Finala ediției din acest an a Concursului Național „Hai în viitor!”, organizat și găzduit de Colegiul Național „Petru Rareș” din Piatra Neamț, a însemnat și reîntâlnirea cu personaje mai speciale din rândul celor angrenate în sistemul educațional național. Acestea își întregesc CV-ul profesional cu o apartenență mai puțin cunoscută publicului larg, însă deloc de neglijat. E vorba de reprezentanți importanți ai Alianței Colegiilor Centenare (ACC) din România. Denumirea, una simplă, seacă și cu greutate, spune exact ceea ce era de așteptat, o asociație a colegiilor și liceelor cu peste o sută de ani de vechime, tradiție și performanță. Au fost prezenți prof. George Cazacu (președinte, fost director al CN „Sf. Sava” – București și prof. Octavian Polexa (director al CN „Dr. Ioan Meșotă” – Brașov, membru în Consiliul Director), alături de ei stând directorul Mihai Obreja, și el membru al Consiliului Director.
Nașterea Alianței
Inițiativa fondării acestei alianțe a aparținut, în mai 2008, profesorului George Cazacu. „După experiența de doi ani de directorat la «Sf. Sava», constatând că în România sunt multe licee, majoritatea centenare, de o valoare apropiată și cărora le trebuie un cadru legislativ și o structură instituțională specifice pentru a efectua un învățământ de calitate, am împărtășit ideea unui număr de profesori reuniți ai colegiului. Ei s-au constituit într-un Grup de inițiativă care a stabilit scopul și obiectivele viitoarei asociații”, își amintește președintele Alianței. Scopul și obiectivele au fost cuprinse într-o Scrisoare de intenții transmisă unui număr de 15 unități de învățământ care se încadrau în profil. Profesorului Cazacu îi place să spună că informația a scăpat de sub control, drept pentru care, spre bucuria inițiatorilor, la ședința de constituire s-au prezentat directori de la 27 de colegii.
Publicația „Tribuna Învățământului” avea să consemneze că, miercuri, 18 iunie 2008 „un fapt fără precedent în învățământul românesc s-a consumat” odată cu semnarea Actului de Constituire al ACC. Printre cei 27 de participanți din toate colțurile țării s-au numărat delegați de la Colegiul Național „Mihai Eminescu”, din Satu Mare, a cărui primă atestare datează de la 1634, Colegiul Național din Iași (1828), Colegiile din Oltenia: „Carol I” (1826), „Elena Cuza” (1833) și „Frații Buzești” (1882), „Bogdan Petriceicu Hașdeu” din Buzău (1867) și „Spiru Haret” din Tulcea (1883). Au fost prezente atunci centenarele bucureștene „Matei Basarab” (1859), „Mihai Viteazul” (1865), „Gheorghe Lazăr” (1868), „Gheorghe Șincai” (1892), dar și colegiile „Mircea cel Bătrân”, din Constanța (1896), „Ion Maiorescu” din Giurgiu (1869), „Dr. I. Meșotă” din Brașov (1869), „D. Golescu” (1894) din Câmpulung-Muscel, „Traian” din Turnu-Severin (1883), „Ferdinand I” din Bacău (1867), „I.L. Caragiale” din Ploiești (1864) și, nu în ultimul rând, „Petru Rareș” din Piatra Neamț (1869).
Astăzi, Alianța adună 53 de membri (52 de colegii și un liceu), județul Neamț fiind reprezentat și de Colegiul Național „Roman Vodă” de la Roman.
Ambiții
Un punct interesant din statut spune că Alianța își propune în esență să militeze pentru descentralizare în învățământul preuniversitar, cu scopul declarat de a obține pentru membrele Alianței o largă autonomie financiară și de personal. Cu alte cuvinte, Colegiile Centenare își asumau riscul de a deveni câmpul de experimentare a mult-discutatei descentralizări.
Statutul subliniază, pe de altă parte, intenția Alianței de a promova concepte care au stârnit adesea controverse, precum: flexibilitate în planurile-cadru ale ministerului, programe școlare minimale cu „posibilitatea completării programelor la nivelul și la cerințele de formare și de dezvoltare specifice elevilor noștri”, selectarea elevilor pe baza unor metodologii proprii, elaborarea, la nivelul Colegiilor membre, a politicilor de dezvoltare instituțională, realizarea unui bacalaureat cu autoritate, adecvat elevilor acestor Colegii, elaborarea anuală a unui raport cu privire la starea educației etc.
Cât privește scopul declarat, acesta se regăsește chiar în primul paragraf al Statutului și nu este altul decât acela de „a asigura promovarea calității în învățământul românesc, prin creșterea autorității școlii, ca instituție menită să consacre primatul valorilor intelectuale și morale, necesare bunului cetățean”. Este un ideal educațional, așa cum sublinia „Tribuna Învățământului” la vremea respectivă, în care ideea de calitate nu mai poate fi gândită în afara ideii de valoare intelectuală și morală sau, mai direct, de valoare civică.
Colegiile Centenare nu au ezitat să arate cu insistență că nu mai pot să conserve la infinit o situație benefică învățământului românesc, respectiv calitatea și performanța acestuia, obținute în secole de activitate și recunoaștere, în condițiile în care factorii perturbatori și presiunile exterioare negative sunt enorme.
Acțiuni, planuri, academicieni
Inițial, alianța a fost privită ca o ciudățenie cu pretenții elitiste, după cum recunoaște președintele. Apoi, și-a făcut cunoscut mesajul și a căpătat forță prin ceea ce a întreprins, prin partenerii săi, în final interesul diriguitorilor sistemului de învățământ schimbându-se în bine.
