Finalul lunii iunie a coincis cu intrarea în vigoare a unui nou act normativ care are ca scop declarat creșterea siguranței rutiere. În câteva zile, Ordonanța de Urgență 28/2024 a devenit virală, fiind subiect de interes national, deoarece este considerată și catalogată ca fiind abuzivă și se vorbește tot mai mult de un stat polițienesc, în timp ce alții consideră că oricine are cameră de bord pe mașină poate deveni el însuși un fel de polițist, pentru că poate reclama comportamentul agresiv în trafic. Recent, premierul Marcel Ciolacu, șeful Guvernului care a emis ordonanța cu pricina, a dat înapoi și a adus modificări actului normativ controversat. Pentru a clarifica aspecte esențiale, am cerut lămuriri în cadrul unui interviu cu șeful Serviciului Rutier din cadrul Inspectoratului de Poliție Județean Neamț, comisarul șef Bogdan Paleu.
– Domnule comisar șef să discutăm despre noile prevederi în ce privește refuzul testării pentru alcool și droguri. Cum poate un șofer să rămână fără permis?
Acum au fost modificări în sensul în care dacă rezultatul antidrog nu vine în 72 de ore, permisul se înapoiază. Dar prevederea este clară, refuzul de a se supune, sau nu poate să efectueze testul, din diverse motive, atrage retragerea permisului de conducere până la obținerea probelor biologice de la medicina legală. În funcție de rezultatul probelor, se continuă cu o măsură. Contravenție pentru alcool sau dosarul penal pentru droguri. Este de precizat faptul că de la intrarea în vigoare a ordonanței, de pe 29 iunie și până azi, în județul Neamț nu am înregistrat nici un caz în care să fie necesară măsura retragerii permisiunii de conducere pentru acest motiv.
– Poliția Rutieră mai aplică avertismente sau doar amenzi?
Este precizat în ordonanță de urgență că, în cazul în care apare măsura complementară a suspendării dreptului de a conduce este obligatoriu să aplici amenda. Nu mai este prevăzut avertismentul. Dar măsurile complementare sunt pentru faptele care au grad de pericol ridicat. Și aici sunt prevăzute articolul 100, alineatul 3, 101 alineatul 3, 102, alineatul 3 și 4, respectiv, unde sunt suspendările de la 30 la 120 de zile. Ca element de noutate apare prevederea pe alcool pentru valorile de până în 0,10 mg/l alcool pur în aerul expirat unde se oferă posibilitate efectuării unui nou test după 15 minute, dar nu mai mult de 20 minute. De ce? Sunt conducători auto care invocă cornulețe, bomboane, alte dulciuri în combinație cu puțin lichior sau nu mai știu cu ce. Beneficiind de acest al doilea test, se înlătură clar dubiul că ar fi sub influența alcoolului.
– Au fost astfel de solicitări?
Da, au fost. Din câte știu la unul singur etilotestul a indicat 0,03, iar la a doua testare rezultatul a fost zero, însă în celelalte cazuri, au fost diferențe după 15 minute însă s-a confirmat prezența alcoolului. Și, foarte important, în aceste cazuri conducătorul auto nu mai poate să solicite recoltarea de probe biologice. Deci legea îi oferă posibilitatea aceasta, de a fi retestat și într-adevăr dacă era o urmă de alcool și nu apare a doua oară, valoare juridică are proba cea mai mică. Ca element de noutate este modificarea articolului 109, unde se prevede că polițistul rutier constată direct sau prin intermediul mijloacelor de filmare. Și avem aici constatarea contravenției de comportament agresiv. Însă sunt clare cazurile: sesizarea trebuie să vină de la un participant la trafic care a perceput în mod nemijlocit acest comportament, trebuie să aibă datele de identificare, o declarație pe propria răspundere, să fie însoțită de înregistrări audio-video, să reiasă data și ora când au fost înregistrate și când au fost surprinse comportamentele agresive. Înregistrarea video trebuie să aibă data și ora când au fost surprinse manevrele, locul ori element de natură să conducă la identificarea locului, vehiculul implicat, semnalizarea rutieră. Sunt prevăzute și cazuri când se clasează fără altă formalitate.
– Când se întâmplă acest lucru?
Atunci când sesizarea nu este formulată de un participant la trafic, persoana care a formulat sesizarea nu a perceput în mod nemijlocit și întâmplător manevra agresivă, dacă a fost transmisă după o perioadă mai mare de 30 de zile de la data surprinderii ori nu conține toate elementele prevăzute de lege, când sesizează mai multe fapte, de exemplu.
– Camera de bord nu trebuie să fie omologată?
