De la construirea lui, în anii ’80, poligonul auto de pe strada Lacului din Piatra-Neamț nu a mai fost atins de nici un constructor. Niciuna dintre administrațiile pietrene nu a mai făcut nimic aici, nicio reparație, nici un strop de asfalt, chiar dacă, declarativ, l-au mai amintit prin campanii electorale. Locul a devenit, în ultimii ani, un maidan, dar nu unul “cu dragoste” ca în romanul lui George Mihail Zamfirescu, ci unul părăsit în uitare, plin de bălării, gropi, deșeuri și cu tot mai puțin asfalt. Proprietarul acestei ruine este Municipiul Piatra-Neamț (adică Primăria și Consiliul Local), poligonul aflându-se în domeniul public a orașului.
Locul unde poți filma un horror Hitchcock
Spațiul arată acum, după aproape 45 de ani, ca un câmp distrus după retragerea frontului: gropi, hârtoape, noroi și mâl, bălării uscate și doar câteva cauciucuri – mărturie a ceea ce a fost odată. Aici parcă și primăverii i-a fost frică să vină! Poligonul, ce se întinde pe aproximativ 6 ha, se află în administrarea Colegiului Tehnic de Transporturi Auto, ca bază materială, colegiul însă nu-și va permite niciodată să îl refacă, în condițiile în care acesta ar trebui ras tot și reconstruit, pentru că reparații nu se mai pot face la stadiul de degradare în care a ajuns. Nici un șofer căruia îi pasă de propria mașină nu ar îndrăzni să intre cu autoturismul și nici nu ar avea cum: accesul este blocat, iar podețul de la intrare este distrus pe jumătate. Doar pe jos mai poți intra și asta doar dacă vrei să-ți testezi durabilitatea încălțămintei. Puținii copaci care străjuiesc ceea ce a mai rămas din pistă par rupți dintr-un film de Hitchcock, te aștepți să vezi păsările năvălind dinspre cer, iar senzația de jale și de părăsire este de-a dreptul apăsătoare. Actualul primar Adrian Niță vine, declarativ, cu vești bune, arătându-și interesul pentru a găsi finanțarea necesară pentru reabilitarea/reconstruirea pistei și nu numai – vorbește despre transformarea acesteia într-un circuit auto competitiv care să includă Piatra-Neamț pe harta competițiilor auto.
“În ceea ce privește situația terenului pe care a funcționat poligonul auto, a fost un Consiliu de Administrație la Colegiul Tehnic Transporturi. Am discutat înainte cu doamna director, le-am spus clar și vom face acest lucru, se va concretiza această promisiune și într-o hotărâre de consiliu local, pentru că destinația acestui loc nu se va schimba. Oricum, și în PUZ și în PUG apare și nu poate fi folosit pentru altceva. Astfel, elevii care învață acolo vor avea, pe toată perioada anului școlar, acces gratuit între orele 8:00 și 13:00. În rest, pista va suferi modificări, pentru că doresc ca ea să fie inclusă în circuitul competițional și să putem să apărem pe hartă și cu acest obiectiv, să valorificăm, până la urmă, cele aproape 6 hectare de acolo, care acum sunt niște bălării. Dar e un obiectiv, pasul următor va fi să treacă și de Consiliul de Administrație de la Inspectoratul Școlar, după care mergem la minister și, zic eu, că ne apucăm de treabă și acolo cât de curând”, a declarat primarul Adrian Niță în emisiunea “Cafeaua de dimineață” a Mesagerului de Neamț, din 27 februarie.
Adevărata istorie a construirii poligonului
Puțini sunt cei care cunosc cu adevărat istoria acestui poligon auto. Potrivit documentelor din arhiva fostului Grup Școlar Auto (devenit apoi Liceul Industrial nr. 2 – actualul Colegiu Tehnic de Transporturi Auto) el a fost construit prin munca depusă chiar de elevi ai liceului la orele de practică. Pentru cei care au făcut școala și au trăit vremurile dictatorului Nicolae Ceaușescu nu este o noutate faptul că elevii de liceu erau scoși efectiv la așa-zisele ore de practică, care era mai degrabă un fel de muncă silnică, de cele mai multe ori în agricultură. Elevii erau duși, mai ales în perioada de recoltare, pe câmpuri și, timp de jumătate de zi, efectuau munci agricole. Într-o astfel de “perioadă de practică”, în anii ’80, elevi din clasele mai mari de liceu au fost puși să curățe terenul și apoi au ajutat la turnarea betonului pentru pista poligonului auto. Acolo unde elevii aveau să facă timp de mai bine de 30 de ani orele de conducere auto și să dea proba practică pentru a obține permisul de conducere, nu numai pentru autoturisme, ci chiar și pentru rabă – acele autocamioane de tonaj greu.
