Să te plimbi pe străzile din municipiul Piatra-Neamț este o aventură într-o junglă urbană, unde fiecare face ce vrea. Trotuarele, uitate în negura timpului, sunt un adevărat roller coaster pentru cetățenii orașului, mai ales pentru mămicile care își scot la plimbare copiii în cărucioare. Într-un oraș care se vrea „smart”, autoritățile publice locale nu aplică nicio măsură coercitivă pentru cei care execută tot felul de lucrări, pe spațiul public și nu readuc terenul în starea inițială. Temei legal există, chiar o hotărâre de consiliu local, de prin 2008, în speță HCL nr. 218/ 2008, care crează atât drepturi, cât și obligații pentru operatorii care desfășoară lucrări de reparație pe spațiile publice ale municipiului: „dacă terenul pe care s-au efectuat săpături nu a fost adus la starea inițială, se va aplica o amendă cuprinsă între 2.000 și 7.500 de lei”.
În zonele pietonale, unde s-au schimbat gurile de canal și care doar par a fi finalizate, muncitorii au lăsat în urma lor denivelări, pavele lipsă, pe alocuri sunt găuri în care încape, cu lejeritate, piciorul unui copil sau bastonul unui bătrân. De praf și de pietriș, nici nu mai este nevoie să menționăm.
Însă nu pentru toate denivelările sunt de vină agenții economici care nu sunt verificați și trași la răspundere de Primărie, uneori, vina aparține șoferului care suferă de comoditate și parchează mașina pe trotuar.
Trotuarul este acea porțiune special amenajată de-a lungul unei străzi, mai ridicată decât partea carosabilă, rezervată circulației pietonilor și suportă doar o anumită greutate. Chiar în noul regulament de gospodărire al orașului, oprirea sau staționarea mașinilor în locurile nepermise, inclusiv trotuare, este prevăzută cu „amendă de la 300 RON la 500 RON pentru persoane fizice şi de la 1000 RON la 1500 RON pentru persoane juridice”.
Str. Grigore Ureche – trotuarul nostru ce-ați făcut cu el?
Pe strada Grigore Ureche, din cartierul Dărmănești, cea mai circulabilă porțiune de drum, atât de pietoni cât și pentru mașini, este șoseaua. Fiind o stradă cu sens unic, o bandă de mers este destinată parcărilor de reședință. Trotuarul, asfaltat cândva, este fărâmițat de roțile mașinilor, iar pe alocuri se mai văd rămășițile a ceea ce au fost cândva borduri. De menționat că pe un colț al străzii sunt câteva borduri noi care par a fi montate doar pentru a împiedica pietrișul să împrăștie pe parte carosabilă, la o ploaie mai abundentă.
Primarul Andrei Carabelea a spus la finalul ședinței de Consiliu Local, din 21 octombrie, că trotuarele se află într-un amplu program de reabilitare: „în ceea ce privește trotuarele, este o întrebare pe care ar trebui să o tot auzim an de an, de cel puțin 10 ani încoace. Am început încă de la începutul lunii iulie un program de reabilitare a trotuarelor. Însă este un program care se mișcă, este drept, destul de lent pentru că acestea ne sunt resursele astăzi și pentru că, pe de altă parte nu putem să ne suprapunem cu investiții care vor fi urmate de modernizarea coridoarelor de mobilitate, dar vom avea un calendar. Cert este că pe partea de reabilitare trotuare se va lucra, chiar și pe timpul sezonului rece. Atâta timp cât nu este zăpadă și gheață, nu contează temperatura, în principiu se pot face astfel de lucrări de nivelări ale trotuarelor.”
Pe strada Mărășești, în cartierul Gara Veche, trotuare nici nu există
Pozele reflectă realitatea trotuarelor din Piatra-Neamț: degradate din cauza timpului, a lucrărilor făcute de constructori cărora le pasă doar de banii pe care trebuie să îi încaseze la final, nu de calitate, de cetățeni care nu înțeleg că trotuarul nu este spațiu destinat parcării și de multele conduceri ale executivului pietrean care au demonstrat că nu știu cum se face administrație publică.
Inna Teodorescu
Un comentariu
“Pozele reflectă realitatea trotuarelor din Piatra-Neamț”?!?!
Este o concluzie tendentioasa. Pozele reflecta doar vreo 1% din trotuarele orasului, cele pe care administratia Stefan nu a apucat sa le modernizeze cu pavele in mandatul 2005-2008.
Cei din administratia Stefan au gresit ca nu au fotografiat cum aratau trotuarele inainte de modernizare, pe vremea lui Ion Rotaru.
Aceste poze dau o oarecare imagine asupra acelor trotuare.