”A fost o sesiune bună, dar nu pe măsura valorii reale a școlii nemțene. Doream mai mult!” – Viorel Stan, inspector școlar general
Aparent, ediția 2017 a Bacului plasează județul Neamț mai bine în statistici. Mai bine ca ediția 2016, în orice caz. Promovabilitatea a crescut cu 6,82%, scor care plasează județul peste media pe țară (74,51% față de 72,9%).
Astea ar fi veștile bune, care, într-un fel, îl îndreptățesc pe generalul Viorel Stan să spună ce spune. Veștile mai puțin bune se văd într-o raportare pe regiunea Nord-Est, statistică în care județul Neamț ocupă ultimul loc, cu două procente sub Vaslui și Botoșani, foarte departe de Iași și Bacău, ambele cu +84%. Doar sucevenii ar fi o amenințare la adresa ultimului loc, după ce le-a scăzut media față de anul trecut. Nu există nicio notă de 10 în județ, nici după contestații. Asta n-ar fi neapărat de importanță vitală, dar dădea bine în statistici.
Care este secretul prin care cei din Bacău și Iași, de exemplu, sunt tot timpul pe locuri fruntașe, iar Neamțul se zbate pe la mijlocul clasamentului?
Primul lucru care vine în minte este modul cum e construită rețeaua școlară la nivel liceal și cum se face selecția reală a profesorilor pentru această rețea. Ar mai fi, apoi, modul cum profesorii acordă atenție examenului, că interesul elevilor este același peste tot. Urmează interesul directorilor și, nu în cele din urmă, al inspectorilor, care au și alte griji în afara examenelor naționale, cum ar fi jocurile de putere și promovarea oamenilor proprii sau propriile gradații de merit.
* Piatra Neamț – promovabilitate sub media pe țară!
Reședința de județ a avut cei mai mulți elevi înscriși la Bacalaureat – 1.523 -, având și cea mai mare rețea școlară, formată din 13 licee. Au promovat 1.099 de elevi, adică 71,16%, sub media pe țară, semn că procentul județului a fost ridicat de alte zone. Valorile, luate la grămadă, sunt ca întotdeauna înșelătoare, pentru că există o discrepanță uriașă între licee.
Din cele 13 licee, rezultate deosebite ar fi în 5. Celelalte se zbat undeva între neputință instituțională și mediocritate.
Grupul performerilor este deschis de Colegiul Național ”Petru Rareș”, cu 99,48% promovabilitate, diferența fiind… un elev, care a absentat. Imediat din urmă vin CN ”Calistrat Hogaș”, unde doar 2 elevi nu au promovat Bacul (98,9% rată de promovare), Colegiul Tehnic ”Spiru Haret”, unde 52 din 53 de participanți au promovat (98,11% promovabilitate), Colegiul Național de Informatică, având 172 de promovați din 185 înscriși (92,9%). (a se vedea casetele de mai jos)
Grav devine mergând spre alte licee, unde lucrurile par scăpate de sub control, începând cu calitatea absolvenților care vin la școlile în cauză și terminând cu progresele înregistrate pe parcursul liceului. Aici, concluzia este una singură: peste 60% din cei care se prezintă la bacalaureat ar fi trebuit să rămână repetenți, neavând noțiuni elementare care să le permită promovarea. De ce nu se întâmplă asta ține de cum se face finanțarea învățământului românesc, de cum se acreditează unitățile școlare și de modul tâmpit de a raporta rezultatele școlare ascunzând mizeria sub preș. Absențele trecute cu vederea, încălcarea regulamentelor școlare, neaplicarea prevederilor legate de sancțiunile aplicate elevilor, marginalizarea profesorilor care încearcă să țină standardul ridicat, toate sunt, la rândul lor, cauzele acestor rezultate.
Colegiul Tehnic ”Gheorghe Cartianu” a trimis la Bacalaureat 232 de elevi, din care au promovat doar 57! Promovabilitate de 24,5%. Din cei care au trecut hopul, numai 8 au media peste 8 și nu au ajuns să depășească media 9. Un singur cuvânt poate fi folosit pentru asemenea rezultate: dezastru. În ce măsură acest dezastru apare și în autoevaluările celor care conduc liceul sau ale celor din inspectorat este o altă poveste. După cum ar fi interesant de urmărit și povestea gradațiilor de merit în școală.
