Din momentul când a fost făcută public, lista gradațiilor de merit acordate de o comisie (alta) din cadrul Inspectoratului Școlar Neamț a declanșat critici acerbe. Ce spun cei care contestă lista? Că acela care a împărțit a avut grijă să acorde multă atenție colegilor și directorilor de școli cu programe europene, de unde ar mai… ciupi și o serie de inspectori câte ceva. Că sunt mult prea mulți inspectori și foști inspectori pe listă, că anumite instituții de învățământ au fost favorizate și că există discrepanțe mult prea mari între autoevaluare și punctajul final obținut. Mai ales că autoevaluarea greșită în cazul cadrelor didactice sau al directorilor ar putea pune în discuție evaluările pe care aceștia le fac la catedră sau în actul de conducere… Discuțiile pot fi interminabile, zeci de reacții primite la redacție putând însemna tot atâtea cazuri de discutat.
În acest material, încercăm să nu facem judecăți de valoare, doar să prezentăm situații, pornind de la date, cifre, funcții, școli, și să remarcăm coincidențe. În rest, este privilegiul cititorilor să tragă concluzii. Primele cifre sunt de plecare: la ultima selecție a dosarelor pentru acordarea gradațiilor de merit, au fost înscrise 346 de cadre didactice și nedidactice. De dat, au fost date 187 de gradații de merit.
Categoria 25% pentru inspectori școlari
Din cele 187 de gradații de merit, partea leului a fost alocată chiar membrilor Inspectoratului Școlar, parcă pentru a contrazice zicala cu cei mai slabi profesori care ajung directori, dacă nu se fac șefi la sindicat, apoi dintre ei se aleg inspectorii și miniștrii. Noi am identificat 11 situații în care inspectori în funcție au primit punctajul necesar. În frunte, este chiar generalul Viorel Stan, care are merite indiscutabile în anii trecuți, consolidate în această vară, chiar dacă nu intră la punctaj. A câștigat concursul de inspector școlar general în două etape, în prima abandonând, cu folos, deoarece ministerul l-a numit interimar. Ca interimar, și-a luat concediu pentru a învăța pentru concurs și a câștigat, fiind mai orientat profesional și politic decât contracandidații. Nici alte merite nu i se pot contesta: a știut când să nu fie membru în comisii care au dat chix și care sunt bănuite de corupție generalizată, dar care, sub oblăduirea aceluiași general împăciuitor, au fost absolvite de vină. Salariul de merit i se cuvine fie și numai pentru calitățile sale de negociator sau, cum se spune în sistem, de mușamalizator. Fostul inspector general adjunct Mihai Floroaia este, și el, inclus în listă, întregind corpul de profesori de religie din echipa județeană care au binemeritat gradația. Pentru că sunt doi, ceea ce arată că nimic nu este lăsat la voia întâmplării în Inspectoratul Școlar, mai ales dacă întâlnirile cele mai importante se țin la protocolul Seminarului Teologic ”Veniamin Costachi”, unde stările de exaltare sunt întotdeauna bine întreținute.
La acest capitol, al inspectorilor cu merite, mai sunt de făcut câteva remarci. În primul rând, faptul că inspectorul general adjunct Elena Laiu, protagonista comisiilor de la bacalaureat și admitere la liceu, nu are dosar aprobat, ea fiind reprezentată totuși, după cum se va vedea, de soț, la o altă categorie.
În al doilea rând, nu știm exact – deschiderea arătată în acest sens de ISJ Neamț fiind demnă de un alt salariu de merit – câți dintre cei care au primit 25% în plus la salariu au făcut parte din comisiile cu probleme care au generat scandaluri naționale. Dacă au făcut, ar fi normal ca acele 25 de procente să fie suplimentate măcar cu încă pe atât, în recunoașterea meritelor avute în promovarea învățământului nemțean pe plan național.
O altă problemă care merită să fie discutată o reprezintă activitatea la catedră a inspectorilor școlari, în acest caz a celor cu gradații. Se vorbește în sistem – și există chiar cazuri concrete – despre inspectori școlari care nu-și fac orele, apelând la metode de convingere pentru ca alți profesori să le facă orele. În principiu, este un lucru simplu de verificat, dar cine ar trebui să o facă, în condițiile în care, de cele mai multe ori, există complicități la nivelul directorilor?