Înregistrarea audio-video trebuie să cuprindă anumite elemente, nu se precizează cu ce mijloc se face, însă trebuie să aibă ca elemente obligatorii data și ora, elemente în natură să conducă la identificarea locului și alte elemente pe care le-am menționat, precum extrasul cadrului din filmare, audio-video sau video care surprinde manevrele agresive percepute de participant. Adică nu pot primi o filmare de o oră să extrag eu ce mă interesează.
– Ați avut astfel de sesizări?
Deocamdată nu, doar cele constatate direct de polițiștii rutieri. De menționat este faptul că trebuie să păstrăm înregistrarea timp de un an.
– În acest fel, orice participant la trafic devine o „prelungire” a polițiștilor rutieri.
Discuțiile sunt ample pe tema aceasta. Vedem cum unele țări europene fac apel la participanții la trafic să ajute statul, să ajute poliția, să constate. Am văzut în Franța că le dă voie, chiar să acționeze cu niște aparate radar. Ca și efort pentru a stăpâni fenomenul acesta. Dar da, devin o prelungire a poliției în momentul în care îndeplinesc condițiile prevăzute de lege. Dar să zicem o prelungire limitată sau cu niște atribuții limitate pe acest segment.
– În ce procent sunt contestate sancțiunile aplicate de polițiștii rutieri?
Sunt contestații nu neapărat din perspectiva că omul consideră că a fost sancționat pe nedrept. Mulți contestă procesul verbal și spun că au nevoie acum de permis, acum au nevoie să conducă. După ce pierde procesul, iarăși are nevoie, și vrea să lungească. Are nevoie tot timpul să conducă. Sunt mulți care recunosc, da am greșit, dar am nevoie să conduc și o văd ca o prelungire a perioadei. Undeva în anii 2022-2023 județul Neamț ocupa în statistici locul doi la nivel național la contestații. Este un volum de lucru imens, însă în ultima perioadă instanțele nu mai adoptă ușor soluții de admitere a plângerii și anulare a procesului verbal. Dacă se constată niște elemente care conduc la înlăturarea probatorului sau elemente de nulitate, se anulează procesul sau se admite în parte plângerea, însă majoritatea sunt respinse. Și mai important este faptul că s-a modificat legislația din 2019, iar în urma acestei contestații, suspendarea se reia de drept și fără altă formalitate, iar dacă conducătorul auto nu predă permisul se majorează cu 30 de zile. Se reia de drept de la data rămânerii definitive a hotărârii judecătorești într-un termen de maxim 30 de zile.
– Ce înseamnă concret?
Dacă nu predă permisul, începând cu a 31-a zi, constatăm că suspendarea s-a reluat, face mențiune în bază date și mulți dintre cei care au contestat măsura și nu i-a mai interesat cursul procesului se trezesc cu un dosar penal dacă sunt depistați în trafic. Și avem astfel de cazuri. Și se miră când află că în loc de o suspendare de 90 de zile, are 120 de zile.
– Despre folosirea imaginilor video de la administratorii drumurilor, cum se va proceda concret?
Sunt prevederi legale, urmează să se facă investiții și modificarea regulamentului. Vom folosi _amera video prin transfer în niște dispecerate unde vor fi _amera_te sancțiunile. Nu avem nici noi mai multe detalii, nu știm. Este proiect în curs de implementare, însă clar că o să ne ajute că putem folosi datele nu numai pentru viteză, ci și pentru neacordarea de prioritate sau nerespectarea semaforului. Urmează să se folosească _amera care pot identifica după numărul de înmatriculare autovehicule care nu au asigurare sau nu au inspecția tehnică periodică valabilă, cu verificarea bazelor de date la mai multe instituții. Nu știm când o să intre în vigoare, nu știm amănunte, și așteptăm și noi mai multe precizări.
– În ce privește numărul de accidente, care este situația în Neamț?
Deținem un loc fruntaș și suntem pe locul trei pe țară la accidente grave, după București și județul Cluj. Cauzele sunt aceleași la nivel național, abaterile săvârșite de pietoni sunt principalele cauze. Urmează bicicliștii, neacordare de prioritate pietonilor și vehiculelor și bineînțeles, viteza. Știți bine, acum doi ani, în a doua jumătate a anului a fost o creștere bruscă a accidentelor mortale. Și atunci am beneficiat de sprijinul colegilor din mai multe județe și am frânat oarecum fenomenul. Este o modă să folosești niște stații de emisie-recepție, să anunți colegul că mai încolo nu este poliția, dar din păcate acolo se poate întâmpla un accident.
Au consemnat Gabi SOFRONIA, Denisa POPA