După mai multe runde de scandal și la fel de multe procese, unele pierdute, altele ca și pierdute, primăria Dumbrava Roșie a reușit să se întoarcă de unde a plecat în problema transportului în comun. Primarul comunei, fostul secretar Elena Chiriţescu, care se presupune că știe exact cum stau lucrurile din punct de vedere legal, a propus ieşirea din Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară (ADI) Urbtrans, pe motiv că se plătește o compensație/redevență foarte mare. Supărată că a fost dată în judecată pentru neplata acestei sume pentru mai mult timp, primăria a hotărât să iasă din asociația intracomunitară, ceea ce s-a și întâmplat.
După ieșirea din asociație primarul și consilierii care îi susțin votul în sedințele consiliului local și-au dat seama că au o problemă, autobuzele de la Troleibuzul nu pot opri în Dumbrava Roșie, deoarece contactul lor era încheiat cu… ADI Urbtrans, de unde tocmai ieșise comuna. Soluţia la care se gândise primăriţa Elena Chiriţescu, după ieşirea din asociaţie, era să ceară Consiliului Judeţean Neamţ scoaterea la licitaţie a traseului Brăşăuţi –Piatra-Neamţ pe care este deservit transportul în întreaga comună. Ideea era ca una dintre firmele particulare care asigurau transportul în comun în Piatra-Neamţ să facă contract, prin CJ, pentru Dumbrava Roşie. S-a renunțat la soluție, aparent din motive administrative.
În absenţa primăriţei Elena Chiriţescu, care nu a răspuns nici la telefon, viceprimarul Nicolae Catană ne-a lămurit parţial de ce s-a ajuns de unde se plecase:
“A fost luată decizia de a reintra în ADI Urbtrans şi Troleibuzul să asigure în continuare transportul în comun în Dumbrava Roşie. Care au fost raţiunile care au stat la baza acestei hotărâri este o discuţie mult prea lungă. Pot să vă spun că doamna primar, de comun acord cu Consiliul Local, au luat decizia, prin Hotărâre de Consiliu Local, de a reveni în asociaţie”.
Joi, 1 septembrie, deja s-au făcut primele diligenţe în acest scop, a avut loc o întâlnire a primarului și viceprimarului cu președintele ADI Urbtrans, Dragoș Chitic și, apoi, cu directorul Troleibuzul.
Vineri, 2 septembrie, a fost aprobată în ședința de Consiliu Local hotărârea de revenire în ADI Urbtrans. Vechiul contract al comunei cu asociația expira pe data de 13 septembrie 2022, dată până la care trebuie depusă și aprobată documentația de revenire în asociere.
“Este un lucru foarte bun din punctul meu de vedere, pentru că aveam sincope de traseu. Noi, oricum, treceam prin Dumbrava Roșie. Autobuzele noastre nu puteau opri în stațiile din comună atâta timp cât era ieșită din ADI Ubtrans. Astăzi (2 septembrie –n.r.), potrivit HCL-ului pe care l-au dat, au cerut revenirea. Eu sper să fie timp și să se organizeze până la data de 13 septembrie și să putem continua fără a opri nici măcar o zi, transportul pe raza localității”, a declarat Cristian Sauciuc, directorul Troleibuzul SA.
Întrebarea la care ar trebui să răspundă primăria în fața locuitorilor comunei : câți bani s-au cheltuit, cu sau fără rost, în acest război cu Troleibuzul/ADI Urbtrans?
V. Bălănescu