Avanpremiera filmului Moromeții 3 la Piatra Neamț a fost un prilej nu doar de a viziona pelicula înainte de lansarea în cinematografe cât, mai ales, de a afla detalii despre producție. Cum și unde au avut loc filmările, viziunea regizorului asupra anumitor momente sau modul în care actorii au intrat în pielea personajelor, toate au fost dezvăluite în cadrul unui dialog interactiv cu publicul după proiecția specială care a avut loc pe 16 noiembrie, la cinematograful ”Mon Amour”. Protagoniști au fost regizorul Stere Gulea, actrița Olimpia Melinte și producătoarea Oana Bujgoj Giurgiu.
Stere Gulea: ”Preda era o referință, un stâlp al societății”
Stere Gulea povestește cum a ajuns la Moromeții 3, prin intermediul Aurorei Cornu, prima soție a lui Marin Preda: „Presupun că într-o oarecare măsură discuția pe care am avut-o cu Aurora Cornu mi-a deschis mai mult interesul pentru autor. Pentru scriitor. Știam câte ceva despre Marin Preda, îl și cunoscusem puțin, aveam o mare considerație pentru el. Nu numai ca scriitor, ci și ca om în epocă, cel puțin pentru mine a reprezentat un lucru important. Era o referință, un stâlp al societății. Aflând de la Aurora lucruri pe care numai ea putea să le știe, a devenit și mai interesant și într-o oarecare măsură mi-au fost confirmate și de jurnalul lui intim. În felul acesta reieșea un om, dincolo de imaginea pe care o aveau ceilalți despre el, de o sensibilitate, de o fragilitate și de o nevoie de afecțiune care nu prea se «lipeau» cu imaginea pe care o avea în public. Dădea impresia că este puțin cam ursuz, nu-i prea plăcea să vorbească, uneori mai și repezea oamenii. Deci despre asta este vorba. Într-un fel am vrut să arăt că numai un scriitor de o asemenea complexitate și de o asemenea umanitate poate să scrie ceva cum a scris el. În primul rând Moromeții, dar nu numai. Încercarea noastră a fost să aducem pe ecran, pe cât am putut, un om viu, în carne și oase, care în același timp își trăia viața, iubirile pe care le-a avut și problemele pe care le-a întâmpinat ca scriitor într-o perioadă extrem de dură. Vorbim de 1954. Cu toate că era o perioadă dură și puțini au rezistat, el totuși a avut șansă, s-a ținut cât a putut. Asta nu înseamnă că nu a cedat, că nu a făcut compromisuri, dar până la urmă a reușit în acea perioadă să scoată acest roman care a devenit o referință”.
Actrița Olimpia Melinte a dezvăluit încercările prin care a trecut pentru a face cât mai bine personajul. În condițiile în care Stere Gulea a dezvăluit că uneori a intrat „în conflict” cu actrița pentru că de multe ori aceasta venea cu noi idei pe măsură ce parcurgea scenariul. „Domul Gulea mă pune să dau socoteală și o merit, pentru că da, sunt un om pasionat de meserie, de ce a însemnat acest personaj, de ce a însemnat această epocă. De fapt Vera este inspirată din Nina Cassian. Din iubirea mare care a existat între ei, din iubirea care poate se întâlnește o singură dată în viață, cine știe. Deși Nina a întâlnit-o de mai multe ori. Cine cunoaște personajul, știe că era o femeie care rupea orice fel de barieră, care avea un curaj debordant, care nu credea în reguli neapărat. Deși, anumite reguli le urma. Cu toate acestea, pentru Marin Preda a avut o adorație supremă. Eu o știam, o citisem, nu era pentru prima dată când ajungeau la mine informații despre dumneaei, văzusem documentarul despre ea, dar cu toate acestea am descoperit-o și am întâlnit-o altfel, din perspectiva acestui scenariu și doream cumva să-i fac dreptate. Pentru că mi se părea că era privită așa, ca o femeie superficială și poate ușor vulgară pe alocuri. Iar eu o vedeam ca pe o femeie fragilă. Pentru că nu putea nimeni să scrie poezii așa. Și dacă-i cunoașteți poeziile înțelegeți că nu putea cineva să scrie poezii în felul acela, cu atâta umanitate, dacă nu era în esență un om sincer, care iubea cu adevărat, care se dedica. M-a interesat să sondez în adâncul acestei ființe, să caut toate informațiile esențiale despre ea și să o descopăr adevărată, în intimitatea ei. Sigur, i-am pus și mască socială pentru că da, am văzut-o acolo, recitând poezie pentru popor, făcând propagandă. A făcut și asta dar nu înseamnă că nu iubea cu adevărat, că nu trăia cu adevărat, că în intimitatea ei nu era pură, curată”, a spus actrița despre personajul ei din Moromeții 3.
