Motto: “Da’ hai să ne avem ca frații”
Expresia primarului Romanului, Laurențiu Leoreanu – “marea familie romașcană” – se potrivește mănușă nu numai umilului contribuabil, cetățean simplu de la orașul-fost-odată-județ, ci și bieților jurnaliști din Roman, care lucrează și acasă și la serviciu pentru schimbarea la față a Romanului. Două din posturile locale de televiziune sînt (de)ținute în sînul familiei romașcane, unde conflictele de interese par să dispară în fața micului ecran, în creierul telespectatorului avid de a fi informat. Vicepreședintele Consiliului Județean, Aldo Pellegrini, deține 50% din acțiunile unui post local de televiziune, iar soția acestuia – Monica Pellegrini – moderează, în calitate de colaborator, o emisiune la postul concurent, RomTV. Cele două televiziuni au un nume în comun – Gabriel Luncanu, asociat la ambele posturi. O coincidență sau nu este și aceea că cele două televiziuni au aceeași casă, în Casa de Cultură, intrările fiind, însă, separate: una prin față, alta prin lateral.
Mogulul Gabriel Vasile Lucanu
Conform datelor de la Registrul Comerțului, mogulul din presa romașcană este nimeni altul decît omul de afaceri/ independent politic Gabriel Vasile Luncanu, fost membru marcant al PSD (pînă la alegerile din 2008, cînd și-a înaintat demisia din partid după ce candidatul PSD a pierdut) și apropiat acum al puterii, al PDL, dacă ar fi să ne luăm după contractele cîștigate de firma sa de construcții Lider Construct Group SRL (modernizare Sală de Sport-Școala cu clasele I-VIII nr. 6, Roman – suma 166.521 lei).
Luncanu este administrator și deține 50% din acțiunile SC City Net SRL, firmă care, la rîndul ei, deține licența audiovizuală pentru postul de televiziune TopAll TV. Tot din conducerea firmei City Net mai face parte și vicepreședintele Consiliului Județean, democrat-liberalul Aldo Pellegrini.
Tot Gabriel Luncanu mai deține și o parte din acțiunile postului local rival, RomTV Roman, unde asociați și administratori mai sînt Dan Cărpușor (fostul primar al Romanului) și Cristian Dămoc, al cărui frate, Adrian Dămoc, este membru al PDL Roman.
Soția vicepreședintelui Consiliului Județean, Monica Pellegrini, nu lucrează la televiziunea soțului, ci colaborează, de mai bine de patru ani, la concurență, la RomTV Roman, unde moderează emisiunea “De vorbă cu Monica”.
O mînă spală pe alta
Presa audio-vizuală din Roman este unită și în asociați și în simțiri. Tot Gabriel Luncanu pare a fi și liantul din familie.
Gabriel Luncanu este nașul de cununie al Oanei Gianina Afetelor, directorul postului TopAll TV. Dar nu i-a purtat acesteia foarte mult noroc și pe plan personal. Oana Afetelor, care deține funcția de consilier local al Romanului din partea PDL, a intentat divorț, iar pronunțarea va avea loc pe data de 14 noiembrie anul curent. Oana Afetelor este apropiată de fenomenul presei, ea fiind prima care a scos pe piața romașcană o revistă de publicitate – Revista Ok, revistă care, la fiecare apariție lunară, găzduiește un editorial semnat de consilierul PDL.
RomTV Roman cîștigă, din bugetul local al romașcanilor, cei mai frumoși și mulți bani. Poate și de aceea, la cererea telespectatorilor, una din emisiunile difuzate de RomTV pe 1 iunie și avînd-o ca moderator pe Monica Pellegrini, a fost preluată, cu tot cu sigla RomTV, și de postul TopALL TV, invitat la “De vorbă cu Monica” fiind nimeni altul decît primarul Laurențiu Leoreanu. Nimeni nu s-a opus deciziei de a-și reaminti de copilărie, alături de edil.
Jumătate de miliard s-a dat presei în trei luni
În luna septembrie a acestui an, Primăria Roman a făcut publice sumele care s-au cheltuit pentru promovarea acțiunilor de interes public în mass-media din județul Neamț. Suma alocată pe anul 2011 pentru publicitatea în presă a fost de aproape un miliard (99.937,8 lei, cu TVA inclus), iar primul loc în ceea ce privește încasările din publicitatea din bugetul local este ocupat de RomTV (la capitolul televiziuni) și Monitorul de Neamț (publicații scrise).
De la data intrării în vigoare a contractului (luna aprilie) și pînă la finalul lunii iulie, s-au emis 40 de comenzi de publicitate către toate instituțiile de presă de interes local, județean sau național, serviciile prestate fiind de circa 48.007,34 lei, aproape jumătate din suma alocată pe acest an.
Conform actelor oficiale ale Primăriei Roman, distribuția comenzilor de publicitate a fost următoarea:
– Pentru televiziuni: RomTV (39%), Topall TV (31%) și CNS (30%)
– Pentru publicații scrise: Monitorul de Neamț și Roman (39%), Ziarul de Roman (32%), Ceahlăul (26%) și Adevărul (3%).
(N. ROMAN)
Un comentariu
Si cam toate posturile si ziarele enumerate striga sus si tare ca sunt independente!
In schimb, atunci cand cauti si ceva critica, satul fiind de osanale, ai sanse sa gasesti doar pe Mesagerul de Neamt si Ziar Piatra Neamt.