Preluarea S.C. Fibrex S.A. Săvinești de către Radici Group, printr-o metodă criticată la acea vreme, preluare de acțiuni la un preț foarte mic în detrimentul statului român, a fost urmată de inerente și așteptate ciocniri între cei care au condus societatea și italienii care doreau să-și impună punctul de vedere. Un raport scris de Vasile Gherasim, fost director comercial la Fibrex, către Guido Castelluccio, director general la acea vreme (2001) dezvăluie aspecte incredibile despre modul în care s-a făcut privatizarea, cum au fost momiți unii foști directori cu contracte de consultață, evident, urmate de contracte de confidențialitate, precum șI despre politica de distrugere a Fibrex-ului sub masca eficentizării activității. Domnul Gherasim deținea la acea vreme 12.000 de acțiuni și în această calitatea îi scria noului director.
*Programul Radici : “Praf în ochi!”
Fostul director comercial, și nu numai el, a făcut cunoștință imediat cu metodele moderne de management peninsular: “ La două luni de la preluare, postul de director comercial a fost suspendat, eu fiind trecut pe post de consultant la început cu contract pentru RADICI NYLON BERGAMO (IT ) apoi cu RADICI NYLON BUCUREȘTI și în final cu FIBREX NYLON SĂVINEȘTI. Deși mi s-a sugerat că în această calitate prezența mea la FIBREX nu este obligatorie (probabil pentru a nu mai fi în contact cu evoluția societății) eu am continuat să fiu prezent atît pe perioada unor teme de rezolvat cît și în afara acestor perioade, deoarece zilnic atît persoane din FIBREX cît și parteneri din țară sau străinătate îmi cer diverse sugestii în ceea ce privește relația partenerilor cu FIBREX, fenomen accentuat probabil de faptul că nici pînă la această dată nu a fost numit un director comercial care să soluționeze aceste probleme”. Vasile Gherasim constată că de la preluarea fabricii pînă la data raportului tot ce au promis cei de la Radicii s-a dovedit a fi doar vorbe. Mai mult, el constată că societatea începe să fie văzută cu ochi răi de clienții români și străini.
*Cine și cum a deteriorat imaginea Fibrex?
Raportul despre care facem vorbire încearcă să deslușească principalele cauze care au dus la adîncirea dezastrului de la Fibrex. “În cele ce urmează îmi permit să detaliez cîteva din principalele cauze care au dus la scăderea producției, scăderea vînzarilor, a deteriorării imaginii S.C. FIBREX NYLON SĂVlNEȘTI in plan local și în plan general.
A. În ceea ce privește strategia privind produsele eu personal consider că în această perioada s-au făcut patru mari erori:
1. Oprirea definitivă a producției de tetracloretan
2. Oprirea definitivă a instalației de fibră poliamidică (200 to/luna),
produs care asigură utilizarea a trei surse de caprolactamă neutilizabilă în producția de fire nylon:
– caprolactamă recuperată din ape
– caprolactamă din depolimerizarea deșeurilor
– caprolactamă frunți
Utilizarea celor trei surse de caprolactamă în producțiade granule PA s-a dovedit a fi un eșec total, prețul de piață al granulelor fiind cu 800-1000 EURO/M.T. mai mic decât prețul la fibră, iar la o produție de 2200 tone/an se poate aprecia a pierdere anuală de, 2 milioane de EURO.
3. Comunicarea oficială în luna iulie 2000 către toți partenerii din țară a sistării definitive a producției de fire torsionate a creat in rândul acestora o stare de confuzie și incertitudine determinându-i să caute alte surse de materii
4. Creșterea excesivă a prețului la unele produse chimice ( acid sulfuric și oleum ) ceea ce a condus la pierderea parțială a celui mai mare partener pentru FIBREX la acest produs, respectiv VIROLITE cu un consum de 500 tone lunar, acesta asigurandu-si în curînd întreaga cantitate din import. Produsul respectiv nu poate avea costuri mai mari de 30-31 EURO/M.T. , iar prețul aplicat este prohibitiv pentru toți partenerii și în special pentru VlROLITE de care FIBREX are nevoie fiind cel mai competitiv producător de mase ionice din zonă
B. A doua cauză in diminuarea vânzărilor / a producției este poziția actuala a FIBREX NYLON fața de clienți printre care aș aminti:
– renunțarea totală sau partială la distribuitorii tradiționali care cunoșteau atât produsele S.C. FIBREX cât și necesarul consumatorilor din zona unde făceau distribuția.
