În județul Neamț, pentru anul școlar 2025–2026, Inspectoratul Școlar Județean a aprobat un total de 47 de clase în învățământul profesional și dual, însumând 1.092 de locuri. Lista completă a locurilor disponibile și a operatorilor economici care au încheiat contracte cu unitățile de învățământ pentru practica elevilor este disponibilă pe site-ul ISJ Neamț. Dintre acestea, doar 12 locuri sunt alocate învățământului dual, corespunzând unei jumătăți de clasă, la Colegiul Tehnic de Transporturi din Piatra-Neamț. Specializarea oferită este „electrician exploatare joasă tensiune”, în parteneriat cu compania Delgaz Grid.
În contrast, județul Brașov a dezvoltat un model robust de învățământ dual, recunoscut la nivel internațional. Un exemplu este Școala Profesională Germană Kronstadt (SPGK), înființată în 2012, care funcționează exclusiv în sistem dual. Aceasta colaborează cu 16 companii partenere și a pregătit până în prezent 1.967 de elevi în diverse specializări tehnice, având o rată de angajare de peste 90% după absolvire.
Succesul Brașovului se datorează unei colaborări eficiente între autoritățile locale, instituțiile de învățământ și mediul de afaceri. Primăria Brașov a obținut finanțări semnificative, inclusiv 20 de milioane de euro prin Planul Național de Redresare și Reziliență, pentru construirea unui campus dual care va integra învățământul liceal și universitar.
Această abordare integrată și orientată spre nevoile pieței muncii a atras atenția internațională. Pe 27 mai, ministrul educației din Botswana, Prince Maele, a vizitat Brașovul pentru a studia acest model, exprimând interesul de a-l implementa în țara sa pentru a reduce decalajul dintre formarea educațională și cerințele industriei. În Neamț, modelul dual încă nu a prins rădăcini – semn că nu s-a găsit încă moneda potrivită pentru schimburi între școală și industrie.
În contextul în care municipiul Piatra-Neamț își propune să devină un hub IT, atragerea de companii din domeniul tehnologiei și colaborarea cu instituții de învățământ superior ar putea stimula dezvoltarea învățământului dual în domeniul informaticii. Astfel, elevii ar beneficia de formare practică relevantă și de oportunități de angajare în sectorul IT. Învățământul dual în domeniul informaticii există la nivel liceal în diverse țări, demonstrând fezabilitatea implementării unui astfel de program și în județul Neamț.
Modelul Brașovului oferă un exemplu de bune practici în dezvoltarea învățământului dual, care ar putea fi adaptat și aplicat în județul Neamț pentru a răspunde mai eficient nevoilor elevilor și ale pieței muncii.
Alexandru Andrieș