La Roman, se organizează mai multe târguri pe an – de Paști, de Gustar, al meșteșugarilor, de chilipiruri, al diasporei, de toamnă, de Crăciun, etc. -, târguri la care vin aceiași târgoveți, cu aceeași gamă de produse, care se întâlnesc cu aceeași blazare din partea acelorași cumpărători, care, de-acum, știu ce li se oferă. După entuziasmul palid manifestat, pare, mai degrabă, o activitate care trebuie desfășurată, care musai trebuie bifată.
Ei bine, din acest an, Primăria Roman nu mai organizează niciun târg. Organizator este fie firma Viobeti din București, fie, mai nou, Clubul Sportiv Municipal Roman. Această ”instituție publică în subordinea Consiliului Local al Municipiului Roman” a mai organizat, tot în 2017, și Târgul de Paști, în niște condiții care au creat ”suspiciuni rezonabile”.
Și, probabil, fiindcă unora li se pare mult până la Crăciun, acum, la mijlocul lui octombrie, s-a organizat Târgul ”Magia Toamnei”. Dincolo de inspirația celor care dau denumiri târgurilor din Roman, care pare că nu cunoaște limite, această ”magie” autumnală a fost organizată tot de CSM Roman.
Un club sportiv, care are legătură cu un târg așa cum are legătură administratorul asociației de proprietari cu Dalai Lama.
* Primăria colaborează cu… una din direcțiile ei
Între primărie și CSM s-a încheiat un ”Acord de colaborare”. Cum s-ar zice, șeful – Primăria – nu mai dă dispoziții subordonatului – CSM -, ci colaborează cu el.
Acordul în sine este aproape o capodoperă, din care reiese că un colaborator are tot felul de obligații – materiale toate, cu costuri, se înțelege -, iar celălalt are doar obligații de supraveghere și monitorizare – fiindcă de încasat taxele nu se scrie niciun cuvânt în acord. Expresia ”boii ară și caii mănâncă” este deja clasică.
Așadar, Primăria a fost obligată:
- să pună la dispoziția CSM Roman, în mod gratuit, spațiul necesar;
-
să asigure gratuit utilajele, resursa umană și logistica necesară pentru ridicarea, transportul celor 15 căsuțe din lemn de la locul de depozitare și amplasarea în Piața Roman-Vodă în data de 11.10.2017, precum și ridicarea, transportul și amplasarea la locul de depozitare în data de 16.10.2017;
-
să asigure gratuit alimentarea cu apă și energia electrică;
-
să asigure în mod gratuit paza;
-
să asigure în mod gratuit 6 toalete ecologice, precum și igienizarea acestora, în fiecare zi, sau acces la toaleta din spatele clădirii Primăriei Municipiului Roman;
-
să asigure, în mod gratuit, 3 europubele, de 240 L;
-
să asigure gratuit salubrizarea locului în fiecare zi.
Ce obligații a avut CSM:
- să asigure derularea Târgului;
-
să asigure echipamentul (constând în căsuțele și pavilioanele Primăriei, pe care Primăria le transportă, le montează, le demontează și le duce înapoi);
-
să se implice direct, prin mijloacele mass-media, în realizarea reclamei necesare Târgului ”Magia Toamnei”, cât și în privința tipăririi de afișe, flyere privind promovarea bazelor sportive CSM Roman;
-
să asigure un banner publicitar privind promovarea evenimentului;
-
să supravegheze buna organizare a târgului.
Trăgând o linie și făcând socoteala, Primăria a cheltuit, probabil, câteva zeci de mii de lei, în timp ce organizatorul, CSM Roman, nu a făcut decât să încaseze câteva zeci de mii de lei, fără să cheltuiască nimic.
* Drumul spre finanțare a fost pavat cu intenții bune
În acest punct al discuției, se cuvine amintit cum a apărut Clubul Sportiv Municipal Roman, acest ”copil de suflet al marii familii romașcane”.
În 2015, ultima hotărâre a Consliliului local Roman a fost HCL 219. Pe 18 decembrie 2015, deci chiar ultima decizie a consilierilor. Deși nu se poate suspecta că domnii consilieri ar fi putut avea mai pregnantă perspectiva unor pahare și gustări, ca la fiecare ședință de sfârșit de an, n-a stat nimeni să (se) întrebe ce-i cu nou-înființata structură.
HCL 219 din 18.12.2015 privește ”înființarea Clubului Sportiv Municipal Roman, instituție publică în subordinea Consiliului Local al Municipiului Roman” și zice:
«Art.1. Se aprobă înființarea, prin reorganizarea Direcției Sport, Turism, Agrement din cadrul aparatului de Specialitate al Primarului Municipiului Roman, a Clubului Sportiv de drept public ”Club Sportiv Municipal” Roman (C.S.M. Roman), instituție publică aflată în subordinea Consiliului Local al municipiului Roman, organizată ca și direcție, sub coordonarea executivă a Viceprimarului Municipiului Roman și a Administratorului Public al Municipiului Roman».
Multe pagini mai încolo, în hotărâre se precizează și ce poate face noua structură:
«Art. 16. (3) Pentru realizarea scopului și a obiectivelor stabilite în Consiliul de Administrație, Club Sportiv Municipal Roman va putea: (…)
b) organiza evenimente sportive singur și/ sau în colaborare/ asociere, etc. cu persoane juridice, fizice, române sau străine, doar în conformitate cu prevederile legale».
Prin urmare, o direcție a Primăriei și-a schimbat denumirea, dar a rămas direcție subordonată primăriei. Clubul-direcție urma să organizeze evenimente sportive, fiindcă e o direcție-club de sport, nu de lectură. Peste câtva timp, Primăria avea să colaboreze cu subordonata ei.