“Din Decizia nr. 102/26.03.1979 (art. 2) a fostului Comitet executiv al Consiliului Popular Județean Neamț reiese că autodromul amenajat în perioada 1979-1981 (prin investiția Centralei de Transporturi Auto) era destinat în exclusivitate Grupului Școlar Auto din Municipiul Piatra Neamț. Avantajul principal al amplasării poligonului pe acest teren era aflarea acestuia în imediata apropiere a Grupului Școlar Auto.
Construirea autodromului s-a făcut cu fondurile fostei I.T.A. Neamț, însă prestația propriu-zisă a lucrărilor a fost asigurată de către elevii și maiștri-instructori ai școlii, în timpul orelor de instruire practică. Poligonul auto în suprafață de 59.600 mp, aflat pe terenul cuprins între Lacul de acumulare Bâtca Doamnei și calea ferată Piatra Neamț-Bicaz, a fost construit pentru realizarea mai multor activități: practică în disciplina Conducerea auto pentru elevii Grupului Școlar Auto, ședințe cu profil carting, desfășurarea cercurilor de construire a carturilor și manifestări internaționale și naționale. În anul 1983, la Colegiul Tehnic de Transporturi (fost Liceul industrial nr. 2) Piatra Neamț, s-a desfășurat a XII-a ediție a fazei naționale a concursului Stăpân pe volan, unde au participat 75.000 tineri șoferi. Proba de îndemânare în poligon și concursul cu public Cine știe, câștigă s-au desfășurat pe actualul poligon auto. Poligonul auto a găzduit nenumărate competiții și manifestări de profil”, rezumă actualul director prof. Daniela Mihăeș, citând din documente de arhivă ale liceului.
Ce s-a făcut până acum
Peste aceste documente s-a depus praful, în timp ce poligonul – muncit de tinerii de atunci – a fost lăsat în paragină de administrațiile de după revoluție și a devenit doar un maidan cu bălării, hârtoape și noroi.
“Degradarea poligonului s-a produs cu timpul, deoarece nu a fost supravegheat cu personal de pază în permanență, lucru ce a permis depozitarea de deșeuri de către unii oameni rău intenționați. S-au solicitat, de la Primăria Piatra Neamț, de-a lungul anilor, fonduri pentru modernizarea și supravegherea spațiului, dar din păcate, aceasta nu a fost interesată. În ultimii ani, poligonul auto nu a mai satisfăcut destinația pentru care a fost construit, devenind un spațiu periculos și propice pentru producerea de accidente pentru elevii colegiului care efectuează ore de practică de conducere auto în vederea obținerii permisului de categorie B, prevăzute în planurile-cadru de învățământ. Aceștia au fost nevoiți să efectueze orele de conducerea auto doar pe străzile municipiului Piatra-Neamț, îngreunând circulația rutieră a orașului. Consiliul de Administrație al Colegiului Tehnic de Transporturi și-a dat acordul pentru schimbarea destinației imobilului Poligon auto în baza art. 146, alin (7) din Legea Învățământului preuniversitar 198/2023, care prevede că «schimbarea destinației bazei materiale a unităților de învățământ preuniversitar de stat se poate face pentru activități care nu influențează negativ activitatea didactică și contribuie la dezvoltarea comunității locale, de către autoritățile administrației publice locale numai cu avizul conform Ministerului Educației» și în asumarea de către Consiliul Local al Municipiului Piatra Neamț a obligativității de a asigura accesul gratuit al elevilor Colegiului Tehnic de Transporturi Piatra Neamț în incinta poligonului auto în vederea desfășurării orelor de conducere auto, pentru obținerea permisului de conducere categoria B, după modernizarea acestuia, conform unui protocol încheiat de către părți, ce va fi realizat în perioada imediat următoare și a unei Hotărâri a Consiliului Local al Municipiului Piatra-Neamț. Modernizarea Poligonului auto va facilita realizarea unui proces educativ-instructiv de calitate pentru Colegiul Tehnic de Transporturi, recent reabilitat, modernizat și dotat, prin proiectele finanțate prin P.O.R. și P.N.R.R. Legarea strânsă a teoriei cu practica este, cel puțin pentru elevii colegiului, drumul cel mai sigur și mai scurt spre împlinirea profesională”, ne-a declarat prof. Daniela Mihăeș, directorul Colegiului Tehnic de Transporturi Auto Piatra-Neamț.
Angela CROITORU