Lista inspectorilor gradați, cu primul punctaj reprezentând autoevaluarea și cel de-al doilea valoarea finală, este următoarea:
- Stan Viorel – profesor de chimie, inspector general, Colegiul Național ”Roman Vodă” (93,50 – 93,50)
- Tudoran Moga Ioana – profesor de chimie, inspector de chimie, Colegiul Național ”Calistrat Hogaș”din Piatra Neamț (82,75 – 88,25)
- Blaga Carmen – profesor de educație muzicală, inspector școlar, de la Școala Gimnazială ”Al. Podoleanu” din Podoleni (71,50 – 80,50)
- Alexe Costică – profesor de educație muzicală, inspector minorități, de la Școala Gimnazială Sagna (93,25 – 70,50)
- Știrbu Ionela Meda – profesor învățământ special, inspector școlar, de la CJRAE (82,25 – 83,25)
- Bălan Ion – profesor de biologie, inspector de biologie, Colegiul Tehnic „Gheorghe Cartianu” din Piatra Neamț (80,25 – 80,25)
- Preda Elena – profesor de istorie, inspector de istorie, Colegiul Național ”Ștefan cel Mare” din Târgu Neamț (84,25 – 87,00)
- Mihai Giosan – profesor de religie, inspector de religie, Seminarul Teologic ”V. Costache” (73,75 – 73,75)
- Sava Camelia Nina – profesor de geografie, inspector de geografie, Colegiul Național ”Calistrat Hogaș” (83,50 – 82,50)
- Țedli Ilie – profesor conducere, îndrumare și control, inspector școlar, de la Școala Gimnazială ”Mihai Eminescu” Roman (83,45 – 83,45)
- Floroaia Mihai – profesor de religie, Liceul Tehnologic ”Spiru Haret” (67,00 – 67,00) – director la Școala Postliceală Sanitară din Piatra Neamț
Categoria ”Post, rugăciune și bani”
Un caz aparte îl reprezintă, ca de obicei, Seminarul Teologic ”Veniamin Costachi”, instituție școlară veche, cu tradiție, din păcate mult prea implicată în cele lumești în ultimul timp. Dacă facem abstracție de ciudata încadrare de la nivelul seminarului, unde numărul de oameni care sunt plătiți este uriaș în raport cu numărul seminariștilor, de celelalte afaceri despre care am tot scris, trebuie să remarcăm că 4 (patru) oameni de la seminar s-au calificat la gradații de merit. Fiecare dintre ei are calități certe, indiscutabile și incontestabile. Noi nu facem decât să semnalăm niște coincidențe.
Că domnul Laiu este soțul doamnei Elena Laiu este o chestiune de stare civilă, de care nu se poate face abstracție. La fel și faptul că domnia sa este sufletul tuturor acțiunilor de protocol, evident prin natura funcției. Două doamne, numite administrator financiar, sunt cele pe la care trec toate documentele financiare și nefinanciare ale școlii, posesoare de cunoștințe vaste privind intrările și ieșirile de cash, alimente și alte asemenea lucruri. În acest context, având în vedere și volumul mare de activitate, o gradație de merit este o nimica toată, chiar dacă oameni, pe posturi similare, din alte unități școlare, se întreabă de ce două gradații la seminar și în altă parte niciuna. Evident, când spun asta, nu se gândesc la specificul locului și la modalitatea prin care cei de acolo se sprijină unul pe altul.
La acest capitol, al seminarului și al sprijinului, să remarcăm un fapt care, altminteri, ar putea trece neobservat într-o listă mai mare. Doamna Dumitrița Zugravu își face dosarul și se autoevaluează la 70 de puncte, pe baza criteriilor pe care fiecare doritor le avea. Comisia descoperă, însă, în același dosar, o diferență de 21,75 puncte, nu în minus, cum se întâmplă când analizezi cu atenție asemenea hârțoage, ci în plus. 21,75 puncte înseamnă foarte mult, înseamnă o lacună imensă în autoevaluare, lacună care a fost umplută atent de o comisie, altfel intransigentă.
Ca o notă de subsol la această categorie, o remarcă: celelalte seminarii din Neamț nu au avut reprezentați calificați la gradații de merit, cu excepția Romanului, mai exact a directorului Gheorghe Smerea.