* De la sport la cultură, artă și meșteșuguri e un singur pas, mic-mic
Cu aceeași indiferență dintotdeauna, pe 30 martie 2017, Consiliul Local a adoptat HCL 75, ”privind completarea anexei nr. 1 la HCL nr. 219 din 19.12.2015 privind înființarea Clubului Sportiv Municipal Roman, instituție publică în subordinea Consiliului Local al Municipiului Roman”.
HCL 75/2017 spune că:
«Art. 1. Se aprobă completarea anexei 1 din HCL nr. 219/2015 privind înființarea Clubului Sportiv Municipal Roman, instituție publică în subordinea Consiliului Local al Municipiului Roman, după cum urmează:
– După art. 6, alin. (1) se introduce un nou alineat, (11) care va avea următorul conținut:
(11) Clubul Sportiv Municipal Roman va organiza activități de natură socio-cultural artistice și de promovare a propriei imagini».
Păi, parcă avea dreptul să organizeze evenimente sportive, cum îi este și numele, nu-i așa? De unde până unde ”activități de natură socio-cultural artistice”?! Fiindcă ”socio-cultural” înseamnă ”referitor la particularitățile culturale (tradiții, moravuri, mentalitate etc.) ale unui grup social”. La care grup social urma să se refere CSM? Și, colac peste pupăză, acțiunile respective urmau a fi și artistice… Ce acțiuni referitoare la tradiții, moravuri, mentalități ar putea să organizeze un club sportiv? Ce fel de artă poate produce un club sportiv? Iată doar unele din întrebările pe care consilierii și le-ar fi putut pune înainte de a aproba o ciudățenie de hotărâre.
Prin hotărârea imediat următoare, HCL 76, tot din 30.03.2017, CSM a căpătat și dreptul de organiza un târg. Sau mai multe:
«Hotărâre nr. 76 din 30.03.2017 privind aprobarea organizării Festivalului Tradițional al Meșteșugarilor – Târgul de Paște
Art. 1. Se aprobă organizarea Festivalului Tradițional al Meșteșugarilor – Târgul De Paște, din perioada 07-14 aprilie 2017, în Piața Roman-Vodă, în colaborare cu C.S.M. Roman».
De ce a decis Primăria să facă această combinație tocmai cu CSM? În condițiile în care Primăria face totul și plătește totul, orice direcție internă ar putea organiza evenimente: și Direcția Piețe, Bazar, Obor – mai ales că are experiență în activități comerciale, și Direcția Poliție locală – fiindcă agenții fac, oricum, pază la târguri și poartă chitanțiere la ei, și Direcția Lucrări edilitare…
Cu ce a binemeritat CSM mai mult decât alte direcții? Că, în afară de echipa de handbal feminin, celelalte sporturi sunt prea puțin vizibile. Despre performanță nu-și are rostul o discuție…
Mai mult, pe lângă aportul indiscutabil de imagine, CSM, înființat pompieristic de fostul primar Laurențiu Leoreanu, a adus și prejudicii Primăriei, iar aici e suficient să amintim numai procesul cu fostul antrenor Florentin Pera, câștigat de acesta și în urma căruia Primăria Roman va plăti 140.000 de lei.
Așa deci, de ce organizează CSM Roman târguri?
Probabil ca să obțină și în acest fel un pospai de finanțare directă, nu din bugetul local. Pentru că, de la bugetul local, printr-o rectificare de buget, tocmai ce i-au fost aprobați 160.000 de lei (1,6 miliarde vechi). Cât a solicitat CSM Roman de fapt, este o altă poveste, care poate fi descoperită din expunerea de motive (nr. 17254/05.10.2017) care a stat la baza proiectului de rectificare:
«Având în vedere (…) solicitarea nr. 3649/05.10.2017, înregistrată sub nr. 17253/05.10.2017, primită din partea Clubului Sportiv Municipal Roman, de rectificare a bugetului pe anul 2017 cu suma de 1.826 mii lei (…)». Adică 18,26 miliarde vechi!
Solicitarea celor de la CSM a fost explicată de primarul Lucian Micu ca fiind ”cererea lor de bugetare”, adică asta ar fi suma de care clubul are nevoie la ora actuală. Are nevoie? Poate, dar, probabil argumentat, primarul a considerat că de 11 ori mai puțin este de ajuns.
* Poveste cu final fericit?
În primăvară, după ce a organizat primul său târg, CSM Roman nu a comunicat public rezultatele. Acum, după multe insistențe, a oferit niște date.
Iată un fragment din informarea purtătorului de cuvânt al clubului:
«Nr. total de participanți: 25, din care:
– 5 cu preparate carne, brânză, palincă;
– 3 cu dulciuri, popcorn, porumb, sucuri, vată de zahăr;
– 1 cu bulbi de flori;
– 1 cu piele și blană;
– 2 cu căciuli;
– 3 cu ceramică;
– 6 cu textile și mică marochinărie;
– 2 terase;
– 2 firme cu expoziție auto.
Județele de proveniență: Bacău, Bistrița, Brașov, Covasna, Harghita, Iași, Ilfov, Neamț, Prahova, Sibiu, Teleorman și, de asemenea, au fost participanți și din municipiul București.
Total încasări: 22.500 lei».
Sigur, ar fi fost interesant de aflat și cât a cheltuit Primăria cu magia toamnei, dar nu se poate, că tot ce s-a consumat și a plătit Primăria – apă, curent electric, pază, salubrizare, etc. – nu s-a contorizat separat. Cu titlu de opinie (sau, poate, recomandare), ni s-a sugerat ca, atunci când vor apărea facturile, să le comparăm cu niște facturi anterioare și, făcând diferența, să aflăm cât a cheltuit Primăria.
Dan AILINCĂI