Un accident, care se putea solda cu mai multe pagube și chiar cu victime omenești, a redeschis un dosar, pe care ziarul Mesagerul de Neamț îl arunca în spațiul public la începutul anului 2014. Atunci, descriam cum societatea Transmoldavia SA încheia un contract cu SC Troleibuzul SA, societatea a Consiliului Județean Neamț, prin care ar fi trebuit să opereze mai multe trasee pe care ultima societate le primise prin atribuire directă de la Consiliul Județean. Contractul primise – după un lobby extrem de eficient și persuasiv al unor consilieri județeni, în frunte cu Cristian Tomuleț – acordul Consiliului de Administrație și al AGA, care, aproape cu forța, au însărcinat conducerea executivă să încheie foarte repede respectivul contract. Oameni cu experiență din cele două organisme de conducere plătite nu a observat ce văzuse Mesagerul de Neamț: contractul era nul de drept, deoarece Transmoldavia a folosit date de identificare de la o altă societate, care avea aceiași asociați și aproape același nume. Iar legea interzicea unei societăți care a primit trasee de trasport în comun să se asocieze cu altă societate pentru operarea lor. Nu mai vorbim că Transmoldavia avea deja probleme în activitatea societății, fiind în proces de insolvență.
A urmat denunțarea contractului și, în mod normal, lucrurile ar fi trebuit să se oprească aici. Din păcate, interesele foarte mari au făcut ca Transmoldavia să opereze pe respectivele trasee, fără a avea licențe, făcând trimitere doar la un contract care, între timp, era anulat. Și, de la începutul anului trecut, ea a transportat oameni în județ, fără a avea licențe de trasee, în disprețul tuturor autorităților, fără teama de eventuale consecințe. Ne întrebam atunci ce se va întâmpla dacă se va produce vreun accident. Accidentul s-a produs zilele acestea și scandalul a izbucnit din nou.
Transmoldavia, în off-side
Am folosit acest termen fotbalistic, deoarece Transmoldavia are o legătură cu clubul de fotbal Ceahlăul, unde se ocupa cu transportul sportivilor, și l-a avut mult timp drept cenzor al societății pe Viorel Mestecăneanu, președintele clubului. Unii spun că a fost protejată când a fost vorba de subiecte sensibile – cum e cazul licențelor de trasee – tocmai datorită acestor legături, dar este greu să susții așa ceva, mai ales în ultima perioadă. Cum se întâmplă în cazul unui accident de asemenea anvergură, societatea care avea în mașină calători nu a putut prezenta nici a doua zi după accident dovada că deține licență pentru traseu. La poliție, cei de la Transmoldavia au recunoscut, în cele din urmă, că licența este expirată din… 2013, dar că ar fi efectuat cursa pe baza contractului mai sus menționat, încheiat cu Troleibuzul, despre care vă spuneam că a fost anulat. Chiar dacă am presupune, prin absurd, că respectivul contract ar exista, el tot nu ar rezolva problema licențelor de traseu. „În situația în care licența nu există – și se pare că nu există -, vom proceda la suspendarea dreptului de utilizare a autovehiculului, prin ridicarea plăcuțelor și a certificatului de înmatriculare”, a precizat, după accident, comisarul-șef Cezar Asandei, șeful Serviciului de Poliție Rutieră Neamț.
Dacă poliția a intervenit în acest caz, rămâne de lămurit cum de, atâta timp, au putut circula prin județ autobuzele de la Transmoldavia, în condițiile în care TOATE autoritățile știau că societatea nu are licențe.
Spunem că știau toate, deoarece în ianuarie 2014 se semna un protocol de colaborare, în scopul asigurării respectării legislației în domeniul transportului public de persoane prin curse regulate în traficul județean. Printre semnatari, Consiliul Județean Neamț și, mai ales, Inspectoratul de Stat pentru Controlul în Transport Rutier, dar și Poliția Neamț. Pe baza acestui protocol, au avut loc mai multe controale, unde s-a constatat, de mai multe ori, că mașinile de la Transmoldavia nu avea licențe pentru traseele pe care le operau. Am subliniat Inspectoratul (ISCTR), deoarece această instituție știe exact cine are licențe și trebuie să ia măsuri pentru stoparea curselor pirat.
Șeful poliției rutiere Neamț a fost ferm din acest punct de vedere: „Existența licențelor și controalele pe această temă sunt în sarcina ISCTR în primul rând, a CJ în al doilea rând, pentru că acordarea traseelor se face de către Consiliul Județean, iar poliția rutieră este abia pe locul 3 în topul celor abilitați să ia măsuri, mai cu seamă dacă s-a produs un accident”.