Situația este valabilă și la alte licee unde promovabilitatea a fost sub 50% .
Colegiul Tehnic de Transporturi se poate mândri cu doar 7 elevi promovați (din 30, adică 23,33% promovabilitate), iar la Liceul Tehnologic ”Dimitrie Leonida” doar 11 elevi din 32 înscriși au luat examenul (34,37%). Aici măcar e o notă peste 9 și alte câteva note mari, semn că a existat un nivel de predare adecvat sau că elevii și-au luat soarta în propriile mâini, apelând la meditații.
Între aceste extreme, există Colegiul Tehnologic Economic-Administrativ, cu 72,9 rată de promovare, lucru care arată că o paletă mai atractivă de profile poate mobiliza elevi interesați. La polul opus, se plasează Colegiul Tehnic Forestier, cu 46,08% rată de promovare, deși, aparent, condițiile sunt aceleași. Faptul că doar 8 elevi au obținut medii peste 8 spune multe despre nivelul cu care s-a intrat în Bacalaureat.
Cazurile speciale nu ies, nici ele, din tipic, trăgând balanța mai mult în jos.
Liceul de Artă ”Victor Brauner” vine cu o prestație modestă, sub 60%, cu note în zona mediocrității, semn că acolo există probleme reale, că nu degeaba nu se înghesuie nimeni să ocupe postul de director. La fel și Liceul cu Program Sportiv, unde promovabilitatea este de 44,04%, unde, din 84 de elevi, numai 37 au trecut de nota 6.
Inspectoratul Școlar ar trebui să tragă niște concluzii din aceste rezultate. În primul rând, să se întrebe dacă o serie de calificative ”Foarte bine” acordate conducerilor de școli, obținute pe bază de hârtii – a se citi documente, diplome, rapoarte de activitate -, au un corespondent în realitatea rezultatelor școlare. Apoi, să reflecteze și să acționeze în privința creării unei rețele școlare municipale adaptate la realitățile județului, cu o selecție a profilelor. Se ridică din nou întrebarea dacă nu cumva există prea multe licee, doar din anumite ambiții și orgolii personale sau doar pentru a prezeva unele catedre. Un răspuns la asta tot va trebui dat până la urmă, fie acum, fie în viitorul apropiat. Pentru că nu se poate ține un liceu care trimite 232 de absolvenți la Bac și doar un sfert se dovedesc capabili să treacă o probă din ce în ce mai accesibilă.
* Licee performante la Piatra Neamț
- Colegiul Național ”Calistrat Hogaș”
– 191 de elevi au susținut examentul de Bacalaureat.
– Nu au fost absenți.
– Au promovat 189. Doi elevi respinși, ambii de la Științe sociale.
– Cea mai mare medie: 9,95, Mihnea Bâlici, specializare Filologie.
– Din cele mai bune 10 medii pe liceu, 6 au fost de la Filologie și 6 de la Matematică Informatică.
– 37 elevi au luat media 9,50 sau peste.
– 95 elevi au luat media 9 sau peste.
– 149 elevi au luat media 8,50 sau peste.
– 173 elevi au luat media 8 sau peste.
– Ultima medie a unui elev admis a fost 6,93.
- Colegiul Național ”Gheorghe Asachi”
– 162 de elevi au fost înscriși la examenul de Bacalaureat.
– 4 din ei nu s-au prezentat la una sau mai multe probe.
– Au promovat 146. Din cei 18 respinși, 10 erau de la specializarea Învățător-educatoare.
– Cea mai mare medie: 9,68 Bianca D. Chelaru, specializare Științe ale Naturii;
– 9 elevi au luat media 9,50 sau peste.
– 41 elevi au luat media 9 sau peste.
– 75 elevi au luat media 8,50 sau peste.
– 100 de elevi au luat media 8 sau peste.
– Ultima medie a unui elev admis a fost 6,03.
- Colegiul Național ”Petru Rareș”
– 175 de elevi au fost înscriși la examenul de Bacalaureat.