Ciorapii roșii într-un film alb-negru
Olimpia Melinte a dezvăluit că atunci când a citit scenariul pentru prima dată a avut senzația că este un fel de preconcepție asupra personajului, că era de fapt o femeie din epocă, ușoară, care a avut zeci de amanți. Dar că și-a dat seama că, pentru Marin Preda, nu a fost genul acela de iubire, ci a fost totală și neîmplinită. „De multe ori găseam versuri care mă măcinau și-i spuneam domnului Gulea: uitați, versurile acestea au fost scrise pentru el, și trebuie neapărat să le folosiți în scenariu. Dar uitați, ciorapii aceștia de damă, despre care e vorba, și ea vorbea, trebuie neapărat să facem ceva cu ciorapii aceștia roșii. Și dânsul a spus că totuși este vorba de un film alb-negru. Am insistat că măcar trebuie să vorbim despre acei ciorapi roșii ai Verei pentru ca publicul care vine să vadă Moromeții să simtă că a existat ceva adevărat. Și să creăm relația aceasta. Și pentru mine și pentru Alex (n.r. – actorul Alex Călin, care a interpretat rolul lui Niculae Moromete) a fost un pariu pe care, dacă l-am câștigat sau nu, dumneavoastră ne puteți spune”, a afirmat actrița.
Scena intimă. Olimpia Melinte: „A fost o operă colectivă”. Stere Gulea: „Eu am fost exclus”
Despre rolul producătorului în realizarea unui film, Oana Bujgoi Giurgiu a spus că este unul din primele personaje care intră în echipa unui film. De aici începe totul, se stabilește cine participă în echipă, unde se pot face filmările, finanțarea și cum realizarea unui film de epocă în zilele noastre aduce dificultăți enorme, cel puțin în ce privește recuzita și decorul, de la un autobuz sau un tren care să cadreze cu timpul acțiunii, la clădiri și costumele actorilor. „În egală măsură, așa cum pentru actori era important să redea epoca respectivă, și pentru cealaltă parte din echipă lucrurile erau importante. Pentru că este foarte greu. Imaginați-vă cât de greu ar fi să filmezi în Piatra Neamț un film de epocă, pentru că fiecare colț a fost foarte mult pervertit. Sunt foarte multe constrângeri să poți să faci un astfel de film”, a spus producătorul peliculei.
Legat de secvențele intime din film, Olimpia Melinte a punctat sprijinul producătorului, faptul că acesta a avut grijă de confortul actorilor și s-a discutat deschis despre ce condiții trebuie îndeplinite, ce nevoi sunt, pentru ca filmarea să devină cât mai credibilă. Chiar dacă Olimpia Melinte a spus că a fost un moment la care a participat toată echipa, Stere Gulea a ținut să o contrazică: „De fapt în momentul acela eu am fost exclus”. Actrița a explicat cum totul a avut loc în casa Moromeților și ea cu Alex Călin au discut cu producătorul ce și cum: „Am ajuns în casă, în cameră și așteptam indicațiile. După care domnul Gulea a intrat și ne-a spus: «vă descurcați voi, nu este așa?», și a plecat. Și am început noi să încropin acolo o coregrafie, cum să punem mâna, piciorul, și vine directorul de imagine, Vivi Drăgan Vasile și ne întreabă ce facem. Apoi zice «vă descurcați voi. Eu nu particip la secvențe de-astea», și a plecat”. Și a ieșit cum a ieșit. A fost o operă colectivă”. Stere Gulea a punctat personalitatea destul de dificilă, care mergea în absolut, a scriitorului Marin Preda, așa cum reiese din jurnalele Ninei Cassian. Chiar Aurora Cornu îi confirmase în interviu că era extraordinar din toate punctele de vedere, dar că nu era un om ușor de suportat, ci mai degrabă acaparator.
Gabi SOFRONIA