ISCTR-ul a participat sau a luat la cunoștință despre zecile de controale efectuate și despre faptul că mașinile Transmoldavia nu aveau licențe. De ce situația a rămas în continuare la stadiul că Transmoldavia primea amenzi, după care a doua zi, dacă nu chiar în aceeași zi, pleca din nou pe trasee?
Amendă cu un an înainte de accident
Mașina care, în accident, a distrus casa cetățeanului din Piatra Neamț a fost surprinsă în timpul controalelor de pe trasee. În 28 februarie 2014, deci acum un an, se constata că ”la orele 10.42 a fost verificat în stația Ocol autobuzul cu numărul de înmatriculare NT-33-CMC, aparținând operatorului de transport SC Transmoldavia SA, care efectua transport de persoane fără a deține licența de traseu și caiet de sarcini anexă, contrar prevederilor art. 4, alin. 1), lit. g) din Legea serviciilor de transport public local nr. 92 din 2007, cu modificările și completările ulterioare, faptă pentru care a fost sancționat cu amendă contravențională în valoare de 30.000 lei.”
De ce, după un an, s-a ajuns ca aceași mașină să provoace un accident, efectuând un traseu pe care circula ilegal? Pentru că instituțiile statului care aveau atribuții în acest sens s-au mulțumit să dea o amendă, fără a proceda la măsurile pe care legea le impunea, în primul rând ridicarea plăcuțelor de înmatriculare ale mașinii. După aceea, pasul următor ar fi fost ridicarea dreptului de a face transport de călători pentru societatea Transmoldavia. În felul acesta, lucrurile s-ar fi lămurit și clarificat.
Ce spune legea română: se interzice subdelegarea și cesionarea
Legea 92, din 10 aprilie 2007, este cea care stabilește cadrul juridic privind înființarea, autorizarea, organizarea, exploatarea, gestionarea, finanțarea și controlul funcționării serviciilor de transport public în comune, orașe, municipii, județe și în zonele asociațiilor de dezvoltare comunitară. Printre alte prevederi, ea stipulează, în secțiunea 1, la art. 29, cum se poate atribui serviciul și cum trebuie el efectuat:
”Art. 29 (1) Serviciul de transport public local poate fi atribuit pentru executare, în gestiune directă sau delegată, operatorilor de transport rutier deținători de licențe de transport eliberate sau recunoscute de ARR, AFER și ANR, după caz, sau transportatorilor autorizați deținători ai unei autorizații de transport de persoane sau de mărfuri, eliberată, în condițiile legii, de către autoritatea administrației publice locale, numită în acest caz autoritate de autorizare.
(2) Se interzice titularilor contractelor de atribuire a gestiunii să încheie cu terți contracte de subdelegare a activităților de atribuire a gestiunii serviciilor de transport.
(3) Cesionarea contractelor de atribuire a gestiunii de către titularul acestora unei alte societăți nu este admisă decât în cazul în care această societate este rezultatul divizării, fuzionării sau înființării ca filială a societății titularului, cu aprobarea autorităților publice locale respective, cu respectarea condițiilor inițiale de atribuire a gestiunii.”
Interesul politic care generează ilegalități
În condițiile în care, acum, liniștea și buna înțelegere sunt la ordinea zilei în Consiliul Județean Neamț, unii pot uita că a existat un interes major ca orice hotărâre privind traseele operate ilegal de Transmoldavia să fie atribuite legal unui operator care îndeplinește condițiile. Motivul: neînțelegerile între fostul președinte Culiță Tărâță și ”opoziția” aflată în majoritate la Consiliul Județean, condusă de tandemul Arsene-Ștefan. Și nu numai.
Cu mare greutate și în ciuda presiunilor constante de a lăsa lucrurile să meargă înainte fără o reglementare clară, traseele sunt scoase la licitație, în 14 februarie 2014. După licitație, traseele sunt adjudecate de mai multe societăți, 9 dintre ele fiind câștigate de două firme din alt județ. Ei bine, cele 9 trasee au fost operate de Transmoldavia, deoarece PLENUL CONSILIULUI A REFUZAT SĂ IA ACT DE REZULTATELE LICITAȚIEI. În scena consiliului, își face apariția un alt protagonist al ședințelor de CJ Neamț, recunoscut deja prin gafele făcute din zelul prea mare de a executa ordinele, primite de la partid sau de la aliații șefului de partid. Este vorba de Miron Radu Tudorel. În calitate de membru al comisiei paritare pe transporturi, el a ”decis” că rezultatele licitației nu sunt corecte și a transmis plenului că ar fi bine să încheie contracte cu cei aflați pe locul doi! Motivația: cei de pe primul loc nu ar avea puncte de lucru în Neamț! Asta în condițiile în care acest lucru nu era prevăzut în caietul de sarcini, iar comisia paritară poate emite propuneri doar în baza rezultatelor licitației. Și, oricum, avizul său este doar consultativ.