– Unul nu s-a prezentat la două probe.
– Au promovat 174.
– Cea mai mare medie: 9,86, reușită de 3 elevi: Brândușa Elena Pușcașu (Științe ale Naturii), Ana Elida Rotaru (Științe Sociale) și Ilinca Ruxandra Sandovici (Matematică-Informatică).
– 28 elevi au luat media 9,50 sau peste.
– 89 elevi au luat media 9 sau peste.
– 135 elevi au luat media 8.50 sau peste.
– 160 elevi au luat media 8 sau peste.
– Ultima media a unui elev admis a fost 6,41.
- Colegiul Național de Informatică
– 185 elevi au au susținut examentul de Bacalaureat.
– Nu au fost absenți. Singura specializare a fost Matematică Informatică.
– Au promovat 172.
– Cea mai mare medie: 9,73 a fost reușită de Raluca Maria Popa.
– 6 elevi au luat media 9,50 sau peste.
– 45 elevi au luat media 9 sau peste.
– 77 elevi au luat media 8.50 sau peste.
– 114 de elevi au luat media 8 sau peste.
– Ultima medie a unui elev admis a fost 6,03.
* Romanu-i ”fruncea” din nou
Media obținută pe Roman este peste cea a județului: 75,89%, în care contribuția majoră o are Colegiului Național ”Roman-Vodă” , cu 271 promovați. Numărul devine relevant în contextul celor 699 de elevi din toate școlile romașcane care au trecut de Bac. Și se mai cuvine o precizare: în total, au fost 921 elevi din Roman înscriși în examen, cu 600 mai puțini ca la Piatra Neamț, deși sunt doar 8 instituții de învățământ, din care două sunt licee teologice, deci, teoretic, cu număr mic de absolvenți. O primă explicație a rezultatului mai bun de la Roman apare deja: rețeaua școlară este mai echilibrată aici, mai adaptată necesităților, fără prea multe exagerări date de impuneri administrative, nu educative. Faptul că un liceu de talia ”Roman-Vodă” asigură aproape un sfert din numărul de absolvenți pe un ciclu școlar ridică foarte clar ștacheta. Dacă se adaugă că, din 271 promovați, 235 au luat peste 8, procent absolut impresionant raportat la numărul de elevi, este clar că ”Roman-Vodă” adună record după record la nivel județean.
Se mai remarcă faptul că un singur liceu a avut promovabilitate sub 50%, Liceul cu Program Sportiv (46,75%). Și, păstrând registrul comparațiilor, se cuvine evidențiat că numai trei licee romașcane – Colegiul Tehnic ”Miron Costin”, Liceul Sportiv și Liceul Teologic ”Episcop Melchisedec” – nu au avut niciun elev cu notă peste 9,50.
- Colegiul Național ”Roman-Vodă”
– 273 elevi au fost înscriși la Bacalaureat.
– Au promovat 271.
– Cea mai mare medie: 9,88, Mihnea Ioan Rezmeriță, specializare Matematică Informatică.
– 38 elevi au luat media 9,50 sau peste.
– 142 elevi au luat media 9 sau peste.
– 207 elevi au luat media 8,50 sau peste.
– 235 elevi au luat media 8 sau peste.
– Ultima medie a unui elev admis a fost 6.40.
La Piatra Neamț, procente asemănătoare au colegiile ”Petru Rareș” și ”Calistrat Hogaș”, dar cu mai puțini absolvenți.
Dincolo de rezultatele de la ”Roman-Vodă” se cuvin remarcate statisticile bune ale celor două licee teologice, ”Episcop Melchisedec” și ”Sfântul Francisc de Assisi”, ambele cu peste 85%, deși, e drept, la puțini absolvenți.
Comparativ cu Piatra Neamț la nivel de colegii considerate de rangul II, la Roman există un echilibru rar întâlnit la promovabilitate, ceea ce denotă o bază de selecție mult mai bună decât la Piatra. Sau progrese mai mari pe parcursul anilor de liceu. Colegiile tehnice – ”Miron Costin” (62,80%), ”Petru Poni” (66,66%), ”Danubiana” (66,66%),) și Liceul Tehnologic ”Vasile Sav” (69,36%) – au, toate, peste 62% promovabilitate, mult peste unități similare de la Piatra Neamț.
