Conflictul dintre primărița de Grințieș, Ana Buștihan, și viceprimarul Alin Iosif Crețu a ajuns la un alt nivel. După țipetele de miercuri, săptămâna trecută, când vicele a refuzat să iasă din biroul primăriței și a susținut că a fost lovit cu pumnul de către aceasta, viceprimarul a revenit la serviciu marți, 9 februarie. S-a așezat la birou și a redactat un referat, prin care a cerut un birou și un fișet personal, la care să nu mai aibă acces altcineva. Iar dorința îi va fi îndeplinită, după cum ne-a declarat primărița.
„Comunicăm doar în scris, mi-a solicitat condiți de lucru. Avem un birou la mansardă și o să-l primească, să nu intre nimeni în biroul dumnealui să-l deranjeze”, a declarat primărița de Grințieș.
Teoretic, decizia ar trebui să mulțumească pe toată lumea, inclusiv pe funcționarele din primărie, care s-au declarat bulversate și confuze.
”Ostil – așa l-am perceput din primul moment în care a venit”, ne-a mărturisit o angajată a Primăriei Grințieș. ”Noi am vrut să fim un colectiv, am colaborat ca o echipă tot timpul, ne-am ajutat unii pe alții, acum să se iște o astfel de problemă, nu e un lucru frumos. Dumnealui a primit un birou unde este starea civilă și asistența socială și, timp de 3 zile, cât a fost la serviciu la început, au stat în stres colegii mei pentru că nu știau cum să se comporte cu el. Nimeni nu înțelege ce este în mintea lui, dar am ajuns să ne temem. Dacă alunecă și cade și spune că l-am împins? Se poate întâmpla. Atunci când a fost conflictul cu doamna primar, ne-am uitat la poziția biroului, la locul în care era coșul de gunoi, nu avea cum să-l lovească în partea dreaptă decât dacă ar fi dat ea cu stânga. Iar doamna nu-i boxeur. Am început să ne gândim că poate urmărește s-o afecteze pe doamna primar, să-i facă dosar penal și să-i compromită imaginea. Sau poate nu mai vrea să fie viceprimar și caută un motiv. E clar că nu vrea nici să colaboreze, nu vrea nici să muncească. În prima zi i s-a spus să citească o lege ceva, ca să aibă habar ce prevede și a replicat că nu el trebuie să citească legile, trebuie să vină cineva de la compartimentul juridic să i le povestească. Toți viceprimarii pe care i-am avut până acum au muncit, au mers pe teren, au supravegheat oamenii care lucrează pentru a primi ajutor social și au raportat primarului unde se duc și ce fac. El dispare și nu spune nimic, se duce prin comună de capul lui”.
”Eu am fost de bună credință, iar el a jucat murdar”
Oamenii din Grințieș nu prea au cuvinte de laudă la adresa viceprimarului și-l descriu ca fiind dificil și de calitate îndoielnică. A lucrat o vreme la Primăria Bicaz, consilier juridic, iar după aceea și-a deschis un magazin de materiale de construcții în sat, într-o clădire a cooperației pe care a închiriat-o. Și, între timp, a obținut fonduri europene pentru construirea unei pensiuni la Bofu, în comuna Ceahlău, dar a pierdut banii și este în litigiu cu constructorul. Constructor care susține că, de la început, Alin Iosif Crețu a plănuit să-l înșele.
Dumitru Munteanu, reprezentantul firmei Munteanu Construct SRL Bicaz, ne-a declarat: ”După ce s-a văzut cu lucrarea la jumătate, după ce-am băgat acolo 60.000 de euro din banii mei numai materiale, plus manoperă, a susținut că nu este bine făcută construcția. Am făcut expertiză, n-a făcut niciun decont și tot el s-a gândit să ne dea în judecată și ne judecăm cu el acum. Când a fost vorba de decontare, prima etapă de decontare, mi-a spus că lucrările nu sunt conforme. Și nedând confirmare pentru începerea lucrărilor a pierdut fondurile. Așa face dânsul permanent. Eu am fost de bună credință, iar el a jucat murdar. Experții au confirmat că lucrările sunt executate exact conform proiectului. Am adus experți de la Iași cu aparatură, cu ultrasunete, exact cum cere legea. Iar soția lui, că pe numele ei se face pensiunea, este exact de aceeași calitate ca și el. Mi-au spus foarte multe persoane să am mare grijă cu ei, dar eu care construiesc blocuri la Iași de 400-500 de apartamente pe un tronson și n-am avut niciodată probleme cu vreun beneficiar, am zis că doar n-o să iau țeapă cu o pensiune pe fonduri europene. Uite că am luat. Dar am să recuperez banii, că doar există hârtii doveditoare, sunt mail-uri, sunt probe că nu ne-au dar începerea lucrărilor. Însă rețineți, așa ceva n-am pățit cu nimeni de când sunt eu constructor”.