Lista seminariilor teologice cu gradați merituoși, în care prima notă e de la autoevaluare și a doua e finala:
- Laiu Viorel Romus – profesor de religie, soțul distinsei doamne inspector general adjunct al IȘJ Neamț, Seminarul Teologic ”V. Costache”, M. Neamț (86,50 – 86,50)
- Irina Tatiana – administrator financiar, Seminarul ”V. Costache”, (92,75 – 92,75)
- Zugravu Dumitrița – administrator financiar, Seminarul ”V. Costache”, (70,00 – 91,75)
- Mihai Giosan – profesor de religie, inspector de religie, Seminarul Teologic ”V. Costache” (73,75 – 73,75)
Categoria ”Eu conduc, n-am timp să mă evaluez”
Mulți dintre cei care au primit gradație de merit sunt directori. Este un lucru firesc ca, pe lângă sporul de conducere, să mai primească și 25% remunerație, deoarece orice activitate din școală făcută de un cadru didactic trebuie să obțină girul directorului, iar, în cele mai multe cazuri, aceștia sunt cooptați în proiecte. Evident că, în acest mod, este mai ușor de prezentat un dosar, cu multe realizări, care se materializează în puncte de merit. Fenomen care, pe principiul vaselor comunicante, se produce de la nivel de director spre inspectori.
La mulți dintre câștigătorii meritelor, în documentele la vedere, apare o problemă, ușor observabilă în lista aferentă acestei categorii. Diferențele între autoevaluare și ce a constatat comisia sunt, în unele cazuri, incredibil de mari, mai ales că vorbim de niște directori, despre care se presupune că sunt în cunoștință de cauză privind regulile și evaluarea.
Mai mult de 20 de puncte diferență este, practic, inadmisibil (Eugen Pintrijel – 23,9 puncte; Elena Anițulesei – 20 puncte), mai mult de 15, dar până în 20 de puncte este inacceptabil (Alexandru Onel – 15 puncte, Angela Curpăn – 18 puncte, Ileana Socea – 16 puncte), iar cei care se învârt la 10 puncte diferență pot fi puși pe seama faptului că dosarul ar fi putut fi întocmit de secretare cu o foarte bună părere despre șefii lor.
Ca și în cazul inspectorilor, la nivelul directorilor se pune, de multe ori, aceeași întrebare: câți dintre ei își fac în totalitate orele de curs și la ce artificii recurg pentru a le fenta? Evident, ne referim doar la cei care se află în această situație și pe lista cu gradații, cazuri cunoscute inclusiv la inspectorat, dar mușamalizate, în dulcele stil local.
Lista directorilor supraevaluați este următoarea:
- Pătrunjel Ionel – profesor conducere, îndrumare și control, directorul Școlii Gimnaziale din Borlești (88,65 – 78,65)
- Barcan Corina – profesor conducere, îndrumare și control, directoarea Liceului Tehnologic Adjudeni (82,40 – 76,40)
- Onel Alexandru – profesor conducere, îndrumare și control, director adjunct la Liceul Tehnologic ”Vasile Sav” Roman (90,55 – 75,50)
- Maria Petruț – profesor conducere, îndrumare și control, directoarea Cubului de Copii din Săbăoani (82, 00 – 74,50)
- Roșanu Mariana Doina – profesor conducere îndrumare și control, directoarea Școlii Gimnaziale Nr. 5 din Piatra Neamț (82,35 – 72,35)
- Curpăn Angela – profesor conducere îndrumare și control, directoarea Școlii Tămășeni (88,70 – 70,95)
- Anițulesei Elena – profesor conducere îndrumare și control, directoarea adjunctă a Școlii Gimnaziale ”Daniela Cuciuc” din Piatra Neamț (93,60 – 70,60)
- Pleșa Melania – directoarea CJRAE (81,55 – 68,25)
- Pintrijel Eugen – directorul Școlii Gimnaziale ”Grigorie Ghica Vodă” din Târgu-Neamț (91,70 – 67,80)
- Socea Ileana – directoarea Școlii Gimnaziale Piatra Șoimului (86,35 – 59,85)
- Pojoga Fănel Gelu – fost director adjunct al Liceului de Artă ”Victor Brauner” din Piatra-Neamț (70,40 – 58,70)
- Aldea Mihaela – directoarea Școlii Gimnaziale ”Gh. Nicolau” din Români (82,50 – 57,60)
Capitolul autoevaluare are și alte cazuri interesante, în care învățători s-au evaluat cu peste 90 de puncte și au primit în jurul a 73, semn că ori metodologia este proastă, ori n-a fost citită cu atenție:
- Secară Aurel – învățător, Școala Gimnazială „Preot Gh. Săndulescu” Dragomirești (90,00 – 74,50)
- Antoniu Elena Cristina – prof. învățător primar, Școala Gimnazială „Nicu Albu” Piatra Neamț (90,50 – 73,00)
- Apostol Maria – prof. învățător primar, Școala Gimnazială Borlești (85,60 – 72,70)
- Dascălu Aurica – prof. învățător primar, Școala Gimnazială „Nicu Albu” (96,25 – 72,70)
Categoria ”Director de 100 de puncte”
Printre numele de directori care apar pe lista salariilor de merit se remarcă dl. Petru Sandu (67 de ani), profesor de educație fizică și sport, cel care a pus piatra de temelie a Liceului cu Program Sportiv din Roman, unul dintre cei mai longevivi directori din Neamț. Acesta s-a autoevaluat, curajos, cu 100 de puncte și a primit 100 de puncte. Semn că unde este valoare nu prea mai e loc de discuții. Iar ”Mesagerul de Neamț” îi transmite felicitări și pe această cale.
