Președintele Camerei de Comerț și Industrie a României, Mihai Daraban, a deschis astăzi, 1 septembrie 2016, întâlnirea de lucru care a avut ca obiectiv discutarea aspectelor referitoare la Programul național de promovare a învățământului profesional de tip dual.
„Trebuie să avem o idee despre necesitățile economiei. Sunt lucrurile care trebuie să ne preocupe și cred că persoanele cu putere de decizie din învățământ trebuie să înțeleagă că această direcție nenegociabilă, de a menține unele catedre, trebuie schimbată, pentru că (…) învățământul românesc a fost deteriorat din interior”, a declarat Președintele CCIR.
Mihai Daraban a susținut că trebuie să privite cu seriozitate nevoile mediului de afaceri și că trebuie ca „decidentul politic să lucreze alături de mediul de afaceri, pentru a îndeplini acest deziderat, al forței calificate de muncă, întrucât se pare că ne apropiem de o criză a forței de muncă”.
La întrebarea: „Care este implicarea Camerelor de Comerț și Industrie în promovarea și implementarea sistemului de învățământ de tip dual în România?”, Mihai Apopii, vicepreședintele Camerei de Comerț și Industrie a României și președintele Camerei de Comerț și Industrie Neamț, a răspuns: „Implicarea Sistemului Cameral este definitorie, având în vedere că Sistemul Cameral este reprezentantul mediului de afaceri și resursa umană este foarte importantă pentru toate firmele din România, mai ales pentru cele cu capital privat românesc. Camera de Comerț și Industrie s-a implicat prin faptul că a reușit să facă acea consultare publică și să determine nevoia de calificare reală. Planul de școlarizare pentru 2016-2017 este impus în solicitarea firmelor. Solicitările lor, pe nevoia lor de forța de muncă pe următorii 3-5 ani, a impus ce se școlarizează anul acesta. (…) Camera de Comerț își caută rolul de facilitator între sistemul de învățământ și firme. Sunt cazuri în care firmele mari pot să-și susțină organizarea unor clase profesionale, cazuri în care firme mari, cu capital străin de data aceasta, și-au înființat propriile centre de formare profesională, dar este și situația firmelor mici, care nu-și permit acest lucru, și, atunci, rolul Camerelor de Comerț este de a facilita asocierea între firme și, dacă se va legifera, Camera de Comerț poate să devină acea entitate independentă care să realizeze evaluarea pe diferite etape de pregătire și evaluarea finală”.
Mihai Apopii a subliniat că este îngrijorătoare migrația externă a forței de muncă la nivel național și că meseriașii rămași în țară reprezintă o forță de muncă foarte îmbătrânită. De asemenea, este mai gravă migrația internă, din sudul României și din Moldova spre Transilvania, regiune care a făcut pași importanți în investiții și este mai aproape de infrastructura de transport dorită de firmele mari. Astfel, există o presiune asupra firmelor care încearcă să producă în celelalte zone ale țării.
Întrebată fiind care sunt avantajele principale ale învățământului profesional de tip dual, Gabriela Liliana Petre, director al Centrului Național de Dezvoltare a Învățământului Profesional și Tehnic, a declarat: „Principalele avantaje ale învățământului de tip dual se referă la trei elemente esențiale, care sunt preluate din sistemul de tip dual original și pe care vrem să le introducem în sistemul de învățământ profesional. Primul se referă la o mai mare implicare și responsabilitate a operatorilor economici, a angajatorilor, care au parteneriate cu școlile; acest lucru înseamnă implicarea lor în consiliul de administrație al școlilor. Un al doilea element important se referă la susținerea de către companii a elevilor care urmează învățământul profesional, iar a treia componentă reprezintă un alt tip de management al procesului de formare a elevilor, în sensul în care activitatea de pregătire profesională a elevilor în practică la companie și în școală se desfășoară într-o colaborare și într-un parteneriat mult mai strâns între profesori, maiștrii instructori și tutorii din întreprinderi. Elevii beneficiază de o pregătire profesională mult mai adaptată nevoilor angajatorilor și cresc semnificativ șansele de a avea un loc de muncă”. Gabriela Petre a declarat că anul viitor va marca prima serie de absolvenți de învățământ dual cu durata studiilor de 3 ani și că, astfel, vor putea fi cuantificate rezultatele concrete pentru prima generație.
Absolvenții învățământului obligatoriu au posibilitatea de a intra pe piața muncii și, în același timp, de a continua pregătirea profesională la un nivel superior de calificare. Învățământul dual are marele avantaj de a se desfășura pe baza unui contract de muncă, încheiat între agentul economic și elev.
Organizarea învățământului profesional de tip dual se face la cererea agenților economici, care stabilesc durata, conținutul programelor de pregătire și modalitățile de certificare a pregătirii profesionale. Acordurile de asociere între operatorii economici, în vederea formării unei clase pe o anumită calificare profesională, se vor înregistra la sediul Camerelor de Comerț și Industrie, care vor deschide un Registru de evidență. (D.O.)
sursa: Camera de Comerț și Industrie a României
Un comentariu
Stimați reprezentanți ai patronatelor,
Vă aflați într-o mare eroare sau dacă stau să mă gândesc, este vorba despre o manipulare de cea mai joasă speță.
Credeți dumneavoastră că dacă şcolile ar pregăti mai mulți absolvenți pentru profilurile pe care le solicitați dumneavoastră s-ar rezolva problema forței de muncă la nivel național sau local?
Nu!
Dacă dumneavoastră ați plăți corespunzător oamenii de care aveți nevoie, puteți fi siguri că aceştia vor veni la firmele dumneavoastra din toate colțurile țării şi chiar din străinătate şi ar putea fi cei mai buni dintre ei.
Aşa problema forței de muncă va fi perpetuu nerezolvată:patronatele vor trâmbița mereu lipsa personal, în loc ca pe cel pe care-l aveți la dispoziție să-l motivați şi să-l stimulați cum se cuvine. Faceți acest lucru şi veți vedea că oamenii vor munci şi nu se vor mai gândi în permanență să-si cauta alt loc de muncă.
Iar prin toate aceste dezbateri şi propuneri ale dumneavoastra, nu faceți deçât să jucați rolul lupilor îmbrăcați în piei de oi si să vă erijați în falşi salvatori ai societății româneşti.
Si ca să vă spun mai simplu, pe înțelesul tuturor – nu vă mai bateți joc de angajați!