În realitate, consilierii, cam aceiași care au votat atribuirea traseelor către Troleibuzul, au fost mulțumiți că mai amânau luarea unei decizii și Transmoldavia își vede în continuare liniștită de treabă.
Abia luna trecută – după un an de la scoaterea la licitație – s-a luat la cunoștință de rezultatele licitației și cei din Târgoviște au putut să-și ridice licențele de traseu. Totuși, Transmoldavia merge înainte. Chiar numai șefii societății sunt de vină? În mod sigur, nu. Lucru pe care vom încerca să-l demonstrăm săptămâna viitoare.
În loc de concluzie, părerea specialistului
”Vreau să spun că suntem singurul județ din România unde se întâmplă acest lucru, în condițiile în care s-au desfășurat zeci de controale pe această temă. Ca o curiozitate a mea, personală, ca o întrebare pe care o lansez în eter: dacă tot s-au făcut atâtea controale, de ce nu s-au ridicat plăcuțele de înmatriculare la mașinile găsite că circulau fără ca societatea să dețină licență de traseu? Dacă se întâmpla acest lucru, cum spune legea, în două zile se rezolva problema”, a conchis Cristian Șerban, președintele Asociației Județene a Operatorilor Nemțeni de Transport în Comun.
Valentin BĂLĂNESCU
Un comentariu
Pai bine domnule Valentin … in tot articolul faci referire la o singura lege (L92/2007 – care este lege speciala si care reglementează pe teritoriul României serviciile publice de transport persoane) si este corect așa fiindcă aceste servicii publice de transport persoane (locale si JUDETENE) nu se supun reg.(CE)1073/2009 (așa cum afirma alții) ci reg.(CE)1370/2077 tocmai pentru a PUTEA FI SUBVENTIONATE SI ATRIBUITE DIRECT… … însă te-ai lăsat păcălit afirmațiile șefului politiei rutiere Neamt care (probabil pentru a se apăra …) stabilește o ierarhie falsa … ISCTR NU ARE COMPETENTA PE LEGEA 92/2007 … Deci ideea ca ISCTR este prima instituție care trebuie sa controleze licențele de traseu eliberate in baza acestei legi este FALSA …. Conform acestei legi (cap. Autorități si Competente) singurele organe care pot sa controleze sa stabilească si sa constate sancțiuni sunt : Consiliul Județean prin Autoritatea Județeana de Transport (care trebuia înființata , daca aceasta nu exista , imediat după intrarea in vigoare a legii) si Politia Rutiera ……..deci……..
ISCTR asigura controlul (printre altele) a respectării prevederilor OG27/2011 privind transporturile rutiere (care pune in practica pe teritoriul României reg. europene 1071 , 1072 , 1073) CARE LA ART. 2 SPUNE FOARTE CLAR … ” Transportul public local efectuat în interiorul unei localități, precum și serviciul public de transport persoane, așa cum este definit în Regulamentul (CE) nr. 1.370/2007 al Parlamentului și al Consiliului din 23 octombrie 2007 privind
serviciile publice de transport feroviar și rutier de călători și de abrogare a
regulamentelor (CEE) nr. 1.191/69 şinr. 1.107/70 ale Consiliului, se reglementează
prin legi speciale. ” DECI ACESTE TIPURI DE TRANSPORTURI NU FAC OBIECTUL OG27/2011 (SI IMPLICIT A HG69/2012) CI SE SUPUN LEGII SPECIALE L92/2007 .
Ar fi de interes sa va interesați când a fost înființată Autoritatea de Județeană de Transport si cate controale si sancțiuni au in palmares de la data intrării in vigoare a legii 92/2007 ……. Acestea sunt reglementările in Romania …… Decidenții județelor au vrut o lege prin care sa decidă EI cine face si cine nu face transport de persoane pe tarlaua lor … însă au si răspunderii nu doar beneficii … Știu ca e bine sa faci (sau sa nu faci) licitații si când iese prost sa scoți castanele din foc cu mana altora … dar in acest caz nu tine … După părerea mea ar fi bine ca si ISCTR sa poată controla si sancționa aceste tipuri de transport (sa fie lucrurile clare) însă pentru asta trebuie modificata legea 92 …..
In speranța ca m-am făcut înțeles .. stima si respect …