Categoria ”Secretarul perfect nu există”
Nici secretarii unităților de învățământ nu au fost lăsați deoparte la gradații de merit. Unul dintre ei, Gheorghiță Cîrjă, de la Colegiul Național ”Ștefan cel Mare” Târgu Neamț, a considerat că activitatea sa este de 100 de puncte și s-a autoevaluat ca atare. De data aceasta, comisia i-a acordat doar 96 de puncte, suficiente însă pentru a binemerita sporul de 25%.
La doar un punct de perfecțiune a fost doamna secretară Liliana Darie, de la Liceul Tehnologic ”Dimitrie Leonida” din Piatra Neamț, care s-a autoevaluat la 99 de puncte și a primit 99.
Un tête-à-tête despre gradații cu generalul Stan
De ce nu s-au acordat anul trecut gradații de merit
„Gradațiile de merit nu s-au acordat anul trecut, deoarece au ieșit din plată doar 30 de persoane. Acest lucru s-a întâmplat ca urmare a schimbării perioadei de timp pentru gradația de merit. Astfel, până în 2010, gradația era valabilă pentru o perioadă de 4 ani. Din 2010, gradațiile au fost acordate pe o perioadă de 5 ani. Șefa comisiei de acordarea a gradațiilor a fost prof. Gabriela Banu, pe atunci inspector școlar general adjunct. Șefa comisiei de contestații a fost Elena Laiu”.
Cum s-a stabilit numărul de gradații
„Din numărul total de angajați în sistemul educațional preuniversitar, de la nivelul unui inspectorat, se ia în calcul 16%. Rezultatul obținut este împărțit la 5, perioada valabilă pentru gradații, și așa se ajunge la numărul de locuri disponibile pentru un an școlar. În ceea ce privește împărțirea locurilor pe discipline/ domenii, ține de numărul de angajați. Dacă, spre exemplu, în sistem sunt mai mulți angajați învățători decât profesori de engleză, atunci pentru învățători vor exista mai multe locuri”.
Rolul sindicatelor și al comisiei de contestații
Inspectorul general a ținut să ne precizeze și faptul că, la stabilirea ponderii gradațiilor de merit, ”girul” și-l dă și Comisia Paritară, din care fac parte inclusiv reprezentanți ai sindicatului. El a adăugat că Ministerul Educației nu are nicio implicare în organizarea concursului pentru gradații de merit.
„Noi trimitem la minister doar o situație pentru evidență, însă la Neamț se stabilesc comisiile, se fac verificările dosarelor, se rezolvă contestațiile, se aprobă în Consiliu de Administrație. Să știți, totuși,, că cei care fac contestații sunt chemați, în parte, și li se explică, pe baza dosarului lor, decizia luată de comisia de disciplină pentru punctaj”.
Despre evaluarea autoevaluării
- Cum este posibil, domnule inspector, ca un director de școală, care nu este în stare să se autoevalueze, să poată manageria corect școala care i-a fost încredințată, care, pe deasupra, mai are în subordine și angajați?
– Dosarul se întocmește pe baza unei grile. Fiecare se ghidează după această grilă, însă, în cazul unora, ori sunt puse la dosar prea multe documente care nu au relevență, ori nu sunt atașate toate dovezile și atunci se ajunge la diferențe. Mai mari sau mai mici. Unii au impresia că negociază punându-și un punctaj mai mare la autoevaluare.
