Prăbușirea podului de la Luțca, la câteva luni după ce fusese reabilitat și dat în folosință, a fost o știre care a depășit cu mult granițele județului Neamț și a făcut înconjurul țării. Pentru locuitorii zonei, dar și pe cei care tranzitau zona, în lipsa podului era necesar un ocol lung și obositor pentru a ajunge de partea cealaltă a Siretului. La aproximativ un an și jumătate de la acel moment, podul prăbușindu-se pe 9 iunie 2022, nimic nu s-a schimbat în zonă. Discuțiile pentru construirea unui pod din pontoane au „murit” în fașă, iar altele nu au mai fost deschise, astfel încât nici acum nu este o soluție pentru traversarea Siretului. Accesul în zonă este interzis, de pe ambele maluri ale apei, iar porțiunea de șosea ce a mai rămas până la fostul pod pare părăsită de foarte mult timp. Este plină de aluviuni aduse de ape și ploi, plus crengi rupte din copacii de pe marginea drumului. O porțiune de șosea pe care nu a mai călcat nimeni, de foarte mult timp, înțepenită în timp, un loc unde pare că s-a dat cu gaz sarin.
Au mai rămas doar „picioarele” podului
Liniștea mormântală este spartă în răstimpuri, de utilajele firmelor care au fost desemnate să degajeze albia de sutele de tone de beton rămase după prăbușirea podului. Lucrările sunt efectuate de Kipper Trans SRL, o asociere între firmele Andrei Construct SRL și Claudiu Demolări SRL. Valoarea contractului este de 7.815.941,24 lei, TVA inclus, iar lucrările de degajare a structurii au demarat pe finalul lunii septembrie și ar trebui să se încheie până la sfârșitul anului. Cel mai probabil termenul de finalizare a contractului va fi respectat pentru că la acest moment nu mai sunt resturi de beton în apă, iar mastodontul „mort” a fost îndepărtat aproape în totalitate. Doar pe malul dinspre Roman mai este un morman nu foarte generos de resturi de beton. La fața locului, acestea sunt concasate, sparte și degajate. Utilaje și muncitorii sunt acolo și continuă lucrarea, ultimul pas fiind nivelarea terenului și aducerea acestuia la starea inițială. Din vechiul pod au mai rămas doar picioarele de pe ambele maluri. Nu se știe pentru cât timp, deoarece chiar dacă intenția inițială a fost salvarea acestora, în măsura în care acest lucru ar fi posibil, se pare că nu este o perspectivă realistă. Asta deoarece cel puțin unul din pilonii de pe malul dinspre Roman pare a fi fisurat.
Specialiștii trebuie să stabilească gradul de afectare
Pilonul în discuție este nu doar fisurat, ci se pare că a fost torsionat în momentul în care podul s-a rupt, angrenând în cădere mii de tone de greutate suplimentară. Pentru a se stabili cu exactitate dacă pilonii mai sunt viabili sau nu un inspector în construcții a fost la fața locului pentru efectuarea unei analize complete și corecte. Este foarte posibil să fie afectați și pilonii de pe cealaltă parte a Siretului, astfel încât s-a săpat la baza lor pentru ca inginerii să poată determina în ce măsură mai pot fi folosiți. În funcție de rezultatul experților, se va stabili dacă pilonii care există la acest moment vor fi păstrați. În caz contrar, cel mai probabil aceștia vor fi demolați și degajați.
S-au găsit resturi dintr-un pod mai vechi
În ce privește rămășițele vechiului pod, acestea au fost scoase din apă, au fost aduse la mal, apoi tonele de beton au fost concasate și depozitate pentru a putea fi folosite la alte viitoare construcții, oricare ar fi acestea. Mai trebuie spus că în timpul lucrărilor pentru îndepărtarea podului prăbușit, muncitorii au dat peste pilonii unei construcții care a fost în zonă înainte de podul reabilitat/prăbușit și nășit de Arsene. Aceștia nu erau din beton, ca cei de acum, ci de stejar, bucăți impresionante din aceștia fiind acum un morman de bușteni pe malul apei. Vizual, de pe marginea apei dinspre Roman, pe partea cealaltă, în mal, se văd încă bucăți de beton sau ceva similar din armătura străvechiului pod ce avea piloni din stejar. Mai trebuie menționat faptul că în zonă apa are mai bine de doi metri adâncime, lucru stabilit și de cei angajați pentru degajarea podului prăbușit care a făcut „celebru” județul Neamț după ce a cedat la câteva luni de la finalizarea lucrărilor de reabilitare.
„Ce a fost greu s-a terminat!”
Una din firmele care execută lucrarea de degajare este Claudiu Demolări, din Tarcău. Reprezentantul acesteia spune că în proiect nu au fost incluși pilonii care acum mai sunt încă „în picioare”.
