A trebuit să vină pandemia de COVID că să ne dăm seama că (și) în învățământ că împăratul este gol. Că nu exista un plan B care să se aplice în cazuri extreme, de aceea toți oficialii, de la ministru până la cel mai umil funcționar de inspectorat, au dat-o din bâlbe-n bâlbe. Acum, după vacanța pe care toată lumea o credea folosită de către cei de la minister pentru soluții concrete, care să rezolve măcar o parte dintre probleme generate în învățământ de boala care bântuie în comunitate, ministerului screme un ordin ”care reglementează învățământul online”. Îl reglementează în stil românesc, pentru că nu spune nimic despre elevii care nu pot beneficia de așa ceva, despre profesorii care nu au posibilitatea de preda în acest fel, care nu știu să predea, despre modul în care se poate face testarea, etc.
Generalul de la Neamț, prof. Mihai Obreja, nu poate, pe plan local, decât să transmită ce a primit:
„Ordinul 4135 dat pe 21 aprilie reglementează învățarea online. A oferit o instrucțiune ce va fi valabilă nu doar acum, ci oricând învățământul va fi suspendat din diferite cauze. Acum este din cauza pandemiei și vizează nu doar situația actuală, ci viitorul. Ministerul Educației a stabilit un plan de măsuri, niște obligații pe care le are ministerul – ce pune la dispoziție către inspectorate și școli, apoi secțiunea care vizează inspectoratele școlare – care au obligații de monitorizare, coordonare, deci noi trebuie să elaborăm un plan județean de intervenție educațională pe perioada suspendării cursurilor. Am elaborat un plan cu obiective generale, punctuale, cu măsurile din instrucțiuni, pe care îl vom da directorilor de școli”.
Planul probabil arată excepțional pe hârtie. Cică există și o situație a zonelor fără internet, a copiilor și a profesorilor care nu au laptop sau calculator, care situație a fost transmisă la Ministerul Educației și Cercetării. Dacă ea este la fel de precisă ca situația prezenței la cursuri a elevilor în vremuri normale, ne putem da seama cam cum arată. Ce aflăm este că totul se va rezolva în videoconferințe, ca și până acum: „O să avem o discuție cu directorii de școli, unde se poate, așa a spus și doamna ministru ieri, în videoconferință, să le asigure școala echipamente, unde este internet. Unde nu este internet, nu există echipamente, nu au acces, există o soluție care a fost folosită și până la vacanță: telefonul, pe whatsapp, care face parte din resursele de învățare online”, ne spune tot inspectorul general. Care se dovedește un optimist și un om încrezător în dotarea electronică a fiecărui elev, chiar și cei din categorii defavorizate: ”Fiecare familie, să știți, am văzut și în satele mai sărace din județ, din zona Romanului, și în comunitățile rromilor, există telefon și internet, minimal.”
Soluții? Deocamdată la nivel de intenție, plus speranța că, în timp, se vor face investiții: ”Unde sunt zone fără semnal, se vor face propuneri, avem de exemplu o propunere, să vedem cât este de viabilă: profesorii, cel puțin la disciplinele de examen, să realizeze niște fișe de lucru și să le distribuie, să ajungă la copii acasă, printr-o modalitate optimă, care să nu pună în pericol sănătatea nici a profesorilor. Acum, nu sunt mijloace, dar, între timp, se fac investiții, din câte am înțeles, pentru a exista semnal la telefon în toate zonele”, precizează șeful IȘJ Neamț. ”
Partea cea mai interesantă vine la urmă. Brusc, toată lumea a descoperit autonomia școlilor, directorii vor deveni atotputernici de-acum înainte, ei fiind înaintați brusc la gradul de înalți specialiști în învățământ online. Iar dacă nu se pricep, dacă nu au resurse sau dacă nu au în zonă semnal la telefon, oricum trebuie să se descurce, sub stricta supraveghere a unui inspector. La fel de priceput în învățământ online.
În ce privește monitorizarea învățământului online, soluțiile urmează să se stabilească rapid, deoarece s-a găsit soluția rapidă și la îndemână, cadrele didactice vor avea atribuții specifice în fișa postului: ”În zilele care urmează voi fi față în față, în sistem de videoconferință cu toți directorii, întâi cu cei din urban, pe colegii și școli gimnaziale, apoi cu cei din rural și împreună o să stabilim o serie de lucruri. Dar, ei au autonomie, fiecare știe la școala lui care sunt problemele și trebuie să identifice soluții. Ordinul se aplică, deja. Se modifică și fișa postului și așa rămâne și pe viitor, profesorii sunt obligați să desfășoare și activități online”, adaugă inspectorul școlar general Mihai Obreja.
În felul acesta totul este rezolvat. Avem învățământ online de calitate, doar există un ordin al Ministerului, avem inspectori care supraveghează și directori care implementează. Evident, mai există pe undeva profesorii și elevii, dar esența rămâne în genialitatea ordinului scris, transmis și care, culmea, se și aplică.
Valentin Bălănescu
10 comentarii
sa razi si sa plangi. pe rand. apoi o iei de la capat.
Până acum copiii din clasele primare , cel puțin , li se interzisese telefonul sau tableta la școală . Acum e util ?
Totuși în alte tari se practica în aceasta perioada învățământul on line. Este bine sa se recapituleze din materie, măcar la romana și marematica. Consider ca este buna și varianta cu fise de lucru.
Aiurea !
Frectie la PICIORUL DE LEMN !
Oricine poate folosi WhatsApp
Exista însă și foarte mulți elevi care nu vor sa între pe WhatsApp sau pe platforma, pentru ca nu au chef de cursuri.
Să nu subestimăm resursele elevilor și profesorilor.
Un chestionar Google, recent trimis prin e-mail unui mare număr de profesori și elevi, care avea întrebarea unică „aveți acces la Internet și email, Da/Nu” a primit răspunsul „Da” de la peste 100% dintre respondenți și „Nu” de la mai puțin de 0% dintre aceștia!
Toate se datoreaza subfinantarii grade a sistemului. In le ca se menționează 6% din PIB. Nimeni, chiar nimeni nu a acordat acest procent. Dacă se dădea astăzi aveam cu cel putin 50% mai putine cazuri de “Nu au posibilitates”. Nimeni nu a iesit in strada pt nerespectarea legii. Ca urmare liniste mai boilor!
Atunci daca totul este la mana directorilor de scoli la ce ne mai trebuie atatea directii si functionari in minister. In alte tari s-a realizat liste cu copiii fara tablete si au fost cumparate la nivel regional/judetean si s-a lucrat ca macar primaria si scoala sa detina internet. Dar ka noi sunt comune cu 15 -25 de sate, multe in zone montane si acolo scoala on line va fi zero, daca primaria nu va ajuta, directorul nu are cu ce.
Adică profii de matematica și de lb romana sunt vinovați ca nu predau alte materii.
În plus sa facă și pe poștașii.
👍