- O greșeală, două, însă vorbim aici despre diferențe mari, de aproximativ 25 de puncte. Asta înseamnă un sfert din punctajul total. Pe deasupra, și cu foaia în față. Cum este în stare să evalueze un director ce are în curte, când el nu știe să se autoevalueze?
– Chiar vreți să vă răspund la întrebarea asta? Sunt directori și directori… Ce pot să vă spun…?
În final, ne-am lămurit. Autoevaluarea, așa cum ne-a lămurit inspectorul Viorel Stan, nu are nicio valoare. Tot evaluarea comisiei rămâne în picioare. Ea este bună cel mult ca să afle șeful ce fel de subalterni are și cam cât se poate baza pe analizele și documentațiile care vin de la ei.
Mai rău este pentru angajații celor care, cu grila în față, nu știu să (sau nu vor) să se „noteze” corect.
Valentin BĂLĂNESCU; Marian TEODOROF
5 comentarii
Punctajele se acordă în urma unei grile.Nu aici sunt fraudele. Fraudele apar în conținutul dosarelor. Dau câteva exemple. Un director poate să-și emită o adeverință care să aibă un conținut fals ( în adeverință promovabilitatea – cei care au medii peste 5 la examenul de capacitate este de 70%, în realiate ea este de 30% ). Un inspector a participat la un curs care se punctează cu nu știu cât, în realitate el a fost doar înscris la acel curs dar nu a participat deloc. Aceste falsuri nu le verifică nimeni. Sindicatul nu are nici un rol. Pur și simplu sunt simpli spectatori care probabil semnează un proces verbal. Membrii de sindicat închid ochii deoarece sunt primii beneficiari ai gradațiilor de merit. Interesant cum poate un lider de sindicat ( vorbesc de cei din conducerea locală ) să ia gradație dacă el nu are ore la catedră ? Repet punctajul este dat de grilă. În grilă sunt trecute activitățile care se punctează, activități legate de munca la catedră și rezultatele obținute cu elevii.
Si inca ceva: o sa vedeti ca la anumite discipline oameni cu peste 70 de puncte nu au luat gradatie, in timp ce la alte discipline, s-au luat gradatii cu dosare evaluate sub 70 de puncte. Adica, s-a considerat ca aia care au muncit mai putin sunt mai indreptatiti sa ia bani, decat cei care au muncit mai mult.
da, se poate. Se poate pentru simplu motiv ca disciplinele se deosebesc prin natura lor. De exemplu cei din invatamantul anteprescolar nu au cum sa obtina puncte la evaluarea nationala, cei la invatamantul primar si gimnazial n-au cum sa prinda ceva la BAC. Sunt discipline care se fac la liceu dar la care nu se sustin probe (religie s.a). Si exemplele pot continua. Deci, este normal ca cei de la o anumita disciplina sa obtina majoritatea in jur de 50-60 de p, altii de la inavatatori sa obtina 85-90 p, pentru ca au multe activitati etc. Din acest punct de vedere nu este nimic iesit din comun. Si asta TOCMAI pentru ca acea grila este APROAPE la fel la toate disciplinele.
Apoi, mai este o situatie. Sunt ani cand pe 5 locuri candideaza 25 de cadre didactice si ani cand pe 4 locuri candideaza 4 oameni. Au fost asemenea situatii, va asigur eu.
DREPTATE MARE ARE DOMNUL IONUS
” VIZAT DIRECTOR,
Prof.”
