În peisajul educațional al județului nostru, Liceul Economic „Alexandru Ioan Cuza” își sporește an de an dimensiunea europeană, acționând pe baza unui plan de internaționalizare care vizează printre altele: modernizare și deschidere spre valori europene, digitalizare în cadrul activităților practice desfășurate de elevi la agenții economici, perspective mai bune de carieră pentru profesori, incluziune pentru copiii cu oportunități reduse sau care provin din medii defavorizate, dobândirea de către elevi și personalul școlii a unor atitudini și abilități interpersonale, etc.
Misiunea pe care ne-am asumat-o – „O școală europeană pentru copiii noștri ” a fost confirmată și anul acesta prin obținerea finanțării UE pentru două proiecte Erasmus+. Vorbim despre proiectul în domeniul educației școlare – Gestionarea eficientă a problemelor comportamentale de indisciplină și bullying la clase (număr de referință 2022-1-RO01-KA122-SCH-000077858) și despre cel în domeniul formării profesionale – Spre digitalizarea operațiunilor în turism (2022-1-RO01-KA122-VET-000077910). Durata ambelor este de 15 luni, începând cu 1 septembrie 2022.
Privit din afară, proiectul Erasmus+ pare că se rezumă doar la deplasarea unui grup de elevi sau profesori în străinătate, dar acesta este doar vârful aisbergului. În spate se află eforturile continue și perseverente pe care echipa de implementare trebuie să le depună pentru îndeplinirea obiectivelor propuse: comunicarea cu partenerii externi, elaborarea procedurii de selecție, selecția participanților și publicarea rezultatelor, pregătirea lingvistică, logistică și pedagogică, întocmirea documentelor de mobilitate, colectarea și gestiunea documentelor, monitorizarea, evaluarea, promovarea, diseminarea și valorizarea.
Așa cum proiectele Erasmus+ vin cu multe responsabilități pentru echipa de proiect, tot așa se întâmplă și pentru participanții la mobilități. Dacă luăm exemplul proiectului „Gestionarea eficientă a problemelor comportamentale de indisciplină și bullying la clase”, acesta a fost conceput pentru rezolvarea nevoii de reducere a actelor de indisciplină și bullying în școală. În acest scop, activitatea principală a proiectului constă în faptul că 15 dintre profesorii școlii, grupați în fluxuri de câte 5, în urma procesului de selecție, beneficiază de cursul din Limassol (Cipru) cu tema „Facing behavioral problems-indiscipline, racism and bullying in the classroom”. Primul flux a urmat deja cursul în perioada 22-27 octombrie 2022, partenerul nostru din Cipru fiind F.G.G. Educulture Center Education Ltd.
Printre produsele acestui proiect menționăm:
- Elaborarea de către participanții la curs a ghidului „Gestionarea eficientă a indisciplinei și a bullyingului la clase”, care va realiza transferul de cunoștințe și competențe dobândite în mobilitate către toți profesorii școlii; acest ghid va constitui un instrument de lucru permanent în școala noastră, mai ales în activitatea educativă a diriginților;
- Cursul de formare internă organizat după fiecare flux de mobilitate pentru 20 de profesori din școală, susținut de către unul din profesorii participanți la mobilitate, cu calitatea de formator;
- Curs de formare adresat Consiliului elevilor, în vederea transformării responsabililor claselor în vectori de influență pentru colegii lor, accentul fiind pus pe identificarea cauzelor, mijloacele, strategiile și instrumentele de combatere a atitudinilor negative;
- Ateliere de formare/informare pentru părinți, pentru creșterea gradului lor de implicare în educarea propriilor copii.
Ideea celui de-al doilea proiect, dedicat elevilor și cadrelor didactice de la catedra de turism, „Spre digitalizarea operațiunilor în turism”, a apărut observând cum acest domeniu ocupă un loc principal în preferințele absolvenților de clasa a VIII-a și având în vedere specificul turistic al județului nostru. Prin această finanțare, 16 elevi din clasele a XII-a vor efectua două săptămâni de practică la hoteluri de top din Valencia, și 4 dintre profesorii aceleiași specializări vor beneficia de Job-shadowing (observarea unui loc de muncă) în același oraș din Spania. Partenerul nostru din Spania, care ne asigură în primul rând locurile de practică, apoi condițiile de cazare și servire a mesei, transportul intern, cursul de limba spaniolă, programe culturale, eliberarea actelor de studii și a certificatelor Europass este Universal Mobility SL.
Deși nu suntem la început cu implementarea și derularea proiectelor Erasmus+, sperăm ca această poveste de succes să continue și prin obținerea acreditărilor, pentru care am depus aplicații la Agenția Națională pentru Programe Comunitare în Domeniul Educației și Formării Profesionale (ANPCDEFP), în sesiunea din octombrie.
Doina-Georgeta GHEORGHIU, director Liceul Economic „Alexandru Ioan Cuza”