Ministerul Educației a anunțat recent trimiterea spre publicare în Monitorul Oficial a noului Statut al Elevului și a Regulamentului-cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar (ROFUIP). Aceste documente, care vor intra în vigoare începând cu anul școlar 2024-2025, introduc modificări semnificative, printre care interzicerea utilizării telefoanelor mobile în timpul orelor și introducerea sălilor de detenție pentru elevii care deranjează orele de curs.
Săli de detenție în școli
Una dintre cele mai controversate prevederi este introducerea sălilor de detenție. Aceste spații vor fi organizate de fiecare școală în parte pentru a supraveghea elevii care perturbă desfășurarea orelor. În aceste săli, elevii vor desfășura activități complementare, cum ar fi lectura suplimentară sau completarea de fișe de lucru, sub supravegherea unui cadru didactic sau didactic auxiliar. Decizia de a muta un elev în sala de detenție poate fi luată doar pentru propria oră de curs de către cadrul didactic implicat, iar părinții elevilor vor fi informați în mod obligatoriu. Elevilor nu li se va consemna absență pentru ora respectivă.
Interzicerea telefoanelor mobile
Conform noului statut, utilizarea telefoanelor mobile este strict interzisă în timpul orelor de curs, cu excepția utilizării în scop educativ și doar cu acordul cadrului didactic. Nerespectarea acestei reguli poate duce la confiscarea echipamentului, care va fi returnat la finalul orelor părinților sau elevilor majori, conform regulamentului intern al unității de învățământ. Elevii cu cerințe educaționale speciale (CES) sunt exceptați de la această interdicție, fiind autorizați să folosească echipamentele necesare.
Sancțiuni și măsuri suplimentare
Noul statut al elevului prevede sancțiuni clare pentru absențele nemotivate. Pentru fiecare 20 de absențe nemotivate pe an școlar, media anuală la purtare va fi scăzută cu un punct. De asemenea, elevii sancționați cu suspendare, preaviz de exmatriculare sau exmatriculare cu drept de reînscriere vor beneficia de consiliere școlară, intervenție psihologică și psihoterapie, precum și de activități remediale. Dreptul elevilor de a contesta sancțiunile este menținut, iar în cazul în care contestația este acceptată, sancțiunea poate fi modificată sau anulată.
Transparență și digitalizare
Noile reglementări impun școlilor să publice autorizația de securitate la incendiu și autorizația sanitară de funcționare. În cazul în care aceste autorizații nu sunt deținute de către școală, aceasta va informa în mod corespunzător. De asemenea, în situații excepționale, cursurile cu prezență fizică pot fi suspendate și desfășurate în format online sau hibrid.
Aceste măsuri vin în contextul unor dezbateri intense și a criticilor din partea mai multor asociații ale elevilor, care consideră că sistemul de învățământ din România nu este pregătit pentru astfel de schimbări radicale. Ministerul Educației a subliniat că scopul acestor măsuri este de a îmbunătăți disciplina și calitatea educației în școli.
Pentru mai multe detalii, consultați informarea Ministerului Educației (vezi aici).
Alexandru Andrieș