Ajunsă în pragul celui de-al șaptesprezecelea deceniu de la înființare, Școala Gimnazială Domnească Tg. Neamț, unitate de referință a învățământului nemțean, continuă să se distingă prin performanțele atinse de către elevii săi, sub îndrumarea unui corp profesoral de înalt profesionalism, convins că trebuie să continue tradiția predecesorilor noștri, caracterizată printr-un stil de muncă riguros și responsabil.
Școala Domnească și-a deschis porțile în fața primilor 288 de elevi, pentru prima dată, la 01 iunie 1853, atunci când, așa după cum frumos spunea regretatul domn profesor Vrîncianu V. – “s-a aprins lumina în Tîrgul de sub Cetate “, iar primul învățător al școlii a fost Isaia Teodorescu, cunoscut drept “ Popa Duhul “ din scrierile lui I. Creangă.
În cei 170 de ani de existență, prin Școala Domnească au trecut ori s-au format o srie de personalități marcante ale societății românești, cum ar fi : Patriarhul Biseicii Ortodoxe Române – Nicodim Munteanu, scriitorul Ion Creangă, filozoful de talie europeană – Vasile Conta, învățătorul de la Pașcani al lui Mihail Sadoveanu – Mihai Busuioc cunoscut drept “ Domnul Trandafir “, lingvistul și folcloristul Lambrior Alexandru, chiar și Mihai Eminescu, într-o inspecție de grad, în vremea în care era revizor școlar, iar ctitorul școlii a fost domnitorul Grigore Ghica Vodă.
Un înțelept a spus cândva, că pentru fiecare națiune, principalul lucru după pâine este școala, iar după mama, profesorul !
Școala noastră de astăzi este o casă construită de noi toți: elevi, personalul școlii, părinți, etc, dar la care și-au adus contribuția, pe rând, fiecare dintre generațiile care s-au format aici. Toată lumea a contribuit cu ceva, iar rezultatele sunt dintre cele mai frumoase, dându-ne acel sentiment plăcut de împlinire profesională.
Dragi colegi, cu această ocazie, îmi exprim întreaga apreciere față de corpul profesoral pe care îl constituiți, față de activitatea pe care o desfășurați în această prestigioasă unitate de învățământ dar mai ales, față de rezultatele muncii dumneavoastră.
Cu multă trudă, ați reușit de multe ori, ca prin elevii pe care i-ați pregătit, să vă întoarceți de la diferite olimpiade sau concursuri școlare, cu rezultate care au făcut cinste școlii și care ne-au încântat sufletele de bucurie.
Sau rezultatele constant bune obținute de absolvenții claselor a opta, care ne-au adus de mult ori satisfacții frumoase, școala noastră clasându-se în ultimii ani, o dată pe locul trei pe județ și de două ori în top 10 școli pe județ, sau elevi clasați între primii 10 absolvenți de clasa a opta din județ.
De asemenea, în cadrul etapelor de mobilitate din proiectele Comenius sau Erasmus+, pe care școala noastră a reușit să le acceseze, ne-am întors cu rezultate frumoase ( diplome, medalii ) și mândri de modul în care elevii și cadrele didactice au reprezentat școala în străinătate ( Germania, Spania, Polonia, Grecia, Ungaria, etc ).
Proiectele și simpozioanele derulate în unitatea noastră de învățământ, precum : “ O Mână Întinsă Naturii Măsurată Matematic “, “ Creatori de Frumos în Ținutul Neamțului “ , “ Detectivii Meseriilor “, pe lângă faptul că au făcut cinste școlii, s-au constituit și în adevărate repere ale valorii dumneavoastră profesionale.
Performanța școlară exprimă calitatea profesorilor, iar acolo unde este performanță, există profesori foarte buni !Mai presus de orice rezultat, am apreciat însă modul în care ați reușit să vă apropiați de sufletul copiilor, să modelați caractere, iar în final, să dați societății oameni deosebit de bine pregătiți.
În cei 170 de ani de existență, școala a trecut prin momente de bucurii și satisfacții, dar și greutăți, transformări sau redenumiri.
Cred însă cu tărie că această școală și-a păstrat în permanență acea notă distinctă, care a devenit o caracteristică a școlii și care face parte acum din cultura organizațională a școlii: un corp profesoral de elită, capabil de performanțe deosebite, și care formează tineri capabili să facă față provocărilor prezentului.
O prioritate a noastră este îngrijirea și administrarea în bune condiții a bazei materiale a școlii. Condiții bune de studiu înseamnă un act educațional corespunzător cerințelor actuale, iar copiii trebuie să revină zi de zi, la școală, cu plăcere, știind că vor găsi aici, în permanență, condiții și un mediu de studiu drag lor.
În prezent, în școala noastră, învață un număr de 948 de elevi împărțiți în 32 formațiuni de studiu. Dintre aceștia 270 sunt elevi ai ciclului gimnazial, 348 în ciclul primar, iar 321 preșcolari învață în cele 11 grupe cu program prelungit din grădiniță.
În cele patru corpuri de clădire destinate elevilor din ciclul primar și gimnazialexistă un număr de 21 de săli de clasă, 1 laborator de fizică – chimie, 1 bibliotecă cu 16.000 de volume, 1 laborator de informatică, 1 sală de sport, 5 birouri, 1 cabinet medical, 6 grupuri sanitare, un frumos loc de joacă în aer liber pentru elevii claselor pregătitoare și a I-a, parcare auto, curte.
În cele două corpuri de clădire care asigură derularea actului educațional al preșcolarilor, sunt 11 săli de clasă, 1 cantină, 1 sală de sport, 1 cabinet medical, 4 vestiare, 1 spațiu de joacă în aer liber, 1 magazie, 1 refugiu pentru protecție în caz de dezastre.
Ținând cont de trecutul impresionant, nu-mi rămâne decât să doresc Școlii Gimnaziale Domnești “ La trecutu-ți mare, mare viitor ! “
Cu respect, Director, Prof. Eugen Pintrijel