FIŞA DE EVALUARE
“în vederea acordării gradaţiei de merit pentru
PROFESORI , 2015”
CALIFICATIV
NUMELE ŞI PRENUMELE : 2010 2011 2012 2013 2014
UNITATEA DE ÎNVĂŢĂMÂNT :
GRADUL DIDACTIC:
VECHIMEA ÎN ÎNVĂŢĂMÂNT :
CRITERII DE EVALUARE Punctaj
max Se va indica pagina pentru fiecare criteriu punctat Autoevaluare Evaluare CC Evaluare CJ
1. Activităţi complexe cu valoare instructiv-educativă 80
a) Rezultate deosebite obţinute în pregătirea preşcolarilor şi a elevilor în atingerea obiectivelor/competenţelor specifice impuse de curriculumul şcolar, materializate în progresul elevilor la clasă, în rezultate ale elevilor la clasă, la testări şi examene naţionale de sfârşit de ciclu, rezultate obţinute cu clasa şi individual la disciplinele de specialitate din învăţământul vocaţional. Max. 10 p 10
în progresul inregistrat de elevi la clasă/ rezultate ale elevilor la clasă 5
testări şi examene naţionale de sfârsit de ciclu/ evaluări naţionale (nr. elevi înscrişi/ nr. elevi promovaţi) 5
b) iniţierea şi aplicarea unor proiecte de predare a disciplinei prin utilizarea platformelor electronice de învăţare şi a softurilor educaţionale specifice disciplinei, existente în unitatea de învăţământ Max. 3 p 3
lecţii AEL (0,5 x n) 1
lecţii proprii realizate pe calculator (0,5 x n) 2
c)performanţe dovedite în pregătirea elevilor distinşi la olimpiade şcolare şi/sau concursuri de profil, materializate prin obţinerea premiilor I, II, III şi a premiilor speciale la faza judeţeană şi a municipiului Bucureşti/interjudeţeană/naţională/internaţională, desfăşurate în coordonarea şi/sau finanţarea Ministerului Educaţiei și Cercetării Științifice (n = numărul de premii obţinute). Prin cumulare nu se poate depăşi punctajul max. de 25 puncte. 25
Rezultate obţinute la concursurile organizate la nivelul disciplinei: Max. 20 p 20
nivel internaţional/naţional: locul I – (3 x n)
locul II – (2,5 x n)
locul III – (2 x n)
menţiune/premiu special – (1 x n)
nivel interjudeţean/regional/judeţean : locul I – (2 x n) Max. 15 p 15
locul II – (1,5 x n)
locul III – (1 x n)
menţiune/premiu special – (0,5 x n)
Rezultate obţinute la concursurile interdisciplinare/ educative: Max. 5 p 5
nivel internaţional/naţional: locul I – (2 x n)
locul II – (1,5 x n)
locul III – (1 x n)
menţiune/premiu special – (0,5 x n)
nivel interjudeţean/regional/judeţean : locul I – (1 x n)
locul II – (0,75 x n)
locul III – (0,5 x n)
menţiune/premiu special – (0,25 x n)
d)performanţe dovedite în pregătirea elevilor distinşi la concursuri cultural-artistice, tehnico-ştiinţifice şi sportive incluse în Calendarul activităţilor educative naţionale/regionale elaborate de Ministerul Educaţiei și Cercetării Științifice, materializate prin obţinerea premiilor I, II, III şi a premiilor speciale; Max. 8 p 8
nivel local 1
nivel judeţean/interjudeţean 4
nivel naţional 2
nivel internaţional 1
e) pregătirea loturilor olimpice de elevi, participarea, în calitate de membru al comisiei de evaluare/organizare, la olimpiadele şi concursurile şcolare şi extraşcolare, fazele judeţene, interjudeţene, naţionale şi internaţionale, incluse în programul de activităţi şi în calendarul inspectoratelor şcolare/Ministerului Educaţiei și Cercetării Științifice (n = numărul de participări); Max. 15 p 15
Pregatirea lotului pentru etapa judeteană (1 x n) 2
Pregatirea lotului pentru etapa naţională (1,5 x n) 3
Profesor evaluator la olimpiada judeţeană / concursuri judeţeane, examene din calendarul privind mobilitatea personalului didactic ( 0,5 x n) 4
Membru în comisia internaţională evaluare/organizare la disciplină (2 x n)
Membru în comisia naţională evaluare/organizare la disciplină – (1,5 x n)
Membru în comisia judeţeană organizare/elaborare /evaluare subiecte la disciplină – (1 x n) 4
Insoţitor al lotului judeţean la faza naţională a olimpiadei/concursuri ale disciplinei/interdisciplinare – (1 x n) 2
“f) organizarea de concursuri şi festivaluri la nivel internaţional, naţional sau regional/interjudeţean; organizarea de spectacole, expoziţii, concerte la nivel internaţional, naţional ori regional/interjudeţean incluse în programul de activităţi şi în calendarul inspectoratelor şcolare/Ministerului Educaţiei și Cercetării Științifice, certificate prin diplome sau adeverinţe;