”Respect dreptul și libertatea de exprimare al fiecărui cetățean în parte, astfel cum este garantat de Constituție, fără a prejudicia demnitatea, onoarea ori viața particulară a persoanei”
Viceprimaruil Alin Iosif Crețu nu a răspuns nici apelurilor, nici mesajelor pe care i le-am trimis în încercarea de a-i lua un punct de vedere vizavi de suspiciunile de premeditare care se rostogolesc prin sat și prin instituție, apropo de incidentul cu primărița. Am observat, în schimb, că așa cum comunică, în scris, la serviciu, comunică și cu restul lumii. Pe Facebook, unde a inițiat o petiție publică online pentru transparență în administrație, dar s-a referit și la opiniile colegelor sale, apărute pe site-ul „Mesagerul de Neamț”.
”Respect dreptul și libertatea de exprimare al fiecărui cetățean în parte, astfel cum este garantat de Constituție, fără a prejudicia demnitatea, onoarea ori viața particulară a persoanei. În acest sens, am rugămintea ca administratorii paginilor/conturilor din rețelele sociale să nu încurajeze postarea mesajelor care aduc atingere drepturilor garantate de Constituția României. (..) Sunt surprins de declarațiile făcute de o parte din noii mei colegi, care susțin că de la momentul prezenței mele acolo, starea de tensiune creată îi împiedică în exercitarea atribuțiilor de serviciu, fapt contrazis, după părerea mea, de declarația publică a colegei de la compartimentul de Asistență Socială, care susține că la momentul evenimentului era atât de prinsă în îndeplinirea actului administrativ încât nu a acordat atenție dialogului purtat de mine cu doamna primar, dialog ce a avut loc la maxim 2 m de dânsa…
DA, trebuie să admit că am acceptat nominalizarea pentru funcția pe care o ocup cu scopul principal de a mă ocupa de atribuțiile ce îmi revin, fără a neglija însă relațiile de muncă cu ceilalți colegi cu care am interacționat pozitiv, zic eu, în procesul de preluare a atribuțiilor delegate de dna Primar. O echipă se formează în timp, prin urmare mi se par premature evaluările făcute cu privire la modul meu de lucru. (…) Discuțiile contradictorii pe care le-am avut cu doamna Primar de la momentul începerii mandatului meu de consilier local, atât în ședințele de Consiliu local, cât și în cele de Comisii de specialitate, au avut ca punct de plecare solicitările mele repetate de TRANSPARENTIZARE a actului administrativ și de gestionare a banului public. Până în prezent, aceste solicitări au rămas fără răspuns…”.
Viceprimarul mai susține că i s-au cerut 8.000 de lei în schimbul unor informații despre proiectele derulate de Primăria Grințieș. Primărița spune, însă, că toate informațiile pe care le-a solicitat i-au fost puse la dispoziție, dar nu în format copie xerox așa cum a vrut.
”Pentru 10.000 de pagini cât a solicitat, i s-a calculat un cost estimat de 8.000 de lei, este adevărat, dar cineva ar trebui să stea în arhivă și să-i xeroxeze dumnealui toate proiectele din ultimii 10 ani”, a declarat Ana Buștihan.
Și ca răspuns la inițierea petiției online, Primăria Grințieș a postat pe propria pagină de Facebook câteva precizări: ”După analizarea problemelor din mediul online cu privire la activitatea primăriei comunei Grinţieş, referitoare la transparenţă şi relaţia cu cetăţeanul în mediul online, vă comunicăm că se vor lua măsuri pentru implementarea unor politici privind afişarea pe site-ul primăriei şi pentru actualizarea tuturor informaţiilor care lipsesc, urmând a fi desemnată o persoană responsabilă pentru relaţia cu mediul online.
Totodată, vă aducem la cunoştinţă unele aspecte:
- Declaraţii de avere şi interese sunt cele din anul 2019 (depuse în mai 2020), motivat de faptul că legea 176/2010 stabileşte că aceste declaraţii se depun anual cel mai târziu la data de 15 iunie pentru anul fiscal anterior, deci termenul de depunere pentru 2020 este 15.06.2021.
- Cele ale consilierilor locali sunt în lucru la această dată, pentru scanare şi afişare, după ce au fost înaintare la Agenţia Naţională de Integritate în luna ianuarie 2021, fiind depuse de către consilieri în decembrie 2020.
- În ceea ce priveşte taxa pentru eliberarea de documente din arhiva primăriei, vă informăm că există o taxă de cercetare a arhivei, cum se poate observa în hotărârea privind taxele şi impozitele locale de pe site-ul primăriei, precum şi taxă de multiplicare documente în care se include hârtia şi tonerul consumat. Însumate, documentele solicitate ajung la peste 10.000 pagini, suma solicitată fiind una estimată, mult mai mică decât costul final”.
Așadar, colaborarea din Primăria Grințieș se anunță cel puțin interesantă. Un viceprimar, care va avea birou la mansardă, vine cu laptop-ul de acasă și scrie pe Facebook, și un primar care are biroul la parter și răspunde pe Facebook. Ferească Dumnezeu să cadă internetul că se duce naibii comunicarea!
Cristina MIRCEA
*Material apărut în paginile ziarului Mesagerul de Neamț, nr. 477, săptămâna 11-17 februarie.