Comisarul șef Gabriel Coman, împuternicit inspector șef al Inspectoratului Județean de Poliție (IPJ) Neamț, a prezentat luni, 12 august, într-o conferință de presă, o statistică legată de apelurile la numărul unic de urgență 112, cu accent pe numărul mare de apeluri false și sancțiunile date.
Potrivit acestuia, în primele șapte luni ale acestui an, au fost 30.400 de apeluri la 112, adică o medie de 150 de apeluri la fiecare 24 de ore. Dintre acestea 8.173 au fost adresate poliției, iar timpul de reacție a fost de mai puțin de 10 minute la 60% dintre aceste apeluri. Polițiștii și-au propus ca proporția intervențiilor rapide, de până în 10 minute, să crească, până la finele anului 2024, la peste 70-80%.
Amendați după 180 de apeluri fără motiv
Dintre apelurile adresate poliției, un număr de 830, adică mai mult de 10%, nu s-au confirmat, polițiștii aplicând 728 de sancțiuni contravenționale în valoare totală de peste 1 milion de lei. Dintre apelurile false se remarcă doi cetățeni, unul din Timișești și un altul din Răucești, care se fac vinovați de peste 21% dintre aceste apeluri false. Primul a sunat abuziv de 126 de ori, iar cel de-al doilea de 61 de ori, ambii fiind sancționați cu amendă. Apelurile false erau pentru intervenția poliției în așa-zise cazuri precum: expirarea cărții de identitate, pierderea unei uniforme, nefuncționarea liftului din bloc motiv pentru care nu se poate deplasa la cumpărături sau stare de disconfort creată de animalele vecinilor.
La polul opus, un exemplu pozitiv de apelare este legat de un furt dintr-un apartament, în noaptea de 8 august, în jurul orei 23:05, când un nemțean a anunțat la 112 că doi indivizi escaladau peretele unui bloc pentru a pătrunde prin efracție într-un apartament de la parter. Apelul și intervenția promptă a polițiștilor a condus la prinderea în flagrant a hoților în timp ce încercau să iasă pe geam și recuperarea integrală a bunurilor sustrase care au fost înapoiate proprietarului ce dormea liniștit fără să știe că era prădat. Ancheta penală este în curs de soluționare, motiv pentru care nu pot fi publicate mai multe detalii.
„Apelarea prin sistemul național 112 trebuie făcută numai în cazuri reale de urgență, care necesită intervenția promptă a structurilor de poliție pentru soluționarea evenimentului. Indiferent de situația în care se află cetățenii să-și păstreze controlul și să răspundă la întrebările operatorului de comunicații speciale sau dispecerului din cadrul poliției, pentru a scurta timpul de culegere a datelor, inițierea intervenției din structura competentă, importanța comunicării cu exactitate de către cetățenii care apelează acest serviciu, a timpului, locului producerii evenimentului, numărului și semnalmentelor persoanelor implicate, numărul camerei, apartamentului, zonei, cartierului, străzii, apropiate sau orice alte obiective din zonă care pot duce la identificarea de îndată a locului unde s-a produs evenimentul. O ultimă recomandare, este foarte important ca cetățenii să nu abuzeze de acest număr de urgență fără un motiv real și să fie conștienți că, poate, în acel moment în care ei țin linia ocupată cineva chiar are o urgență la care organele de poliție trebuie să intervină prompt”, a precizat comisarul șef Gabriel Coman.
Angela Croitoru