– lipsa de comunicare cu partenerii ( aproape totală din partea FIBREX NYLON ). Asa cum v-am adus la cunoștința la timpul respectiv cazul FIBROTEX – Bulgaria, care a solicitat ofertă pentru mai multe sortimente de fire nylon în luna iunie 2000 dar care nu primiseră nici un fel de răspuns nici la sfârșitul lunii august ( și probabil nu l-a primit nici pană astăzi ), și acest fapt nu este singular deoarece foarte mulți alți parteneri care mă cunosc îmi solicită intervețtia la dvs. , ceea ce pentru mine este penibil, cazul semnalat amintit anterior negăsind nici o rezolvare.”
Citind aceste rînduri, o întrebare persistă: toate aceste lucruri, dacă sînt adevărate, au făcut parte dintr-un plan de eliminare a unei unități importantre pe piața de profil? O întrebare care este accentuată de restul raportului.
* Politica de “depersonalizare” a Fibrex
Vasile Gherasim acuză noua conducere că au alungat cu bună știință cei mai buni specialiști, aducînd în locul oameni pricepuți în a spune da, dar fără cunoștințe profesinale la nivelul celor deja angajați.
“ De-a lungul timpului, fapt de necontestat, Fibrex Săvinești a fost recunoscut de oficialitați locale sau centrale, de personalitați din țară și străinătate ca o adevarată școala de specialiști în toate domeniile de activitate, si mai ales in producția de fire și fibre.(…) În acest context fac precizarea că în alegerea amplasamentului pentru producția de fire nylon, fibre acrilice, caprolactama, acid adipic, in anii 1957-1958 șeful statului de atunci s-a implicat personal în angajarea unei echipe de experți (psihologi, sociologi) din Elveția care analizând aptitudinile populației din diverse zone ale țării au stabilit că populația din zona Piatra Neamț, în special și din zona Moldovei în general, are cele mai adaptabile aptitudini pentru o industrie de vârf in acest domeniu, Săvineștiul fiind prima breșă în renunțarea la tehnologii și instalații sovietice și alegerea drumului spre performanță .
Ceea ce a continuat însă dupa această etapă cu angajarea, inclusiv în posturi de conducere a unor oameni fără nici un fel de cunoștințe sau experiență in domeniu, a unor nerezidenți în zonă pentru care FIBREX plătește cheltuieli de transport, cazare.este dupa părerea mea o mare eroare. (…) Dumneavoastră ați optat pentru această variantă, probabil, pentru că vă este mai comod să conduceți cu oameni nepregătiți profesional în domeniu care nu vi se pot opune în luarea deciziilor cu argumente competente. Această politică este extrem de dăunătoare pentru societate in ansamblul ei , oamenii competenți care au lucrat 10-20-30 ani în FIBREX având șefi mult mai slab pregatiți profesional dar cu salarii de 4-5 ori mai mari, încearcă pe diverse căi să părăsească societatea sau se retrag mai mult sau mai puțin oficial din munca de răspundere.
Sau poate ați optat pentru manageri nerezideți, în imediata dumneavoastră subordine, la oameni care nu au nici o legătură sufletească fața de FIBREX, oameni care probabil la terminarea studiilor nu au putut obtine o repartiție să lucreze în FIBREX și pentru aceste motive vă pot susține la nevoie argumentele pentru oprirea unor secții sau instalații, ceea ce nu ați fi putut realiza cu personalul de decizie existent la preluarea adrninistrației, personal conecediat, disponibilizat sau transferat în zone in care să nu mai participe la luarea deciziilor.