” 4
nivel local 1
nivel judeţean/interjudeţean 1
nivel naţional 1
nivel internaţional 1
g) activitatea şi rezultatele obţinute în centrele de excelenţă, certificate de inspectorul de specialitate, sau cu elevi cu dificultăţi de învăţare, certificate de centrele judeţene de resurse şi asistenţă educaţională/Centrul Municipiului Bucureşti de Resurse şi Asistenţă Educaţională; 2
activitate de excelenţă 1
activitate remedială 1
h)activitate de coordonator de programe educative şcolare şi extraşcolare sau îndrumarea colectivelor redacţionale ale revistelor şcolare avizate de inspectoratul şcolar; 8
educaţie incluzivă,nediscriminatorie, educaţie multiculturală/ interculturală 2,5
programe de educaţie a părinţilor recunoscute la nivel judeţean/naţional 2.5
programe educative cu tematică adecvată fiecărei discipline/judetene/interjudețene/nationale 3
i) activitate dovedită în cadrul Strategiei naţionale de acţiune comunitară; 3
local 0.5
judeţean 1.75
naţional-internaţional 0.75
j) crearea de softuri educaţionale în specialitate, platforme de e-learning pentru susţinerea progresului şcolar, avizate de Ministerul Educaţiei și Cercetării Științifice. 2
softuri educaţionale în specialitate 1
platforme de e-learning 1
2. Criteriul privind performanţe deosebite în inovarea didactică/managerială materializate în: 10
a) elaborarea de programe şcolare, regulamente, metodologii, îndrumătoare/ghiduri metodice, manuale şcolare, auxiliare didactice, avizate de inspectoratul şcolar sau de Ministerul Educaţiei și Cercetării Științifice, după caz; cărţi în domeniul educaţional, înregistrate cu ISBN/ISSN; elaborarea de programe şcolare pentru discipline opţionale noi, însoţite de suportul de curs sau vizând curriculumul pentru opţional integrat în dezvoltare locală, avizate de inspectoratul şcolar ; 2
Contribuţia la elaborarea de programe şcolare, regulamente, metodologii, îndrumătoare/ghiduri metodice, manuale şcolare, auxiliare didactice, reviste şcolare cu tematică de specialitate, avizate de inspectoratul şcolar sau de M.E.C.Ș., după caz; cărţi în domeniul educaţional, înregistrate cu ISBN/ISSN, prin edituri. 1
Elaborarea de programe şcolare pentru disciplinele opţionale noi, însoţite de suportul de curs; elaborarea unor programe vizând curriculum pentru opţional integrat în dezvoltare locală. 1
b)elaborarea de cărţi şi lucrări ştiinţifice publicate în domeniul didacticii, specialităţii şi managementului educaţional, înregistrate cu ISBN/ISSN; . Max. 1,75 p 1,75
elaborarea de cărţi în domeniul didacticii înregistrate cu ISBN 0,25
elaborarea de cărţi în domeniul specialităţii înregistrate cu ISBN 0,25
elaborarea de cărţi în domeniul managementului înregistrate cu ISBN 0,25
articole de specialitate, management înregistrate cu ISSN/ISBN (0,25 x n; max. 1 p) 1
c)activitatea de evaluator de manuale, de mentorat, de formator în formarea continuă a personalului din învăţământ, activitate în cadrul comisiilor paritare/de dialog social, activitate în organismele de conducere ale organizaţiilor sindicale afiliate federaţiilor sindicale reprezentative la nivel de sector de activitate învăţământ preuniversitar/semnatare ale contractului colectiv de muncă la nivel de sector de activitate învăţământ preuniversitar, precum şi în cadrul asociaţiilor profesionale ale cadrelor didactice la nivel local/judeţean/naţional/internaţional, participarea cu comunicări la simpozioane naţionale şi/sau internaţionale, participarea la formarea personalului didactic prin casa corpului didactic, în calitate de formatori, contribuţia la cercetări ştiinţifice în specialitate sau în domeniul problematicii învăţământului şi educaţiei, atestată prin publicaţii înregistrate cu ISBN/ISSN; 3,25
activitatea de evaluator de manuale 0.25
activitatea de mentorat 0.25
activitatea de formator 0.25
activitate în cadrul comisiilor paritare / dialog social, 0.25
lider/activitate în organismele de conducere ale organizaţiilor sindicale afiliate federaţiilor sindicale reprezentative la nivel de sector de activitate învăţământ preuniversitar/ semnatare ale contractului colectiv de muncă la nivel de sector de activitate învăţământ preuniversitar 1
