Școala Gimnazială nr. 3 Piatra-Neamț continuă tradiția proiectelor europene și în acest an școlar și este parteneră în două proiecte Erasmus+ care durează până în data de 31 august 2022. Ambele proiecte sunt coordonate de școli din Polonia și anume: Proiectul KA229-05144BDF „Clever consumption starts early on”, coordonat de Școala Podstawowa im. Kard. Karola Wojtyly – Chynowej și proiectul KA229-709F621F „Let’s grow small happiness together”, coordonat de Școala Podstawowa nr 14 Fundacji “Elementarz”- Zawierciu. Deoarece limba de comunicare în cadrul acestor proiecte este limba engleză, aceste programe sunt coordonate în școală de doamnele profesoare Oana Gavriliu și Brîndușa Albert, care predau această disciplină.
Proiectul „Clever consumption starts early on” se adresează elevilor de la nivelul primar, din grupa de vârstă 6-8 ani și are ca participanți școli din Polonia, Lituania, Italia, Turcia, alături de elevii Școlii Gimnaziale nr. 3 Piatra-Neamț.
„Obiectivul principal al acestui proiect este împărtășirea experiențelor în ceea ce privește proiectele ecologice. Activitățile cuprinse în proiect au menirea de a îmbunătăți și conștientiza nivelul de implicare al elevilor și părinților acestora în acest tip de proiecte, pentru a-i face să înțeleagă importanța responsabilității sociale și ecologice și stabilirea unor atitudini sănătoase față de mediu”, a declarat profesoara Anișoara Oniciuc, directoarea Școlii Gimnaziale nr. 3 și manager de proiect.
Cele cinci școli partenere provin din diferite zone și poartă propriile lor mărci culturale și mentalități în raport cu responsabilitatea civică și ecologică. „Cu toate acestea, fiecare dintre noi are bune practici de promovat și astfel ne putem uni eforturile pentru a crea un cadru comun de bune practici ce va fi aplicat de fiecare în zona unde trăiește”, a mai adăugat directoarea Anișoara Oniciuc.
Acest proiect urmărește creșterea gradului de conștientizare cu privire la resursele energetice și consumul inteligent al acestor resurse, conștientizarea importanței apei pentru ființele umane și modul în care o putem consuma cu înțelepciune, crearea unei culturi pentru îngrijirea mediului și încurajarea reciclărilor și nu în ultimul rând încurajarea unor comportamente responsabile privind efectele consumului iresponsabil de alimente asupra sănătății. Un rol important al acestui proiect îl are schimbul intercultural de idei, de tradiții și obiceiuri.
Activitățile din cadrul acestui proiect au demarat cu organizarea unei întâlniri online între reprezentanții celor cinci școli, în timpul căreia s-au distribuit sarcinile. Școala Gimnazială nr. 3 Piatra-Neamț a creat pagina web a proiectului, unde fiecare dintre parteneri postează informații despre activitățile pe care le desfășoară, distribuite de coordonator. Fiecare dintre parteneri a creat în școala lui un colț Erasmus prin care sunt transmise informații despre școlile participante și despre proiect.
O altă activitate de succes a fost organizată și desfășurată pe 22 Martie, de Ziua Mondială a Apei. S-au implicat mai mulţi copii și cadre didactice în realizarea unei expoziții de desene, vizualizarea de filmulețe documentare cu mesaje pozitive de încurajare a consumului rațional al apei, realizarea de experimente pentru purificarea apei, realizarea unor prezentări Power Point referitoare la consumul moderat al apei și eliminarea risipei și conceperea unui test online pentru verificarea cunoștințelor generale despre apă și importanța ei.
„Rezultatele acestui proiect vor consta în videoclipuri create de elevi, desene, obiecte realizate din materiale reciclabile, platforme de diseminare, materiale de campanie pentru protejarea mediului, interviuri și chestionare”, a precizat directoarea Anișoara Oniciuc.
Cel de-al doilea proiect, „Let’s grow small happiness together” se adresează elevilor de la nivelul gimnazial, grupa de vârstă 13-16 ani și reunește școli din Polonia, Italia,Turcia, Lituania, alături de Școala Gimnazială nr. 3 Piatra-Neamț.
Acest proiect și-a propus crearea de modele practice de lucru cu elevii care să abordeze învățarea auto-dirijată și dezvoltarea abilităților de bază, a creativității, a inteligenței emoționale și a abilităților de rezolvare a problemelor. În acest sens, activitățile proiectului pun accentul pe capacitatea de reacție socială, conștientizarea culturală, sentimentul de inițiativă și antreprenoriat în rândul elevilor, activarea inteligenței emoționale și a abilităților sociale ale elevilor, încurajarea învățării și comunicării de la egal la egal.
„Rezultatele tangibile ale proiectului nostru vor fi pagina web și logo-ul proiectului, materiale audio-vizuale: Școala și orașul meu, Cât de distractiv este în școala ta?, expoziție comună: Școala mea este distractivă, puzzle-uri distractive, benzi desenate Viața de elev, jurnale de proiect și albume de fotografii electronice, reviste școalare electronice, un ghid foto-călătorie, piese de teatru, semne de carte și un set cu activități sportive în aer liber și în interior. Activitățile comune vor reuni elevii noștri încurajându-i să facă sport, să se joace în aer liber și în interior, să cânte împreună, să exploreze natura pentru a face fotografii, să fie actori ai propriilor scenarii de joc. Acest lucru va favoriza incluziunea socială, contribuind la dezvoltarea abilităților de comunicare, de coeziune și deschidere. Deocamdată, au avut loc doar activități ce pot fi desfășurate în această perioadă de pandemie și anume întâlniri online de organizare și propunere a logo-ului proiectului, urmând a se organiza colțul Erasmus în fiecare școală și celelalte activități din proiect”, a declarat directoarea Anişoara Oniciuc.
Ambele proiecte prevăd mobilități cu elevi și cadre didactice care vor fi reprogramate pentru atunci când pericolul pandemiei va lua sfârșit. Vizitele vor da ocazia contactului real, cunoașterii tuturor celor implicați, schimbului de obiceiuri și tradiții, a informațiilor despre organizarea sistemelor de învățământ din țările partenere.
Directoarea Anișoara Oniciuc își dorește ca impactul celor două proiecte să atingă și comunitatea: „Activitățile din cadrul celor două proiecte vor contribui la dezvoltarea competențelor lingvistice, digitale și culturale ale elevilor, la consolidarea dimensiunii europene în educație și la promovarea inovației în mediul școlar. Totodată, vor ajuta în mod eficient la formarea de noi prietenii, la consolidarea unui bagaj de cunoștințe generale, dezvoltându-le elevilor abilități de viață. Sperăm că aceste proiecte vor avea un impact pozitiv asupra întregii comunități școlare elevi – părinți – cadre didactice, dar și asupra comunității locale în care trăim și ne dezvoltăm”.
Proiectele sunt finanțate de Agenția Națională pentru Programe Comunitare în Domeniul Educației și Formării Profesionale din România. (Red.)