Unul dintre efectele Ordonanței Trenuleț s-a făcut simțit la Târgu-Neamț, unde primăria nu a mai aprobat prelungirea contractelor de muncă pentru cinci angajați care ieșiseră la pensie, și au optat să mai lucreze. Acestora le-au încetat rapoartele de muncă cu Primăria Târgu-Neamț începând cu data de 30 ianuarie anul acesta.
Trei dintre aceștia erau funcționari publici, iar ceilalți doi făceau parte din personalul contractual. Printre cei trei funcționari publici cărora le-au încetat raporturile de muncă îl regăsim pe inginerul Ion Rusu, șeful Serviciului Amenajarea Teritoriului, Urbanism și Cadastru.
Cei doi pensionari care erau angajați ca personal contractual lucrau la Biblioteca Orășenească Târgu-Neamț, unul dintre ie fiind chiar bibliotecara șefă Lidia Richter Hareț.
În răspunsul la solicitarea făcută de redacția noastră pe Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informații, Primăria Târgu-Neamț motivează, după înșiruirea tuturor prevederilor legale din spatele acestei decizii: “analizând oportunitatea și necesitatea menținerii persoanelor respective la locul de muncă în spectrul actual economic, s-a luat decizia neaprobării solicitărilor de prelungire a raportului de muncă și respectiv a încetării contractelor individuale de muncă”.
Ce s-a schimbat din punct de vedere legal, acum, în afară de noua Ordonanță Trenuleț cu reducerea cheltuielilor bugetare? Pe 29 ianuarie anul acesta a fost publicată în Monitorul Oficial al României Decizia nr. 91 din 2024 a Înaltei Curți de Casație și Justiție care statuează, pe scurt, că în momentul în care este emisă decizia de pensionare se subînțelege că raportul de muncă al respectivului funcționar public încetează de drept. Cu alte cuvinte, cererea de pensionare odată depusă înseamnă că funcționarul respectiv deja și-a pronunțat opțiunea de a nu mai lucra în sistemul bugetar. Bineînțeles, cu tot felul de nuanțe de legalitate.
Angela Croitoru