Mergând spre ținta de a crea un cadru legislativ care să sprijine educația de calitate, povestește prof. George Cazacu, ACC a avut întâlniri frecvente cu cei de la conducerea ministerului, iar astăzi constată că cele mai importante obiective se regăsesc în Legea Educației. Același președinte subliniază: „Sub egida Alianței se desfășoară o serie de concursuri și dezbateri pe diverse teme din educație. În parteneriat cu Universitatea Politehnică din București se află în derulare un proiect cu fonduri europene și mai avem în pregătire două astfel de proiecte, unul cu Editura Sigma, privind revistele școlare, iar celălalt cu Asociația «Liderii Mileniului Trei», având ca scop crearea Forumului Civic Educațional”.
Apropierea de mediul academic și de societatea civilă se regăsește activitățile desfășurate în parteneriat cu Academia Română, Consorțiul Universitaria, Asociația Creding, revista „Tribuna Învățământului”, universități din țară, dar și cu diverse alte asociații profesionale din învățământ.
La cota de plan ambițios și spectaculos se află acum alcătuirea unui palmares comun al membrilor ACC. „E un demers dificil, care cere timp, având în vedere valoarea individuală și activitatea îndelungată a colegiilor noastre. Un prim pas a fost făcut în 2012, când,într-o întâlnire desfășurată în Aula Bibliotecii Academiei, cu tema «ACC și Academia Română», am constatat, din materialele prezentate, că peste 300 de academicieni români, și nu numai, sunt absolvenți sau foști profesori ai liceelor din Alianță”. Mulți au uitat, de exemplu, că Eugen Ionescu, membru al Academiei Franceze, a fost chiar profesor de franceză la „Sf. Sava”, școală care a dat și mult peste 100 de academicieni români.
Elita românească are căutare în Africa
La Piatra Neamț, cu ocazia concursului recent, profesorii Cazacu, Polexa și Obreja au dezvăluit una dintre cele mai neașteptate provocări adresate învățământului preuniversitar de la noi în ultima vreme. Vine din Angola, stat din sud-vestul Africii. E o țară de care ne leagă vechi relații de prietenie, încă din vremea lui Nicolae Ceaușescu și a legendarului Agostinho Neto, primul președinte al Angolei independente (după 11 noiembrie 1975). Fosta colonie portugheză trăiește vremuri de relansare economică bazată pe industria petrolieră (90% din total exporturi, 80% din buget), fiind al doilea producător din Africa sub-sahariană, după Nigeria. Contează foarte mult și pe zăcămintele de diamante, fier, cupru, uraniu, aur, mangan, fosfați etc.
În luna aprilie a.c., oficialități ale statului angolez au luat legătura cu ACC și au propus implicarea asociației în înființarea unui liceu de elită la Luanda, capitala țării. Ar urma ca disciplinele științifice, în principal, să fie predate de profesori din colegiile membre ale asociației. Președintele Cazacu apreciază această propunere drept una măgulitoare, având în vedere „exportul” de bune practici în educație. Puțini știu că, după tiparul performanțelor în gimnastica feminină, câteva naționale de matematică din lume, participante la Olimpiadele destinate elevilor, sunt pregătite de profesori români. Și mai puțini bănuiesc că unul dintre cei interesați de proiect este Mihai Obreja, director la „Petru Rareș” din 2003. Prezentat într-o vreme drept candidatul pregătit de PNL pentru funcția de primar la Piatra Neamț, ia foarte în serios provocarea africană.
Conducătorii Alianței
De la înființare, au fost membri ai Consiliului Director următorii:
- prof. Daniel Barbu, director CN „Carol I” din Craiova (2008-2010),
- prof. Adrian Horodnic, director CN „Ferdinand I” din Bacău (2008-2010),
- prof. Octavian Polexa, director CN „Dr. Ioan Meșotă din Brașov (2008 – prezent),
- prof. George Cazacu, director CN „Sf..Sava” din București, președinte ACC (2008 – prezent),
- prof. dr. Vasile Nicoară, director CN „Mircea cel Bătrân” din Constanța (2008 – prezent),
- prof. dr. Camelia Gavrilă, director CN „C. Negruzzi” din Iași (2010 – 2012),
- prof. Zamfirica Petrescu, director CN „Frații Buzești” din Craiova (2010 – prezent),
- prof. Mihai Obreja, director CN „Petru Rareș” din Piatra Neamț (2012 – prezent).
Premiile Lykeion
Anual, Alianța Colegiilor Centenare, acordă Premiul Lykeion ca recunoaștere a meritelor deosebite pe care le au personalități din domenii diferite, care susțin și promovează dezvoltarea învățământului preuniversitar din țara noastră. Aceste premii recompensează moral și material promotori ai unor activități importante (științifice, culturale, economice, administrative) prin care se vizează îndeosebi un învățământ liceal de certă calitate. Sunt destinate exclusiv cetățenilor români, fără restricții referitoare la domeniul de activitate, vârstă, sex, naționalitate, convingeri religioase sau politice.
Numele laureaților, de la înființarea premiilor până în prezent, sunt pe deplin grăitoare: acad. Solomon Marcus (2009), acad. Mircea Malița (2010), acad. Nicolae Manolescu (2011), acad. Eugen Simion (2012), acad. Dinu C. Giurescu (2013). Potrivit regulamentului, premiul pentru 2014 urmează să fie acordat în august sau septembrie.
De asemenea, începând din 2010, ACC acordă acest premiu și câte unui elev. lianța Colegiilor Centenare poate acorda Premiul ,,Lykeion” și unor elevi din învățământul liceal care s-au remarcat prin rezultate deosebite la concursurile naționale sau internaționale, în competiții cu caracter științific.
Cât privește numele premiului, Lykeion nu este altceva decât echivalentul grecesc al latinescului Lyceum.
Viorel COSMA