului (umane, materiale) pentru interesul artistic personal al managerului
Deși în ambele proiecte de management câștigate de doamna Gianina Cărbunariu se vorbește despre implicarea publicului în strategia culturală, tocmai aceasta este omisă din acest binom, pentru că se dă dovadă de lipsă de interes și receptivitate față de nevoile și preferințele publicului. Spre exemplu, montarea spectacolelor se face fără a se lua în considerare şi preferințele publicului – există solicitări pentru comedii clasice, dar acest aspect nu prezintă interes în faţa actualului management.
Se încalcă orice regulă a bazelor economiei: când ai cerere pentru un tip de produs, atunci vii cu o ofertă pentru produsul care are cerere. Dar nu și în acest caz. Doamna Cărbunariu preferă să dea undă verde unor montări (scumpe de altfel) sortite unor morţi rapide (Ghid de supravieţuire, Apocalipsa Gospodinelor, Babel, aici.melancholia etc – dovadă stau încasările la aceste spectacole), decât să se monteze şi ceva în funcţie de dorinţa publicului plătitor de bilete.
Viorel COSMA