De ce la Roman apar aceste rezultate, în timp ce, la Piatra Neamț, situații de genul celor de la ”Cartianu” sau Auto sunt deja clasice? Este o problemă de sistem sau una care ține de calitatea materialului uman implicat pe toate palierele în acest proces?
* Târgu Neamț – rezultate bune
Orașul de pe malul Ozanei are 3 licee de tradiție, care, anul acesta, au trimis la Bacalaureat 650 de elevi, din care au promovat 458, ceea ce duce procentul foarte puțin peste 70%.
Previzibil, cele mai bune rezultate se înregistrează la Colegiul Național ”Ștefan cel Mare”, care asigură peste jumătate din numărul promovaților din Târg, adică 257 absolvenți (92,77% promovabilitate pe colegiu). Ca și la ”Roman-Vodă”, la acest colegiu se selectează cam tot ce e mai bun în zonă și nivel pretențiilor e destul de ridicat.
- Colegiul Național ”Ștefan cel Mare”
– 277 de elevi au susținut examenul de Bacalaureat.
– Au promovat 257.
– Cea mai mare medie: 9,83, Ștefania Urzică, specializare Științele Naturii.
– Din cele mai bune 10 medii pe liceu, 6 au fost de la Științele naturii, 2 de la Matematică Informatică, 1 de la Filologie și 1 de la Științe Sociale.
– 15 elevi au luat media 9,50 sau peste.
– 72 elevi au luat media 9 sau peste.
– 118 elevi au luat media 8.50 sau peste.
– 178 elevi au luat media 8 sau peste.
– Ultima media a unui elev admis a fost 6,06.
Liceul Tehnologic ”Vasile Conta” ocupă poziția de mijloc a clasamentului pe oraș. Deocamdată, e greu să rivalizeze cu cei de la ”Ștefan cel Mare”, având elevi mai puțini și profile specializate. Chiar și în aceste condiții, au fost rezultate bune, cu 84 de elevi promovați din 94 înscriși. Se cuvine subliniat că 41 din elevi au obținut medii peste 8.
Procentul pe oraș este deranjat de Colegiul Tehnic ”Ion Creangă”, unde doar 117 elevi au luat bacalaureatul, din 279 înscriși. Evident, și aici pot fi găsite cauze. Elevii provin, în general, de la școli din mediul rural, din familii cu probleme, nu sunt foarte interesați de o diplomă, decât în măsura în care ea vine de la sine, fără eforturi. Modalitatea prin care ajung absolvenții de clasa a VIII-a la licee nu avantajează deloc colegiul, decât ca număr de elevi. Ce se întâmplă cu ei pe parcursul liceului este o altă problemă, cu rezultatele care se văd, și aici, și la școlile similare din Piatra Neamț.
* Bicaz, Săbăoani și Roznov – bun spre rău
În aceste unități, s-a păstrat linia din ultimii ani, adică rezultate bune în cazul celor de la Bicaz și Săbăoani și mediocre la Roznov.
Liceul ”Carol I” din Bicaz a avut 141 de participanți la examen și 99 l-au promovat. Jumătate dintre aceștia au luat peste 8, confirmând că sunt clase bune și predarea se face astfel încât toți elevii să aibă măcar șansa de a promova. Cum fructifică, apoi, fiecare, individual, această șansă este o problemă care nu mai ține de școală. Evident, există posibilitatea unor rezultate mai bune, cu condiția ca și școala să propună profile interesante pentru elevi și părinți.
La Roznov, nu sunt prea multe lucruri de spus: din 67 de participanți, doar 22 au trecut linia de sosire a examenului. Deși are statut de oraș, la acest nivel, dar și al sprijinirii sportului de orice fel, Roznov-ul rămâne corigent.
