Interviu cu directorul Ionel PĂTRUNJEL
– Domnule director, ce investiții s-au realizat în ultima vreme la școlile pe care le conduceți?
Pentru directorul Ionel PĂTRUNJEL a fost făcut un proiect și s-au rezolvat problemele. În proiectul vechi, de reabilitare, nu au fost prinse anumite lucruri, nu s-a ținut cont, de fapt, de cerințele impuse de ISU: ignifugare acoperiș, accesul-deschiderea ușilor, pe hol cu deschidere în interior și dimensiunea ușilor. La acestea se adaugă încă vreo două-trei lumini de semnalizare. Acum am făcut un proiect, am întocmit un proces-verbal, s-au finalizat lucrările, iar pe 7 sau 8 septembrie este recepția lucrărilor. Consiliul Local va constitui o comisie de recepție. Din punctul meu de vedere, nu prea are de ce să se lege ISU, am blocat niște căi de acces cu pereți, ca să nu se propage focul. Din cele 9 puncte impuse, cred că 7 sunt deja rezolvate. Măcar aviz de funcționare să ne dea.
– La Școala Borlești, ce se mai întâmplă?
Suntem cu autorizația sanitară pentru sala de sport. Cred că lucrările sunt undeva la 80%, acum trebuie să toarne șapa autonivelantă și să vină cu covorul, băi, magazii, vestiare, tot. Aici, la școala mare ar fi cam 55-60% realizat. Astăzi este ședință de Consiliu Local pentru a suplimenta bugetul. Fondurile sunt de la Ministerul Dezvoltării Locale. Trebuie hotărâre de Consiliu Local. Nu este o sumă foarte mare pentru că acum 5-6 luni s-au mai primit bani, fiind suplimentat bugetul cu 16 miliarde de lei. Inițial, proiectul a fost început în 2017, a durat un an și ceva avizările, autorizația de construcție, până la începerea lucrărilor. Vă dați seama că prețurile din 2017-2018 nu mai sunt actuale, nu mai sunt aceleași cu cele din 2022. Dar, față de cum arăta sala de sport acum un an, doi, va fi super. Este foarte bună, nu ne trebuie aprobări ca să facem sală polivalentă. Pentru copii este extraordinar de bună.
– În spate este loc și pentru un teren în aer liber.
Facem și teren de sport, suprafață este, spațiu este să faci un teren, nu de 40 pe 20 cu pistă, poți să faci unul mare, de fotbal. Pentru anul financiar 2023 avem prins teren sintetic la Mastacăn, pentru că deja infrastructura e aproape. La Ruseni este făcut. La Mastacăn trebuie șapa autonivelantă și deasupra pus covorul, pe când aici, la Borlești, trebuie să pleci de la zero.
– Care este termenul de finalizare al lucrărilor de la școala din centrul comunei?
Termenul de finalizare este 20 decembrie 2022. Eu zic că o să fie gata în vară, ca să fie pentru anul școlar viitor.
În comuna Borlești sunt aproape 800 de copii
– Atunci copii vor învăța numai dimineață?
Da. Numai că zilele acestea încercam cu șoferul de pe microbuz și cu prof. Dumitru Filip să facem programul de transport școlar. Începem la ora 8.00 și clasa a VII-a termină pe la ora 17.00 și un pic. Am primit ieri aprobare de la Inspectoratul Școlar cu ora de 45 de minute și pauza de 10 minute. În aceste condiții, nu avem cum să funcționăm altfel. Avem 437 de copii, din care peste 300 sunt transportați pentru că îi aducem și de la Șovoaia la Mastacăn. Nu am avut probleme, anul trecut am avut 435 copii. Chiar astăzi avem Consiliu de Administrație și aprobăm transferurile, cine pleacă, cine vine. În ultimii trei ani școlari, nu știu dacă au fost diferențe mai mari de plus, minus 10 copii. Aici, în comuna Borlești sunt peste 700 de copii, cu tot cu Ruseni. La Școala Ruseni sunt în jur de 340, la noi sunt 440, deci, sunt aproape 800. Bine, comparativ cu acum 10-15 ani, acum datele sunt cu totul altele.
– Totuși, de la ISJ Neamț ați primit aprobare pentru programul școlar?