participarea cu comunicări la simpozioane judeţene, regionale (zonale), naţionale şi/sau internaţionale (în specialitate) 0,75
judeţene 0.25
regionale (zonale) 0,25
naţionale/internaţionale 0,25
participarea la formarea personalului didactic prin CCD, în calitate de formator / contribuţie la cercetări ştiinţifice 0,5
în specialitate 0,25
în domeniul managementului, problematicii învăţământului şi educaţiei. 0,25
d)activitatea de metodist, membru în consiliul consultativ de specialitate de la nivelul inspectoratului şcolar, membru în comisia naţională de specialitate, coordonator de cerc pedagogic; 2
metodist 0,5
membru în Consiliul consultativ de specialitate 0,5
membru în Comisia Naţională de specialitate 0.5
responsabil cerc pedagogic 0.5
e) activitatea desfăşurată, în urma solicitării Ministerului Educaţiei și Cercetării Științifice, în cadrul unor comisii tehnice de elaborare a unor acte normative/administrative cu caracter normativ şi în comisiile naţionale de specialitate/control . 1
3. Criteriul privind participarea la proiecte. 5
a) proiecte europene, proiecte internaţionale care au ca obiective performanţa şcolară, progresul şcolar, dezvoltarea competenţelor şi abilităţilor preşcolarilor şi elevilor, educaţia civică, educaţia complementară, formarea personalităţii preşcolarilor şi elevilor, dezvoltarea capacităţii de adaptare la schimbare, dezvoltarea profesională a cadrelor didactice; 1
a1-participarea la proiecte din fonduri structurale europene, coordonate de M.E.C.Ș., ca grup ţintă 0,5
a2-coordonare/participare la proiecte internaţionale 0,5
b) proiecte elaborate şi implementate în baza prevederilor Metodologiei şi criteriilor privind acordarea gradaţiei de merit în învăţământul preuniversitar, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului nr. 5.486/2011*1), materializate prin raportul de activitate şi portofoliul personal. 4
b1-proiect de parteneriat educaţional, la nivel local/judeţean/naţional/internaţional recunoscute de ISJ/M.E.C.Ș.-max 0,5 p(0,25 p pentru fiecare proiect) 0,5
” b2- proiecte/programe realizate în parteneriat între şcoală şi asociaţiile reprezentative de părinţi/comunitatea locală/operatori economici; – max 0,5p
(0,25 p pentru un proiect )” 0,5
b3- proiecte din Fondul Social European/fonduri structurale şi de coeziune/proiecte PHARE 0,5
b4-proiecte/programe europene realizate prin Agenţia Naţională pentru Programe Comunitare în Domeniul Educaţiei şi Formării Profesionale – Socrates, Comenius, Arion, Leonardo, Grundtvig etc.;participarea la proiecte de Mobilitate privind formarea profesionala, finantate prin Programul Sectorial Comenius 1
b5-proiecte/programe coordonate de Ministerul Educaţiei și Cercetării Științifice, inspectoratul şcolar, de alţi parteneri – Institutul Francez, Institutul Cervantes, British Council, ZFA (Centrala pentru Activitate Şcolară din Germania), Fundaţia Communitas, MATRA, UNICEF, Institutul Goethe, Banca Mondială, Organizaţia “Salvaţi Copiii” 0,5
b6-alte proiecte/programe, recunoscute de inspectoratul şcolar/Ministerul Educaţiei și Cercetării Științifice – max 1p (0,5p pentru un proiect ) 1
4.Criteriul privind contribuţia la dezvoltarea instituţională . 5
a)atragerea de finanţări extrabugetare pentru unitatea de învăţământ, programe şi proiecte educaţionale, centre de documentare şi informare, laboratoare etc., având ca efect creşterea calităţii instituţiei şi a procesului de predare-învăţare-evaluare, a bazei didactico-materiale; ; 2,5
” b)realizarea de proiecte extracurriculare, cu finanţare extrabugetară, având drept obiectiv creşterea calităţii procesului de învăţământ.
. ” 2,5
TOTAL GENERAL 100
Atentie-profesorii au avut aceeasi fisa de evaluare, nu a fost redactata pe discipline ca in alte judete. Cine pune stampila conform cu originalul raspunde cat si cadrul didactic care completeaza la sfarsitul dosarului o declaratie de autenticitate-este simplu de verificat. Orice diploma trebuie sa fie insotita de nr. de inregistrare, oare asa o fi?
Inainte de 2012 considerati ca lucrurile au stat altfel ? ce-ar fi sa . . . . .sapam mai adanc ? adica si inainte de 2012 . . . ? 🙂 ? 🙂 ?