În schimb, fără a avea pretențiile unui liceu de oraș, Liceul ”Vasile Alecsandri” din Săbăoani are rezultate cu mult mai bune. Procentul de promovabilitate este unul onorabil, 76,63 %: din 107 participanți la examen, 82 au promovat. Sunt trei medii peste 9,50, iar 35 de elevi au luat peste 8. Conducerea liceului, profesorii și elevii merită felicitări pentru rezultat, pentru că au demostrat că se pot face lucruri bune și la un liceu din mediul rural.
* Dezastrul din restul liceelor
Aici este vorba, în general, despre licee tehnologice de la țară, dar și despre Liceul particular nr. 1 din comuna Alexandru cel Bun. O foarte rapidă privire asupra rezultatelor arată dezastrul și calitatea scăzută, din toate punctele de vedere, a acestor formațiuni școlare, de cele mai multe ori artificiale, fără perspective într-un sistem de învățământ rigid, care au luat naștere numai pentru a da posibilitatea unor dascăli să devină profesori de liceu.
Singurul liceu particular din județ are valori extrem de scăzute: 11 înscriși, 5 cu examenul luat, cea mai mare notă a fost de 7,01! Prea puțin față de condițiile cu care s-a plecat la drum și față de promisiuni. Probabil, aici este vorba despre o mentalitate înrădăcinată de pe vremea când diplomele se obțineau ușor, cu lucrări făcute pe bani. Cum, acum, există camere de luat vederi, se presupune că elevii nu trebuie doar să plătească taxe, ci să și învețe.
Două licee nu au avut niciun elev înscis la Bac – cel din Oglinzi și cel din Adjudeni. La Petricani, au fost doi înscriși și unul a trecut, la Nisiporești s-au înscris 10 și au trecut 4, la Pildești scorul e de 12 la 6, la Pipirig au trecut 5 din 15, la Horia 4 din 19, cu nicio notă peste 8.
Care este rațiunea de a exista a acestor licee, în afară de ocuparea unor catedre? E greu de spus. Nu stă în picioare foarte mult nici măcar motivul că, în acest fel, sunt ținuți la școală niște copii, mai ales dacă ar avea curajul cineva să cercetaze prezența elevilor la cursuri. În afară de rațiuni strict administrative, din punctul de vedere al procesului instructiv-educativ, aceste școli nu produc nimic.
În final, alte câteva considerații. A fost un examen destul de ușor, accesibil, fără subiecte încuietoare. Modalitatea de corectare a fost clar în defavoarea elevilor, dovadă că, după contestații, au crescut o mulțime de note, în special la Limba și Literatura Română. Numărul contestațiilor a fost extrem de mare: în Neamț, s-au depus 1.597, din care 879 numai la Rromână. După recorectare, doar 108 teze au rămas la notele inițiale, 1.062 au avut note modificate în favoarea candidaților și 427 au fost notate în defavoarea candidaților.
Este încă un semn că, pe undeva, sistemul nu funcționează cum trebuie și că mai e mult până departe.
Valentin BĂLĂNESCU
Un comentariu
Punctuala analiza domnului inspector general dar cam in contradictie cu intentiile pe care le avea anul trecut de a desfiinta cate o clasa de la fiecare colegiu din oras (Rares, Hogas,Info…) pe motiv ca a scazut populatia scolara. Acum are alta parere. Mai luati in calcul domnule insp. si faptul ca la aceste colegii sunt si cate 30+ elevi in clasa. Unii rautaciosi vor spune ca sunt copii alesi si de aia procentul de promovare este mare dar in 4 ani vin si elevi din alte zone si uite ca procentul de promovare tot mare este. Sub nicio forma nu spun ca profesorii din colegiile tehnice nu si dau interesul ci din contra ca incearca sa motiveze niste copii nepasatori si inconstienti cu viitorul lor. Vreau sa spun ca de multe ori familia nu se implica si toata vina este a scolii . Toate drepturile pe care le au primit elevii au adus la zero posibilitatea de a i constrange sa invete. Nu sunt nostalgic dupa sistemul comunist in care am fost scolit dar atunci parintele se implica in educarea copilului nu doar cerea socoteala profesorului pt esecul copilului cu replici “esti platit din taxele si impozitele mele”. Cred ca dl insp ar trebui sa gandeasca si sa propuna in sistem si responsabilitati ale parintilor.