Erori manageriale
Printre alte erori managerial făra a le mai detalia, aș aminti:
- dezmembrarea si valorificarea ca fier vechi a celor zece mașini de etirat ZINSER din Relon I-III (cele mai performante masini de etirat din FIBREX NYLON evaluate la peste 100000 EURO pe bucată,
-
semnarea unor contracte de export la amonium sulfat în perioada iulie-august 2000 când prețul era cel mai jos posibil pentru livrări ce urmează a se realiza în ianuarie-martie 2001 când prețurile sunt la vârf,
-
perturbarea pieții UE la fire PA tehnice prin ofertarea produsului unui nou distribuitor la un preț inferior distribuitorului consacrat, .
-
reducerea constană a producției de fire textile, punctul forte al S.C. FIBREX S.A. SĂVINEȘTI până în anul 1999.
a. Plecându-se de la unele prognoze “West” privind tendința de creștere a prețului la caprolactamă în perioada 2000-2001 s-au demarat lucrări în fabrica Lactamă pentru repornirea instalatiei Lactamă IV în valoare de peste 80 miliarde lei, iar instalația a funcționat la parametrii tehnologici normali doar cateva zile. Practic cei peste. 80 de miliarde de lei cheltuiți pentru repornirea instalației Lactamă IV au fost bani aruncați pe ,,APA SÂMBETEI’ iar acționarii vor constata la ora bilanțului că și dividendele lor s-au dus tot pe ,,APA SÂMBETEI”.
Tot 1a acest capitol reamintesc faptul că în ceea ce privește creșterea producției de caprolactamă la FIBREX NYLON de la 20 mii to. La 80-100 mil to. anual conform programului inițial al noii administrații, această creștere nu se poate realiza decât prin asigurarea unei surse proprii de amoniac.
Departamentul Juridic nr. 168/02.04.2001
CĂTRE:
DL. GHERASIM VASILE
Vă comunicăm că veți primi în cel mai scurt timp un punct de vedere al Administrației SC. Fibrexnylon SA referitor la cele semnalate de dvs. Deoarece punctele atinse de dvs. se referă la mai multe probleme, pentru un răspuns informat avem nevoie de o perioada mai mare de timp.
Ne permitem sa vă atenționăm, însă, asupra unor insulte mascate prin supoziții proprii, folosirea unor documente interne ale societații la care ați avut acces si pe care vă recomandăm sa nu le faceți publice, utilizarea antetului firmei noastre în interes personal, care intră într-un conflict vizibil cu angajamentul dvs. de confidențialitate încheiat odata cu contractul dvs. de consultanță începând din aprilie 2000.
Având convingerea că, în ciuda acestor aspecte negative semnalate, demersurile dvs. Din raport au fost făcute cu buna intenție,
Cu stimă,
DIRECTOR JURIDIC,
Liviu Negelschi
Povestea platformei chimice de la Săvinești nu poate fi expediată într-o pagină de ziar sau într-un raport. Există oameni care pot să deslușească toate ițele, să lămurescă de de un punct strategic pentru industria românească a ajuns să fie vîndut pe doi bani și fără nici un fel de clauze reale privitoare la protecția salariaților.
Valentin Bălănescu
4 comentarii
si acum, “marele Negelschi” este “mare avocat”& asociat cu Trifescu(care anteior vindea branza cu smantana in piata mare), ptiuuuuuuuuuu, ne este sila de tine, mafiotule, arunca-te in Bistrita, nenorocitule!!!!!!!!!!!!!!!
Unora le-a stat in git industria nuastra.
hoti hoti si iarasi hoti
+tr
ebuie jupuiti si turnata sare pe acesti trantori
… ar trebui spanzurati toti
hoti hoti si iarasi hoti
+tr
ebuie jupuiti si turnata sare pe acesti trantori
… ar trebui spanzurati toti