Materialul publicat de mesagerulneamt.ro în data de 2 ianuarie 2022, „Podul de piatră s-a înălțat, unde este nisipul care l-a săltat!” a generat un interes enorm din partea cititorilor și sute de comentarii. Evident, am cerut lămuriri și Inspectoratului de Stat în Construcții, o instituție civilă în exprimări, dar militarizată când vine vorba despre colaborarea cu presa, pe plan local neexistând posibilitatea unor răspunsuri rapide și la obiect. Așa că am avut onoarea să ne răspundă, extrem de rapid, chiar inspectorul general Paul Racoviță, un răspuns pe care-l puteți citi în întregime în documentul de mai jos.
Un rezumat pentru cei grăbiți
Pentru cei care nu au răbdare să citească întregul document, un scurt rezumat.
- În 2005 a avut loc un accident tehnic produs ca urmare a ”pierderii stabilității pilei P1, prin deplasarea și rotirea acesteia, fenomen datorat tasării și rotirii fundațiilor, fapt care a antrenat suprastructura podului pe deschiderile cuprinse între pilele P! și culeea mal drept. ”A urmat o consolidare parțială în 2005-2006 și una de consolidate a tuturor pilelor amplasate în apă. Au fost făcute subzidiri la nivelul fundațiilor și cămășuirea elevațiilor.
- Ca urmare a degajărilor majore produse la nivelul albiei, în anii 2020 și 2021, cauzate de viituri cu debit istoric, a fost dispusă o expertiză tehnică, în iulie 2021, care arata că ”fundațiile pilelor nu sunt afuiate (eroziunea albiei unei ape curgătoare în aproprierea fundației unei construcții hidrotehnice) și recomandă lucrări de reparații și întreținere a albiilor, în amplasamentul podului.”
- În decembrie 2021, datorită scăderii nivelului albiei Râului Moldova, s-a putut constata faptul că terasamentul de sub radierul ce protejează rosturile dintre fundațiile și elevațiile podului este spălat, radierul fiind suspendat aproape în totalitate la unele fundații, motiv pentru care administratorul a dispus convocarea expertului tehnic, în scopul evaluării stabilității fundațiilor și stabilirii măsurilor ce se impun, imediate și de perspectivă.
- Prin hotărâre a Consiliului Județean, din noiembrie, pe lista de investiții ce vor fi incluse pentru finanțare prin Programul național Anghel Saligny a fost inclus și un pod nou la Tupilați, care să aducă podul la clasa E de încărcare, în concordanță cu traficul actual.
- Final de comunicat, în prezent se circulă cu 30 km/h peste pod, nefiind impuse alte restricții.
În atenția domnului inspector general și o concluzie
Răspunsul primit ne arată că un șef atent la fiecare nuanță, a cărui primă grijă este să nu deranjeze pe nimeni de la forul tutelar județean. Oricum, tot aflăm că podul are probleme grave din 2005, că viiturile l-au afectat zdravăn de tot în mai multe rânduri, din moment ce radierul fiind suspendat aproape în totalitate la unele fundați! Atât de suspendat încât Consiliul Județean a convocat expertul tehnic.
De aici suntem lăsați în ceață totală. Consiliul pune pe o listă podul în noiembrie, printre ale multe obiective, dar în decembrie se face constatarea privitoare la problema suspendării radierului. Nimeni nu a comunicat nimănui dacă expertul convocat a venit, a constatat ceva bun sau rău și ce anume a propus. De aici începe fractura logică a comunicatului. În lipsa acestor informații, de unde știm că se poate circula în siguranță pe pod?
Cum forul tutelar județean tace chitic – am cerut informații în mod repetat purtătorului de cuvânt, viitor prefect – nu ne rămâne decât să constatăm că în acest moment nu există pentru public și nici pentru inspectorul general de la Inspectoratul de Stat în Construcții un răspuns din partea expertului tehnic. În aceste condiții, până la lămuririle din partea expertului, rămâne cum am stabilit, Consiliul Județean este îngrijorat, a cerut expertiză și până se lămurește, se poate circula în siguranță. E logic acum, nu?
Dacă expertul va constata altceva, că există probleme de structură la pod, voi, cei care ați circulat în siguranță puteți mulțumi autorităților că nu s-a întâmplat nimic rău.
Pe final, să mai constatăm că nicăieri în răspunsul domnului Racoviță nu se pronunță cuvântul exploatări din albia Moldovei de lângă pod, ca o posibilă cauză a problemelor, vinovate fiind doar viiturile. Asta tot un expert a constatat, convocat, militărește, la Consiliul Județean?
Valentin Bălănescu
5 comentarii
Nimic nou sub soare. ”Cârpește pân` se prăbușește!” Acesta este sloganul nerostit, dar după care se lucrează România.
Din cârpeli se câștigă mult mai bine decât din lucrări efectuate de la zero.
Se vede cu ochiul liber peste tot.
Bârfa:
Podu suspendat face parte din expertiza pentru construcția de poduri suspendate in România.
Toate bune până nu se prabuseste podul cu câteva mașini pe el !!!
Cămășuielilor de la baza picioarelor ar trebui imputate comisiei de recepție care a semnat p.v. de recepție,. Cămășuielilor trebuiau făcute până la baza de jos a picioarele r de pod existente. Răspunsul inspecției de stat în construcției este pertinent,trebuie un pod nou că suntem în secolul 21,statele civilizate merg pe alta planetă și noi nu putem face un pod. Lucrările de mântuială făcute puteau provoca un dezastru ,noroc de un pescar că a văzut dezastru, cine verifica in timp lucrările efectuate ,nimeni cine plătește , noi poporul roman am platit realizarea lucrărilor criminale,nu ceva aceste lucruri virați au fast făcute de oameni fără calificate. Verificați fraților și aratatine vinovați punct
Nimic nou pana in ziua de azi e lafel podul……de doi ani e asa nu de ieri…..frumos nu ? Ce se asteapta?cred ca o tragedie…Locuiesc in tupilati de 20de ani bine ca avem asfalt ,santuri si internet prin fibra ca in rest poate sa se darame tot cui ii pasa