„Deocamdată acești piloni rămân așa cum îi vedeți, nici nu au fost prinși în proiect. Noi suntem doar cu curățenia, am început de ceva mai bine de o lună și acum suntem în stadiul în care se vede. Am scos tot din albie, eliberăm amplasamentul, punem pământ vegetal și aducem totul la starea naturală a terenului. În câteva săptămâni ar trebui să încheiem lucrarea de aici. Pământul, de exemplu îl aducem de la foarte mare distanță, de la Girov. Suntem în domeniu, știm ce avem de făcut, și trebuie să facem treabă serioasă, altfel nu se poate. Toate resturile de aici le-am dus în baza noastră de la Girov și sperăm ca pe finalul lunii noiembrie să terminăm lucrarea. Ce a fost greu, s-a încheiat. Am lucrat cu multe utilaje, unele ale noastre, altele închiriate, dar am scos structura din apă și am curățat terenul. Au fost mormane uriașe de resturi, de betoane, pe care le-am concasat și le-am transportat”, a spus Claudiu Lomură, reprezentantul societății comerciale Claudiu Demolări.
Locuitorii din Luțca, rupți de lume în lipsa podului
Prăbușirea podului a afectat profund viața locuitorilor din Luțca. În primul rând nu mai este nici un mijloc de transport în comun care să facă legătură cu Sagna. Unii nu au mai putut să își ducă copiii la școala de peste pod și au fost nevoiți să caute soluții. Cei care făceau câțiva kilometri, pe jos, până la serviciu, la Sagna, înconjură acum foarte mult.
„Traseul normal la autobuz era Roman-Luțca-Sagna-Vulpășești. Acum nu mai face acel ocol prin Luțca, vine direct din Roman până la Vulpășești. Și sunt trei curse zilnic, pentru care se folosește un alt microbuz care merge special pentru locuitorii din Luțca. Dar nu toți au nevoie să ajungă la orele la care vine microbuzul. Și aici vorbim de o perioadă mai mare de timp, cel în care s-au făcut lucrările la pod, plus perioada de circa un an și jumătate de când podul a căzut. S-au pierdut bani, mulți, și noi suferim. Podul trebuie făcut, musai. Avem rute ocolitoare, este adevărat. Dar pe timpul iernii, când este zăpadă și polei, ruta este dificilă și nu se poate circula. Am avut un caz astă iarnă, au venit pompierii, iar când au plecat nu mai puteau să urce și au apelat la ajutorul nostru, am intervenit cu un buldoexcavator. Se dă cu anti-derapant, dar sunt perioade în care este foarte dificil”, spune viceprimarul de Sagna, Vasile Roca.
„Pe noi nu ne interesează decât construcția unui alt pod”
Nu doar Luțca ori Sagna sunt afectate de lipsa podului, au de suferit locuitori din mai multe comune. Cei din Sagna, înconjură kilometri, iar asta înseamnă nu doar timp, ci și bani.
„Pentru cei din Luțca este dificil să ajungă în centrul comunei. Acum parcurg în jur de 14 kilometri în plus, iar când era podul era o distanță de doar 3 kilometri. Ei sunt cei mai afectați. Trebuie să folosească transportul propriu, cu mașini personale, că transportul în comun nu prea le oferă soluții. Elevii s-au reorientat. Nu mai vin la școala de la Sagna, ci merg la școala de la Luțca. Și la grădiniță este aceeași situație. Și e la fel de un an și jumătate de când s-a prăbușit podul, ca să nu mai adăugăm perioada cât au durat reparațiile. În ce privește degajarea albiei, echipa s-a mișcat repede, dar pe noi nu ne încălzește acest lucru. Pe noi ne interesează construcția altui pod. Nu am nici o veste în această direcție, dar ne dorim să se facă cât mai repede. Pentru că e necesar și util, iar iarna suntem într-o situație dificilă pentru că atunci când vine zăpada nu mai putem tranzita prin Gâdinți. Sunt perioade întinse până vin cei cu antiderapant, să dezăpezească, și practic sunt blocate toate comunele din jur, Sagna, Doljești, Stănița, Bâra și Boghicea. Nu știu ce s-a întâmplat atunci când s-a făcut proiectarea, dar cei care au luat deciziile, parcă le-a luat cineva mințile. Nu poți să faci așa ceva. Înainte de a se da podul în folosință eu am spus, și pot confirma și alții, eu dau semnătură că podul acesta va cădea. Și cei care au lucrat acolo au spus același lucru. S-a mers pe un drum înfundat, care nu are capăt…Nu știu ce au gândit să meargă cu reparațiile pe modul acesta. Nici teoretic și nici practic nu avea cum să reziste la modul la care s-a recondiționat podul. Am pierdut bani. Dacă aveam în comuna Sagna încă 2 milioane de euro, terminam multe lucruri pe care le avem de făcut. Și banii au intrat în apă. Încă 2 milioane la scosul molozului. Plus timpul pierdut… Acum ar fi trebuit să facă sau să fie făcută proiectarea, studiul de fezabilitate, pentru că și etapele acestea necesită timp. M-aș fi așteptat ca aceste etape să se facă în paralel cu scoaterea molozului, pentru că nu cred că nu s-ar fi dat bani din fondul de rezervă al Guvernului pentru acest obiectiv. Practic toți prim-miniștrii care au fost până acum au spus dăm bani, dăm bani. Păi, hai să-i cerem. Și ca să-i ceri, trebuie să te duci cu ceva concret. Atât costă, acesta e proiectul. Apoi scoatem la licitație, parcurgem toate etapele, vedem cine poate să-l facă mai ieftin”, a adăugat viceprimarul comunei Sagna.