Da. Am primit adresa, în timp ce eu am înaintat cererea pe 23 august, privind programul de funcționare am primit aprobarea doar pe 31. Citez: . “Urmare a adresei dumneavoastră vă transmitem că în ședința Consiliului de Administrație a ISJ Neamț, din data de 31.08, am aprobat solicitarea dumneavoastră de modificare a programului școlar conform solicitării înaintate în adresa menționată”. Ca atare, noi vom învăța așa, aici, în grădiniță, în programul de dimineață o grupă de grădiniță, trei clase de primar, clasa pregătitoare, a I-a și a II-a, nu mai devreme de ora 8.00, nu mai târziu de ora 14.00. Respectăm ce ni se spune. Și avem în programul de dimineață grupă mijlocie, pregătitoare, clasa I, clasa a II-a, în programul de după-amiază, două grupe de grădiniță și două clase de primar: grupa mică, grupa mare, a III-a și a IV-a. Dincolo, la Mastacăn, avem de dimineață o grupă de grădiniță – grupa mare, toate cinci clasele de învățământ primar, plus două clase de gimnaziu, a VIII-a și a VII-a. Cei de a VIII-a și a VII-a au câte 6-7 ore pe zi, au 31 de ore pe săptămână, plus că au evaluarea națională. Mai este şi un proiect social cu aceste două clase de gimnaziu. De aceea, au clasele de sine stătătoare. Avem 25 de copii în proiectul social care primesc mâncarea. Este proiectul vechi pe care-l derulăm. Pe cei mici îi ducem la prânz, la Balanu, cei mari nu avem ce face cu ei. Având clasa lor, au unde face pregătire, au unde-și desfășura activitatea remedială din proiectul social.
– În privința rezultatelor?
La clasa a VIII-a, 92% procent de promovabilitate la română, 88 la matematică. Din păcate, avem și patru repetenți, fiind dintre cei care n-au avut plăcerea să urmeze cursurile. Rezultatele școlare nu vin din infrastructură neapărat, vin din resursa umană. Din cei 25 pe care i-am avut anul trecut în proiectul social, cred că jumătate dintre ei, această activitate remedială, cu pregătire 6 ore pe săptămână la limba română, 6 ore pe săptămână la matematică, i-a ajutat cu cel puțin 1 punct să crească la evaluarea națională. Plus că au învățat și cu burta plină. Degeaba îți dă să mănânci, degeaba ai 1.000 de calculatoare, imprimante, softuri educaționale, dacă nu ai resursa umană, profesori bine pregătiți nu faci nimic. Am avut 12 copii pe care i-a premiat primarul la finalul anului, cu media generală 10. Dar, nu artificial, forma, pentru că la limba română din cei 35 care-au participat la evaluare națională, 23 au luat peste 9,00. El are media 10,00, dar dacă îți ia nota 9,00 la evaluare națională înseamnă că evaluarea pe timpul anului școlar a fost corect făcută! În concluzie, noi în ultima perioadă ne-am selectat resursa umană, în sensul că vine un învățător, bine că eu la ora actuală nu am niciun învățător și mâine începe școala, dar nu-i problemă că este în concediu de creștere copil. Dacă el își face treaba, părinții sunt mulțumiți, colectivul este mulțumit, ce-i putem oferi? Toți colegii mei au tablete date de către școală. O parte dintre ei, vreo 8 colegi, au laptop-uri, cei care sunt în comisii de proiecte europene, română, matematică. Le decontăm transportul, cursuri de formare 2021-2027 prin Uniunea Europeană suntem acreditați. Mâine-poimâine semnăm contractul de 80.470 de euro. Și, în fiecare an, cel puțin în învățământul primar avem 32 de copii și 18 cadre didactice care pleacă în formare, plus atmosfera. Aș mai adăuga faptul că în anul școlar trecut, eleva Apostol Nicoleta a participat la un concurs național de Limbă și literatură română, ”Abilitatea ca lectură de viață”. Acolo s-a prezentat alături de alți trei copii, de la clasa a V-a, a VI-a, a VII-a și a VIII-a, plus un reprezentant din județul Neamț. Ei bine, fata noastră a luat mențiune. Noi am premiat-o cu un laptop, plus primăria. Premiat a fost și profesorul coordonator, Dan George Olteanu. (Rep.)