„Parcă suntem uitați aici, de toată lumea”
Unii localnici leagă lipsa podului de la Luțca de numărul mai mare de accidente, spun ei, din cauza faptului că traficul a devenit mai intens pe rutele folosite acum, de când podul a devenit amintire.
„Bineînțeles că ne este foarte greu de când nu mai este podul. Întâi a fost închis, că au lucrat, iar când au terminat lucrul, podul s-a dărâmat. Chiar acum, recent, a avut loc un accident, nu departe de aici. Și asta din cauza faptului că traficul este mai intens în lipsa podului. Suntem disperați, facem kilometri în plus să ajungem la muncă și înapoi, acasă. Parcă suntem uitați aici, de toată lumea, ne învârtim în jurul cozii, uite podul, nu e podul. Dacă era ăla vechi, așa cum era el înainte să se apuce să lucreze la el, cred că și acum treceam pe el fără nici un fel de problemă”, spune o femeie aflată la cumpărături la un mic magazin de pe malul dinspre Sagna al Siretului.
„Ocolim, ocolim, că nu avem ce face, dar nu știu cât timp o să mai fie situația asta. Că aici scot resturile din apă, dar nu am auzit să fie un alt proiect pentru un pod nou. Cât s-a lucrat aici, putea să se facă proiectul. Și, între timp, noi cât înconjurăm ca să trecem apa, înjurăm. Îl înjurăm pe ăl de-i fugit în Italia. Ce să facem, ne mai vărsăm năduful, că atât ne-a mai rămas. Ce am putea face altceva? Că pare că au uitat de noi și suntem aici, ai nimănui. El o fugit cu banii și noi am rămas ca proștii. Și ce dacă l-au condamnat la închisoare? Că închisoare nu a făcut și bag seamă că nici nu o să facă, că acu cică e bolnav cu capul. Da‘ cât a fost la conducerea județului, nu a fost cu capul? Poate a fost și nu a văzut nimeni și de asta o căzut podul? E posibil așa ceva? Cel mai bine ar fi să îi ia banii, că degeaba stă la pușcărie, nu ajută cu nimic. Să îi ia averea, atunci e dreptate. Să îi ia tot, tot…”, spune un alt localnic aflat pe malul dinspre Roman al Siretului.
Singurul care pare mulțumit de cum e situația acum este un bărbat cu un mic magazin pe malul dinspre Roman al Siretului. „Mie îmi convine, nu mai e atât de mult trafic și gălăgie. Acum e liniște. Și clienți nu am avut mai mulți nici cu pod, nici fără pod. Tot aceia sunt, dar măcar e liniște”.
Lucrările de reparații și reabilitare la podul de la Luțca au durat aproape un an, iar pe 13 noiembrie 2021, în zi cu ghinion, a fost redat circulației. Ionel Arsene, președintele Consiliului Județean Neamț, era prezent săptămânal pe șantier, se fotografia cu stadiul lucrărilor, iar apoi posta comunicate cu una din cele mai importante investiții făcute de CJ Neamț pentru locuitorii din zonă, în mai toate pozele președintele fiind în prim-plan. Ionel Arsene garanta atunci, cu cuvântul său, că podul va mai ține 40 de ani. Pe 9 iunie 2022, la 7 luni după ce a fost redat circulației, podul a cedat în timp ce era tranzitat de două mașini, un autocamion și o autoutilitară. A fost un incident șocant, soldat din fericire fără pierderi de vieți omenești. Unul din șoferi a fost rănit și a fost transportat la spital după ce a fost scos din mașină de ceilalți participanți la trafic. Așa s-a dus pe apa sâmbetei o investiție de 7 milioane de lei. Au fost deschise mai multe anchete penale, iar mult timp structura prăbușită a podului ce ar fi trebuit să reziste 40 de ani, a rămas în apă pentru că procurorii au dispus expertize care să ajute la stabilirea cauzelor ce au dus la colapsul prematur al mastodontului de beton.
Gabi SOFRONIA